KnitAndCoffee Skrevet 10. januar 2024 #1 Del Skrevet 10. januar 2024 Har en fuglehund som jeg synes er for tynn og som jeg sliter med å få vekta opp på. Får det også kommentert fra andre, at han må da være for tynn?, noe som gir meg dårlig samvittighet. Dyrlegen sier at han er "en slank type", men det hadde ikke gjort noe at han hadde gått opp litt. Hunden spiser alt jeg setter foran han, men det biter liksom ikke på. Har prøvd tre typer høyenergifôr i løpet av det siste året, og han får som oftest 1,5 ganger anbefalt fôrmengde, uten at det hjelper. Er det nytteløst å i det heletatt prøve, eller er det håp? Er det uvanlig å måtte gi 1,5 ganger anbefalt fôrmengde, eller er det innafor? Hvor mye kan en gi før en egentlig bare produserer hundeskit? 😂 Har prøvd Eukanuba work and endurance, Pro Plan performance og Acana Sport and agility. Håper det er noen fuglhund entusiaster der ute som kan fortelle hva som er normal fôrmengde til en hund som lever livet 150%. (ES 24.5 kg og 64 cm høy over manken) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Del Skrevet 10. januar 2024 Gi den snacks, godbiter og belønninger i form av mat. Anonymkode: d1a6c...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Del Skrevet 10. januar 2024 Hvor mange måltider gir du om dagen? Anonymkode: 7f254...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 10. januar 2024 #4 Del Skrevet 10. januar 2024 Tror ikke han skal bli alt for tykk 🐶 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xinnia Skrevet 10. januar 2024 #5 Del Skrevet 10. januar 2024 Har ikke fuglehund, men mynder. De har veldig høy forbrenning. Det tyder på at din kanskje også har det. Glem anbefalt - gi hunden det den vil spise. Vom + høy energi tørrfôr funker veldig bra. Noen ganger kokes det grønnsaker + alt av middagsrester. Selv om det ikke ser slik ut - så spiser faktisk den ene hannen min sånn ca 1 kg vom for dagen + et par dl tørrfôr. Han er nå 1.5 år og veldig veldig aktiv. I tillegg får de kyllingklubber/lår/føtter griseører etc som snacks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 10. januar 2024 #6 Del Skrevet 10. januar 2024 Folk er vandt til å se feite hunder, ikke bry deg om hva mannen i gata sier så lenge dyrlegen sier han er OK. Får stadig kommentarer på mine, hatt to forskjellige dyrleger se på dem og begge har sagt de er slanke og fine. Trenger den faktisk å legge på seg er vom og hundemat eller våtfor fint i tillegg til tørrfor. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 10. januar 2024 #7 Del Skrevet 10. januar 2024 Er du sikker på at han er for tynn? Vi får i alle fall kommentar på vår fuglehund om at hun er for tynn, uten at hun egentlig er det. Men Performance fôr har funket her etter løping på høsten. Har også brukt noe olje fra veterinær som vi har hatt i en spiseskje i maten. Ellers er hundegodis bra ja, bare pass på at det ikke er salt i det man gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Del Skrevet 10. januar 2024 Sytynn mynde her. Begynte på vom, etter som en gris og bæsjer en femkroning. Tydelig at kroppen tar opp ALL næring fra vommen kontra tørrfor. Så verdt det elstra styret! Vi renforer på vom, og gir masse tyggegodt og pålegg i tillegg Anonymkode: eded7...30a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 10. januar 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 10. januar 2024 Takk for svarene! Ser desverre hoftebein og ribbein på han, så fettprosenten er nok lav. 😕 Han spiser tre faste måltider på en kopp hver + en hel/halv kopp en times tid etter (høy) aktivitet. En kopp er 150 gr tørrfôr (på ca 560 kcal), så 450-600 gr om dagen. Det står på sekken at han skal ha 300-400. Han får også matrester hvis de er hundevennlig og godbiter hver dag. Jeg er egentlig fornøyd med Acana og fordelingen den har på fett, proteiner, kjøtt og alt det der. Lite lukt og god avføring. Har hatt problemer tidligere med vom og sarte hundemager, men han her har jeg ikke prøvd det på. 🤔 Han springer løs hjemme så mye han vil/greier å mase seg til. Ellers så er det turer løs i skogen hjemme (evt med hagla), skitur eller gåtur hver dag i en time eller to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Del Skrevet 10. januar 2024 Prøv vom /mush i tillegg,funker fjell. Hvordan er foreldrene, søsken ? Snakket med oppdretter ang tips og råd ? 😊 Anonymkode: 2f5d6...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 11. januar 2024 #11 Del Skrevet 11. januar 2024 Har en svært tynn og en normalvektig fuglehund. Den tynne bestemmer selv hvor mye hun spiser. I perioder hvor ribbeina står veldig langt ut får hun våtfor, pølse, sausrester o.l. i tørrforet for å øke apetitten. Glem anbefalt mengde og la hunden bestemme selv hvor mye den vil ha. De spiser det de trenger. Husk også at slanke fuglehunder har mindre belastning på bein og ledd. Tykke fuglehunder er mye verre. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Del Skrevet 11. januar 2024 Norwegian polar brukes av flere med jakt -og brukshunder som trenger det lille ekstra. Anonymkode: 1c362...813 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #13 Del Skrevet 11. januar 2024 Jeg pleier å putte oppi lakseolje i maten for å feite opp dyra. Vom&Hundemat sitt råfor med laks kunne vært et greit forsøk? De har også andre typer egnet til jaktperioder som du kunne blandet inn i det vanlige fôret. Jeg syns det fôret er ganske fint, og var egentlig uinteressert før jeg faktisk begynte å gi det til hunden. Jeg veit at noen eiere av svært aktive hunder fortsetter å måte dem med valpefôr mesteparten av livet, men det blir kanskje det samme som høyenergifôr. Verdt et forsøk om annet ikke gir resultater. Ellers ville jeg sett nøye på ingredienslisten på tørrfôret du kjøper. Hvis det er mye korn så går mesteparten av maten til bæsjproduksjon (holder meg hvertfall unna de som har korn som typ 1. eller 2. ingrediens). Jeg har en slank husky som jeg har klart å feite opp litt ved å mate med Vom&Hundemat, lakseolje, samt litt tørr- og våtfôr blandet inn. Han er fortsatt slank selvfølgelig, men nå syns ikke hofter og ribbein like ekstremt. Unghunder pleier å være litt slankere enn hunder på et par år også selvfølgelig. Anonymkode: bc5a5...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 11. januar 2024 Forfatter #14 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg veit at noen eiere av svært aktive hunder fortsetter å måte dem med valpefôr mesteparten av livet, men det blir kanskje det samme som høyenergifôr. Verdt et forsøk om annet ikke gir resultater. Ellers ville jeg sett nøye på ingredienslisten på tørrfôret du kjøper. Hvis det er mye korn så går mesteparten av maten til bæsjproduksjon (holder meg hvertfall unna de som har korn som typ 1. eller 2. ingrediens). Spurte dyrlegen om det da bikja nærmet seg året og det var på tide å gå over til voksenfôr. Han sa at det gikk an, men var ikke å anbefale i lengden. Husker ikke akkurat hva det var han sa, men min oppfatning av samtalen var at valpefôr har mer sukker og lettilgjengelig energi i seg enn høyenergifôr, og det vil kunne påvirke en voksen hund negativt. Acana har et godt forhold mellom kjøtt vs vegetabilsk innhold (75/25 i råvarevekt), og det blir passe mye bæsj. 😆 Skal prøve å gi han enda mer av fôret vi har, og heller supplere med annet nå og da. Det er så fort gjort at bikjene vil kreve spesialmat til hvert måltid hvis en driver og bytter/gir annet for ofte. Har også vært borti fett-diarè hos en hund som fikk ekstra olje på maten, så jeg er litt forsiktig der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #15 Del Skrevet 11. januar 2024 Jeg har en IS på ca 22kg og 63cm mankehøyde.. Han er aktiv og har masse muskler. Rett å slett slank og sterk. Men ja, liten i forhold til rasestandard. I perioder der vi og han er ekstra aktive får han ett preg over hofter og nedre rygg som sier oss at han er for tynn (ser ut som en pikk med baller 🫣). Da øker vi på med proteinrikt tørrfor (gjerne høyenergi/sportingfood fra royal canin). Han får tørrfor 2 ganger om dagen. Spiser en skål. Måler ikke, men tenker det skal ligge litt igjen når han er ferdig. Han får ofte vom, eller hundemat om han trenger mer å gå på. Noen ganger får han ren kylling. (Ikke ben!). Anonymkode: 58f4c...ab7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 11. januar 2024 #16 Del Skrevet 11. januar 2024 Hvorfor spør du egentlig om hjelp når du ikke vil prøve noe av det som foreslås da? Ikke våt/råfor, ikke lakseolje. Men så gi mere Acana da, om du ikke vil prøve noe annet. Øk til 7-800 gram om dagen om bikkja vil spise så mye. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 11. januar 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 11. januar 2024 Arx skrev (16 minutter siden): Hvorfor spør du egentlig om hjelp når du ikke vil prøve noe av det som foreslås da? Ikke våt/råfor, ikke lakseolje. Men så gi mere Acana da, om du ikke vil prøve noe annet. Øk til 7-800 gram om dagen om bikkja vil spise så mye. Dette var mine opprinnelige spørsmål: KnitAndCoffee skrev (18 timer siden): Er det nytteløst å i det heletatt prøve, eller er det håp? Er det uvanlig å måtte gi 1,5 ganger anbefalt fôrmengde, eller er det innafor? Hvor mye kan en gi før en egentlig bare produserer hundeskit? Jeg har dessuten ikke utelukket å prøve noen av forslagene som har kommet, og som jeg setter pris på, men jeg har skrevet at jeg ikke har prøvd de ennå. Det vil heller ikke være godt for han hvis jeg begynner å prøve ut alle forslagene i hytt å pine, så jeg vil prøve de ut litt nå og da. Jeg skrev også om min bekymring for å gi ekstra olje på maten, men jeg sa ikke at jeg aldri kom til å prøve, bare at jeg ville være forsiktig. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): (ser ut som en pikk med baller 🫣) Da har vi to av det slaget 🤣😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 11. januar 2024 #18 Del Skrevet 11. januar 2024 (endret) Skulle gjerne sett bilde. Fuglehund ser nå ofte litt tynne ut i forhold til andre. Fleste vi har vært borte i er slanke Vi har jemthund og den fins det 2 typer den ene er spinkel og spe, ser dermed tynn ut den andre er mer grov og dermed ser tykkere ut. Har dere prøvd å fóre med wom vi gjør det i jakta på hundene her Endret 11. januar 2024 av jegerrinne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 11. januar 2024 #19 Del Skrevet 11. januar 2024 Hadde samme problem med den yngste fuglehunden. Her ble løsningen Norwegian Polar. Får en klunk lakseolje også. Veiledende anbefalinger på mengde har jeg varierte erfaringer med - stemmer bra for noen hunder,ikke så bra for andre hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå