AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Hei! Jeg holder på å gå i fra samboeren min og må finne ut hvor jeg skal flytte. Jeg vurderer å flytte tilbake til min hjemby, men er ikke sikker. Jeg føler jeg har to alternativ: 1) Kjøpe bolig, da med visshet om at jeg potensielt om 1-1,5 årstid ønsker å selge igjen for å flytte til min hjemby. Evt bli værende. Leie i borettslag uten dokavgift er mest aktuelt. 2) Leie til jeg er sikker på hvor jeg ønsker å bo. Minst 1-1,5 år hvor jeg estimerer rundt 200.000 kr i leieutgifter. Hva hadde du gjort? Bor i Bergen Anonymkode: f1ca7...e5e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Hva med å kjøpe, og så eventuelt leie ut når du bestemmer deg for å flytte? Anonymkode: 7663b...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å kjøpe, og så eventuelt leie ut når du bestemmer deg for å flytte? Anonymkode: 7663b...3c8 Det hadde jeg gledelig gjort, hvis jeg har råd til å kjøpe bolig i hjembyen også. Anonymkode: f1ca7...e5e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 Jeg hadde kjøpt. Mye større risiko å ikke investere i bolig nå som markedet er så usikkert. Kan bli uhyggelig prisvekst. Anonymkode: ec078...d4b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 Nå som boligmarkedet er ganske tregt er det mulig å gjøre et kupp. Men jeg ville forberedt meg på at evt verdistigning vil bli oppspist av meglerutgifter når du selger. Anonymkode: 424b3...02a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 Å kjøpe bolig for 1.5 år er idiotisk. Det er ikke fasit at prisene skal stige det neste året. Det koster fort 200-300 000kr å selge og kjøpe. Anonymkode: 37d96...949 3 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Jeg tror at jeg hadde leid, og samtidig vært på utkikk etter drømmeboligen i hjembyen. Du vet jo ikke om den dukker opp akkurat når du skal flytte? Kanskje du kan flytte dit litt før, eller litt etter, alt ettersom når den dukker opp? Anonymkode: 09334...d72
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å kjøpe bolig for 1.5 år er idiotisk. Det er ikke fasit at prisene skal stige det neste året. Det koster fort 200-300 000kr å selge og kjøpe. Anonymkode: 37d96...949 Det koster ikke så mye å kjøpe/selge borettslagsleilighet. Ts: hadde kjøpt. Prisene kommer til å stige. Anonymkode: 2a3d1...9e1 1
Daisy_B Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 Jeg hadde lagt inn skambud på bolig etter bolig til jeg fikk napp. Gjerne noe du enkelt kan øke verdi på (male, legge nye gulv, bytte belysning). Blir budene avslått, går du bare videre. Ikke max ut budsjettet ditt. Ikke siden finanskrisen har det vært så gunstig å være kjøper på boligmarkedet. De som er i posisjon til å kjøpe nå kan gjøre noen virkelige kupp, så lenge de tør å by lavt nok (og stoppe der). 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det koster ikke så mye å kjøpe/selge borettslagsleilighet. Ts: hadde kjøpt. Prisene kommer til å stige. Anonymkode: 2a3d1...9e1 Det finnes ingen garanti for pristigning. Anonymkode: 37d96...949
PhilosopherSe7en Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 Det er vel en tommelfingerregel som sier at en skal eie i 5 år eller mer for at det skal lønne seg. Dokumentavgift, megler, renter osv gjør at du skal se langt etter noen fortjeneste på så kort tid. Du kan selvsagt være heldig å finne noe godt under takst og at markedet er langt bedre når du selger. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 PhilosopherSe7en skrev (4 minutter siden): Det er vel en tommelfingerregel som sier at en skal eie i 5 år eller mer for at det skal lønne seg. Dokumentavgift, megler, renter osv gjør at du skal se langt etter noen fortjeneste på så kort tid. Du kan selvsagt være heldig å finne noe godt under takst og at markedet er langt bedre når du selger. Dette. Du må i alle fall være klar over at risikoen er høy. Det har også betydning hvor dette er. Oslo? Kanskje en god idé. På bygda? Nope. Hvis markedet går ned - eller bare holder seg stabilt - må du være forberedt på enten å miste deler av egenkapitalen, eller bo i en by du ikke ønsker å bo i lenger mens du venter og håper at markedet tar seg opp. Jeg hadde leid. Med et mulig unntak for Oslo, for der tror jeg markedet vil gå opp fremover nesten samme hva, siden det bygges altfor lite nå. Anonymkode: 8e9ce...3af 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 Sorry, ser jo nå at du bor i Bergen. På min skala i forrige innlegg fra Oslo til bygda, er Bergen selvsagt nærmere Oslo enn bygda. (Bor selv på bygda, sånn i tilfelle noen skulle være fornærmet.) Vet ikke nok om Bergen til å si noe om markedet der. Anonymkode: 8e9ce...3af
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 Jeg leide i starten. Mye fordi behovet for bolig er jo der, og jeg ville ikke hoppe inn i det og kjøpe første og beste. Så sånn sett er det greit å leie, så får du fulgt med på boligmarkedet og har større sjanse for å finne en bolig du virkelig blir fornøyd med. Jeg leide en ganske sliten kjellerleilighet. Jeg kjente jo etterhvert at det ikke var særlig å bo så kummerlig, men leien var rimelig og det ble desto deiligere å komme på plass der jeg skulle bo. Med rimelig leie var det heller ikke så dyrt, så jeg fikk spart litt ekstra. Anonymkode: b65de...f45
Schmuhu Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 (endret) Jeg fraråder kortsiktige boligkjøp. Markedet svinger opp og ned som fonds. Det er vanskelig å si noko om markedet i fremtiden. Ekspertene bommer på det også og de følger med hver dag. 200k kan du fort tape ved uheldig salg og minus kostnader. Skal du kun bo i 2 år, så anbefaler jeg å leie og å spare. Bolig bør eies mer langsiktig enn det. Da spiller det heller ingen så stor rolle om du treffer uheldig. Time in the market, beats timing the market! Schmuhu Endret 10. januar 2024 av Schmuhu 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #16 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! Jeg holder på å gå i fra samboeren min og må finne ut hvor jeg skal flytte. Jeg vurderer å flytte tilbake til min hjemby, men er ikke sikker. Jeg føler jeg har to alternativ: 1) Kjøpe bolig, da med visshet om at jeg potensielt om 1-1,5 årstid ønsker å selge igjen for å flytte til min hjemby. Evt bli værende. Leie i borettslag uten dokavgift er mest aktuelt. 2) Leie til jeg er sikker på hvor jeg ønsker å bo. Minst 1-1,5 år hvor jeg estimerer rundt 200.000 kr i leieutgifter. Hva hadde du gjort? Bor i Bergen Anonymkode: f1ca7...e5e Kjøper du bolig og skal selge om 1-1,5 år så løper du risikoen for at boligprisene har falt kraftig. Har de ikke falt kraftig, men bare holdt seg på dagens nivå, så vil du fortsatt måtte betale en megler rundt 80,000 kr når du skal selge. Det er også med dagens rente og priser ekstremt mye dyrere å kjøpe enn å leie som løpende utgift. Hvis du leier så kan du få 5 % rente på egenkapitalen din (mens du leier). Litt avhengig av hvor stor egenkapital gjør det fort at du kan leie gratis. Du har også null risiko for hva som skjer i boligmarkdet og det er langt billigere å leie. Jeg hadde aldri kjøpt bolig til dagens boblepriser med dagens rente uansett, men jeg hadde i alle fall aldri gjort det om jeg var avhengig av at jeg kunne selge om halvannet år. Prisene kan virkelig stupe. Boligprisene vi har nå er kulimineringen av 20 år med fallende renter og økt lån til folk. Nå har renta steget og folk får låne mindre, så det er ekstremt store mengder usolgte boliger, boliger som trekkes fra markedet, store eiendomsselskaper som kvitter seg med utleieboliger osv. Håpet er at de klarer å manipulere andre til å tro at "nå er prisene på vei opp igjen" slik at man kan manipulere prisene bittelitt til opp/store aktører får solgt seg ut med mindre tap enn de frykter. Sannsynlighten for et kraftig boligprisfall utover 2024 er svært store, men enn så lenge så taper heller folk penger hver måned ved kun å betale renter, enn å selge til den prisen markedet vil gi. Anonymkode: bd1c6...07a 2
Drizzt Skrevet 11. januar 2024 #17 Skrevet 11. januar 2024 Det er som å spille lotto, TS. Du satser store beløp på at du skal tjene på det. Her i nabolaget var det 2 oppussingsobjekter som ble kjøpt av ''flippere'' som nå sliter med å selge og jeg ser begge husene på finn siden tidlig sommer i fjor. Selv om de har fått prisantydning nedjustert er det tydeligvis vanskelig å få solgt. Husene ble begge kjøpt i løpet av vårmånedene og skulle selges på sommeren, men her er de fortsatt på finn usolgte. Med mindre det er bolig i ett av de mest etteraktede områder i landet hvor det ''alltid'' er folk som vil flytte inn og du sånn sett sikter til pengesterke kjøpere, ville jeg ikke satset nå. Du kan selvfølgelig leie og dekke bankutgiftene med leia, men igjen - jeg tror ikke jeg ville risikert å eie boligen i bare 1-1.5 år og satse på at jeg tjener på det. Hvis det er snakk om 1 eller 1.5 år bare, ville jeg trolig leid med mindre jeg har planer om å ha denne boliger i flere år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå