AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Risikoen er jo forbundet med at babyen ikke får viktige bakterier fra skjeden på vei ut av fødselskanalen. Er denne risikoen helt eliminert/mindre nå som noen sykehus har startet med å smøre babyer tatt ved keisersnitt inn med bakterier fra skjeden? Anonymkode: 05e17...641
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Det er for tidlig å si ennå. Det er bare noen få sykehus verden over som har eksperimentert med dette de siste årene. De vet heller ikke noe om hvilke bakterier som beskytter mot sykdomsutvikling senere og hvilke som ikke gjør det så det, i tillegg til at det er andre faktorer enn bakterieoverføring som gjør vaginal fødsel bedre for barnet, f.eks. at vannet blir presset ut av lungene. Så helt eliminert risiko vil man aldri få til, men den kan nok bli redusert og dette kan være en av måtene å gjøre det på. Anonymkode: d65f2...913 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Jeg fikk beskjed fra st olavs om at de ikke praktiserer å gi sekret fra skjeden og inn i munnen til babyen. Legen sa at jeg selv kunne gjøre det etter keisersnittet var over. Anonymkode: 33c9a...0ce
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 Jeg har ihvertfall to unger med sinnsykt godt immunforsvar som aldri er syke Og tross masse allergi og astma i familien har de ingenting Begge født via KS Anonymkode: 263e0...7c9 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg fikk beskjed fra st olavs om at de ikke praktiserer å gi sekret fra skjeden og inn i munnen til babyen. Legen sa at jeg selv kunne gjøre det etter keisersnittet var over. Anonymkode: 33c9a...0ce De gjorde ikke noe sånt ved mitt KS heller, nei. Har faktisk aldri hørt om dette før. Anonymkode: dae8f...795
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 Barnet mitt ble født på «vanlig»måte men likevel barneastma, fått allergi mot pollen dyr og mat og en sterk nøtteallergi. Tror ikke det har noe å si med om barn er født med keisersnitt eller ikke. Anonymkode: 6113c...b69 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Jeg er født med KS, og min bror, og barnet mitt. Ingen av oss er har astma eller allergier mot noe. Barnet mitt er 7 år. Anonymkode: fbbad...13f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet mitt ble født på «vanlig»måte men likevel barneastma, fått allergi mot pollen dyr og mat og en sterk nøtteallergi. Tror ikke det har noe å si med om barn er født med keisersnitt eller ikke. Anonymkode: 6113c...b69 Statistisk sett har det nok noe å si - de har jo forsket på dette, men det finnes unntak i alt Anonymkode: abc66...ddf 10 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Statistisk sett har det nok noe å si - de har jo forsket på dette, men det finnes unntak i alt Anonymkode: abc66...ddf Ifølge fødselslegen vi hadde er det vanskelig å knytte funn direkte opp mot keisersnitt fordi det er så ekstremt mange andre faktorer som kan spille inn. De lærde fabler fortsatt. Anonymkode: dd0f3...ad2 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 Jeg trodde ikke norske sykehus smurte babyene inn med sekret, men at det kun er gjort i studier? Hørte på en podcast at det virker som det er tarmbakteriene som gir best beskyttelse, og da hjelper det ikke så mye med skjedebakteriene. Derfor anbefalte de ikke at mødrene gjorde det selv etter keisersnitt heller. Er nysgjerrig på dette selv pga. kommende (uønsket) keisersnitt og har mye astma, eksem og allergi i familien. Anonymkode: 65d09...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ifølge fødselslegen vi hadde er det vanskelig å knytte funn direkte opp mot keisersnitt fordi det er så ekstremt mange andre faktorer som kan spille inn. De lærde fabler fortsatt. Anonymkode: dd0f3...ad2 Er det så vanskelig? Man kan knytte mange funn opp mot vaginal fødsel, og keisersnitt. Det er funn knyttet opp mot bakterier, som man i flere studier i flere land, har funnet viktige bakterier kun hos de som blir født vaginalt, og ikke med keisersnitt. De med keisersnitt har andre type bakterier som sykehusbakterier og hudbakterier, ikke tarmbakterier. Disse kan være viktige for utviklingen av tarmen, og dermed allergier. Om det har noen stor betydning langt utover i livet, det har man ikke funnet ut om er positivt eller negativt. Men jeg velger hvertfall å lese forskning og gjøre opp en mening, enn å basere meningen på en enkelt leges personlige mening om det. Jeg tenker hverfall man ikke har noen grunnlag for å si at det er ikke slik fordi man selv ikke har fått allergier i voksen alder. Det er ganske nylig gjort forskning i Norge på om tarmbakterier har en betydning for oss utover det første leveåret og om det har noen betydning for spedbarns utvikling generelt sett. Om jeg føder med keisersnitt den neste gangen, smører jeg gledelig barnet inn med det jeg får til, for å gi det de beste forutsetninger. Om det er en sannsynlighet for at det gir bedre utvikling av tarmen når de begynner med fast føde og senere i livet, så er det bra Anonymkode: abc66...ddf 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er det så vanskelig? Man kan knytte mange funn opp mot vaginal fødsel, og keisersnitt. Det er funn knyttet opp mot bakterier, som man i flere studier i flere land, har funnet viktige bakterier kun hos de som blir født vaginalt, og ikke med keisersnitt. De med keisersnitt har andre type bakterier som sykehusbakterier og hudbakterier, ikke tarmbakterier. Disse kan være viktige for utviklingen av tarmen, og dermed allergier. Om det har noen stor betydning langt utover i livet, det har man ikke funnet ut om er positivt eller negativt. Men jeg velger hvertfall å lese forskning og gjøre opp en mening, enn å basere meningen på en enkelt leges personlige mening om det. Jeg tenker hverfall man ikke har noen grunnlag for å si at det er ikke slik fordi man selv ikke har fått allergier i voksen alder. Det er ganske nylig gjort forskning i Norge på om tarmbakterier har en betydning for oss utover det første leveåret og om det har noen betydning for spedbarns utvikling generelt sett. Om jeg føder med keisersnitt den neste gangen, smører jeg gledelig barnet inn med det jeg får til, for å gi det de beste forutsetninger. Om det er en sannsynlighet for at det gir bedre utvikling av tarmen når de begynner med fast føde og senere i livet, så er det bra Anonymkode: abc66...ddf *For å presisere: hvis de sier at mor kan velge å gjøre det, som i hverken negativt eller positivt, for forskning er uklar enda. Anonymkode: abc66...ddf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 Sikkert verdens teiteste spørsmål, men hvordan gjøres smøringen egentlig i praksis? Har kun født vaginalt og kan ikke så mye om keisersnitt, men renselsen kommer vel umiddelbart uansett? Ser for meg et blodsøl... Og skal det kun inn i babyens munn, eller er det hele ansiktet/kroppen som bør smøres? Anonymkode: 65d09...0a1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 Når er det slike ting viser seg hos KS barn? Mitt KS barn er stort sett friskere en sine fire søsken født vaginalt. Hun er 10 år. Anonymkode: f8022...eab
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Sikkert verdens teiteste spørsmål, men hvordan gjøres smøringen egentlig i praksis? Har kun født vaginalt og kan ikke så mye om keisersnitt, men renselsen kommer vel umiddelbart uansett? Ser for meg et blodsøl... Og skal det kun inn i babyens munn, eller er det hele ansiktet/kroppen som bør smøres? Anonymkode: 65d09...0a1 Jeg lurte på det samme og måtte søke litt: Etter forløsningen tar legene en kompress med sekret fra morens vagina og smører det i ansiktet på den nyfødte. https://www.forskning.no/menneskekroppen-bakterier-medisinske-metoder/keisersnitt-babyer-mangler-viktige-allergi-bakterier/616844#:~:text=Smører bakterier på nyfødte&text=I eksperimentet undersøkes de kommende,overføre viktige bakterier til barnet. Aner ikke om det er fremgangsmåten for alle studier, men hvertfall en måte Anonymkode: abc66...ddf 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 Hadde hastekeisersnitt for et par mnd siden og må si at var i såpass dårlig form etterpå at å smøre babyen med noe som helst var akkurat ikke noe jeg tenkte akkurat der og da. Kanskje mer relevant når det er planlagt keisersnitt og man kan forberede for det, for eksempel slik at partneren kan hjelpe? Og leger, jordmor, sykepleiere osv. var mer opptatt av andre ting enn smøring av babyen med bakterier fra skjeden, så det ble ikke et tema. Tror at dette er et viktigere tema i land der keisersnitt er noe man kan fritt velge selv, her i Norge er det svært høy terskel for at man ender opp med KS og av erfaring er det veldig lite info tilgjengelig om hvordan tiden etter operasjonen er. Anonymkode: b6f8b...412 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #17 Skrevet 11. januar 2024 Vel nå er det kun det ene barnet mitt som er født vaginalt som er proppet full av allergier. De to med keisersnitt har ikke en eneste. Anonymkode: 59887...8e7 1
IkkeStudentLenger Skrevet 11. januar 2024 #18 Skrevet 11. januar 2024 Mitt barn ble tatt med keisersnitt, men var i kontakt med fødekanalen først, de sa på sykehuset at det var bra for henne. Men om det påvirker noe særlig allergier og sånt, det vet jeg ikke. Jeg har ingen allergier, mens faren hennes har pollen og pelsdyr (utviklet seg når han kom i tenårene), så vi får se når hun blir større 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå