AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #21 Skrevet 12. januar 2024 Det kommer an på borettslaget, tenker jeg. På generell basis bør man være litt engasjert i å få borettslaget til å være velfungerende for å melde seg til et slikt verv. Og jeg ville i utgangspunktet vært vanlig styremedlem før jeg vurderte å bli styreleder. Styreleder bør ha noe erfaring. Betalingen avhenger gjerne av hvor stort borettslaget er, ettersom jobben er mer omfattende og krevende i store borettslag enn i små. Har bodd i stort borettslag der du nesten måtte være pensjonist eller arbeidsledig for å ha tid til å gjøre jobben (De fleste i styret var pensjonister.) Og jeg har bodd i borettslag der alle i styret har krevende fulltidsjobber i tillegg til vervet. Og gjerne er de samme som også engasjerer seg i idrettslaget og korpset og alt det andre som skjer i nærmiljøet også. Men da var borettslaget ganske lite, og beboerne en relativt homogen gruppe. Om du har bodd der i to år, har du kanskje en følelse av hvor stort borettslaget er, om det er mye konflikter og forskjellige interesser blant beboerne, om det er mye jobb som må løses av styret fremover. Eller om det stort sett "ruller og går av seg selv". Som engasjert i styret i borettslaget får du jo muligheten til å påvirke hvordan borettslaget blir fremover. Hva slags kostnadsnivå skal man legge seg på? (Ønsker beboerne å gjøre dugnad fremfor å betale andre for å gjøre ting, eller motsatt?) Hva slags vedlikeholdsplan skal borettslaget ha. (Kombinasjon av reelt behov og ønske om standarden på borettslaget.) Anonymkode: 0218c...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #22 Skrevet 12. januar 2024 Hvis det er din tur etter 2 år, så tenker jeg at det må være ekstremt mange nyinnflyttede til dere og stort gjennomtrekk, altså hold deg langt unna. Du får alles klager på alt, alltid. Jeg hadde betalt for å slippe. Anonymkode: c6542...c1d 1
Gjest Inkognitoher Skrevet 12. januar 2024 #23 Skrevet 12. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du får alles klager på alt, alltid. Jeg hadde betalt for å slippe. Om man får alles klager på alt, alltid så bør man komme seg ut av styret umiddelbart. Altså finne seg noe annet å gjøre, for da er det noe galt med måten man driver borettslaget på. Jeg har selv bodd i tre ulike borettslag. De aller fleste er takknemlig for den jobben styret gjør. Folk møter opp på dugnad, og er villige til å ta i et tak, og folk betaler stort sett fellesutgiftene uten å mukke. Mange forstår også nytten av å betale litt extra, slik at man kan sette av til vedlikehold. Det er bare borettslaget jeg bor i nå hvor folk har vært skikkelig misfornøyde, likevel er det mange som er forsiktige med å kritisere. Endret 12. januar 2024 av Inkognitoher
umAxa Skrevet 12. januar 2024 #24 Skrevet 12. januar 2024 (endret) On 1/10/2024 at 7:41 PM, Suffragette said: Det er snart valg i borettslaget og jeg kjenner presset. Jeg har bodd her i to år og det føles snart som min «tur». Men: Er det å være styreleder i borettslag et mareritt? Eller er det en chill måte å få litt ekstra penger på? Hva er det verste som kan skje? Jeg hører historier om at folk blir dratt inn økonomisk og det sliter på trivselen i hjemmet. Har dere noen erfaringer? Jeg ville vært forsiktig å se på det som lett-tjente penger. Du blir betalt, og arbeid forventes av deg her som alle andre steder. Om du er intertester i å sitte i styret, så skal du ha beboerens beste først og fremst i tankene, så kan du få slantene dine etterpå. Å sitte med ansvar for mange mennesker skal tyngde deg, ellers er du egentlig ikke egnet. Nå som det er sagt, så er det naturlig å være ny og ydmyk. Du kan understreke at du er interessert, men trenger en innkjøringsfase og påtar f.eks de letteste arbeidsoppgavene. Endret 12. januar 2024 av umAxa 1
Gjest issoras Skrevet 12. januar 2024 #25 Skrevet 12. januar 2024 Varierer veldig. Hos oss er det et mareritt. Enormt mye arbeid som ikke egner seg for noen med full jobb og familie. Der foreldrene mine bor er det superchill - og bedre betalt. Samtidig er det jo synd om alle skal si "ikke bli det". Uten styreleder går det hvertfall til helvete. Jeg hadde heller blitt styreleder enn å la økonomien her gå til helvete. Dårlig styring rammer ALLE. I vårt borettslag vurderes det nå å betale en profesjonell for å ta på seg arbeidet som styreleder. Dyrt, men da har du noen som er mer effektive. Så må beboerne bare finne seg i å betale mer i felleskostnader. Fravær av engasjement blant beboerne koster penger...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #26 Skrevet 12. januar 2024 2 hours ago, Inkognitoher said: Om man får alles klager på alt, alltid så bør man komme seg ut av styret umiddelbart. Altså finne seg noe annet å gjøre, for da er det noe galt med måten man driver borettslaget på. Jeg har selv bodd i tre ulike borettslag. De aller fleste er takknemlig for den jobben styret gjør. Folk møter opp på dugnad, og er villige til å ta i et tak, og folk betaler stort sett fellesutgiftene uten å mukke. Mange forstår også nytten av å betale litt extra, slik at man kan sette av til vedlikehold. Det er bare borettslaget jeg bor i nå hvor folk har vært skikkelig misfornøyde, likevel er det mange som er forsiktige med å kritisere. Det er ikke nødvendigvis noe galt med måten borettslaget drives på, men noen få kan skape enormt mye misnøye, det avhenger litt av hva slags folk som bor der og kulturen. Her (med over 200 boenheter) er det TO mennesker som har greid å skape mye rabalder og misnøye. Endte med at styreleder trakk seg fordi han var møkklei disse to idiotene, og så tok den ene idioten over som styreleder og nå er det veldig dårlig styring av borettslaget. 😳 Er nok mange som savner han forrige som fikk alle klagene. 😂 Men kulturen her er dessverre veldig slik at folk skal klage men ikke bidra, ingen melder seg til valg. Anonymkode: feceb...215 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #27 Skrevet 12. januar 2024 2 hours ago, Inkognitoher said: Om man får alles klager på alt, alltid så bør man komme seg ut av styret umiddelbart. Altså finne seg noe annet å gjøre, for da er det noe galt med måten man driver borettslaget på. Jeg har selv bodd i tre ulike borettslag. De aller fleste er takknemlig for den jobben styret gjør. Folk møter opp på dugnad, og er villige til å ta i et tak, og folk betaler stort sett fellesutgiftene uten å mukke. Mange forstår også nytten av å betale litt extra, slik at man kan sette av til vedlikehold. Det er bare borettslaget jeg bor i nå hvor folk har vært skikkelig misfornøyde, likevel er det mange som er forsiktige med å kritisere. Og for å legge til, enkelte klager jo på ALT. De tror styret er politi, brannvesen, vaktmester og renovasjon. Pågår det vold hos naboen? Ring styreleder? Brenner det i boden til naboen? Ring styreleder. Bet hunden til naboen barnet ditt? Ring styreleder. Selges det narkotika i garasjen? Ring styreleder. Har den eldre naboen din fått alvorlig utvikling i sin demenssykdom og greier ikke ta vare på seg selv? Ring styreleder. Aldri, aldri, aldri ring politiet, helsevesen eller brannvesen, det må være styrets ansvar å formidle andres observasjoner til disse instansene. Anonymkode: feceb...215 1
Snipa Skrevet 12. januar 2024 #28 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.00): Eneste som får meg til å si nei er at jeg blir stående ansvarlig økonomisk om noe går til helvete så kan jeg blir dratt inn i det og miste mine verdier. Anonymkode: 427de...767 Seriøse borettslag har styreforsikring sånn at man unngår dette. Men klart, gjør man elendige økonomiske vedtak så kan man bli gjort ansvarlig. Jeg lærte hva begrepet "dårlig boevne" innebar da jeg var styreleder i mitt forrige, lille borettslag med mange unge beboere. Nå bor jeg i et annet lite borettslag, med mange eldre som har bodd her "alltid" og som har vært med i styret tidligere, så jeg tror det er greie forhold her.
Gjest Inkognitoher Skrevet 12. januar 2024 #29 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og for å legge til, enkelte klager jo på ALT. De tror styret er politi, brannvesen, vaktmester og renovasjon. Pågår det vold hos naboen? Ring styreleder? Brenner det i boden til naboen? Ring styreleder. Bet hunden til naboen barnet ditt? Ring styreleder. Selges det narkotika i garasjen? Ring styreleder. Har den eldre naboen din fått alvorlig utvikling i sin demenssykdom og greier ikke ta vare på seg selv? Ring styreleder. Aldri, aldri, aldri ring politiet, helsevesen eller brannvesen, det må være styrets ansvar å formidle andres observasjoner til disse instansene. Anonymkode: feceb...215 Jøss - hørtes skikkelig ille ut. Ressurssvakt strøk?
Gjest Inkognitoher Skrevet 13. januar 2024 #30 Skrevet 13. januar 2024 Snipa skrev (På 12.1.2024 den 18.27): Seriøse borettslag har styreforsikring sånn at man unngår dette. Men klart, gjør man elendige økonomiske vedtak så kan man bli gjort ansvarlig. Jeg lærte hva begrepet "dårlig boevne" innebar da jeg var styreleder i mitt forrige, lille borettslag med mange unge beboere. Nå bor jeg i et annet lite borettslag, med mange eldre som har bodd her "alltid" og som har vært med i styret tidligere, så jeg tror det er greie forhold her. Forsikringsselskapene er nok ikke hypp på å dekke grov uaktsomhet og dårlige økonomiske valg. Styret v/styreleder saksøkes oftere og oftere: https://www.finansavisen.no/jus/2023/10/09/8042459/flere-styreledere-i-borettslag-og-sameier-saksokes Er nok lurt å styre unna borettslag hvor det bor hovedsaklig folk under 40 år. Det er min erfaring
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #31 Skrevet 13. januar 2024 Inkognitoher skrev (50 minutter siden): Forsikringsselskapene er nok ikke hypp på å dekke grov uaktsomhet og dårlige økonomiske valg. Styret v/styreleder saksøkes oftere og oftere: https://www.finansavisen.no/jus/2023/10/09/8042459/flere-styreledere-i-borettslag-og-sameier-saksokes Er nok lurt å styre unna borettslag hvor det bor hovedsaklig folk under 40 år. Det er min erfaring Kan styret i sameiet saksøkes / være personlig ansvarlig hvis de ikke reagerer på gjentakende klager på alvorlige trusler? Anonymkode: 2a0bf...213
Gjest Inkognitoher Skrevet 13. januar 2024 #32 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kan styret i sameiet saksøkes / være personlig ansvarlig hvis de ikke reagerer på gjentakende klager på alvorlige trusler? Anonymkode: 2a0bf...213 Blir for generelt å svare på. Hvilke trusler er det snakk om og hvem har framsatt dem?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #33 Skrevet 13. januar 2024 Inkognitoher skrev (4 minutter siden): Blir for generelt å svare på. Hvilke trusler er det snakk om og hvem har framsatt dem? En nabo som truer flere andre. Styret avfeier og bagatelliserer i stedet for å reagere. Så jeg lurer på om de kan stilles til ansvar, i worst case? Anonymkode: 2a0bf...213
Gjest Inkognitoher Skrevet 13. januar 2024 #34 Skrevet 13. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En nabo som truer flere andre. Styret avfeier og bagatelliserer i stedet for å reagere. Så jeg lurer på om de kan stilles til ansvar, i worst case? Anonymkode: 2a0bf...213 Her tror jeg heller jeg ville politianmeldt om det er trusler som er så alvorlige at de rammes av straffeloven, samt be om besøksforbud. Da er vel konsekvensen at vedkommende må flytte om domstolen innvilger det. Husk også å sikre bevis. Hvorfor reagerer ikke styret forresten? Endret 13. januar 2024 av Inkognitoher
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #35 Skrevet 13. januar 2024 Inkognitoher skrev (5 minutter siden): Her tror jeg heller jeg ville politianmeldt om det er trusler som er så alvorlige at de rammes av straffeloven, samt be om besøksforbud. Da er vel konsekvensen at vedkommende må flytte om domstolen innvilger det. Hvorfor reagerer ikke styret forresten? Takk! Styret består av kvinner og de sier at de selv er redde for denne naboen, så de tror at å ikke gjøre noe er en løsning... Denne naboen har blitt anmeldt, men det er jo styret og ikke politiet som må sende advarsel til denne naboen eller iverksette tvangssalg, men styret gjør ingenting. Anonymkode: 2a0bf...213
Gjest Inkognitoher Skrevet 13. januar 2024 #36 Skrevet 13. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk! Styret består av kvinner og de sier at de selv er redde for denne naboen, så de tror at å ikke gjøre noe er en løsning... Denne naboen har blitt anmeldt, men det er jo styret og ikke politiet som må sende advarsel til denne naboen eller iverksette tvangssalg, men styret gjør ingenting. Anonymkode: 2a0bf...213 Ville sendt en mail som beskriver situasjonen til styret. Det skriftlige svaret du får, vil kunne danne grunnlaget for hva du bør gjøre videre. Hvis du er redd for naboen og vedkommende har kommet med alvorlige trusler, så må du anmelde på nytt og be om besøksforbud. Da må hen flytte. Det er mange muligheter her, så lenge det er reelt at du har mottatt alvorlige trusler Endret 13. januar 2024 av Inkognitoher
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #37 Skrevet 13. januar 2024 Kommer 100% ann på. Hvor stort er borettslaget? Hvor veldrevet er det? Er det fulltallig styre? Jeg var leder i vårt lille borettslag med 8 leiligheter, det var helt greit. Jeg kunne være med i styret og så blitt leder for et middels borettslag som er veldrevet og etablert (under 100 boenheter). Større enn det, nei. Noe som er rot elller dårlig drevet, nei. Et sted jeg ikke kjenner noen fra før av, nei. Noe form for konflikter, nei. Du bør være styremedlem i hvertfall et år før du blir leder, så du får noe erfaring. Anonymkode: 5293f...a9b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #38 Skrevet 14. januar 2024 Inkognitoher skrev (11 timer siden): Ville sendt en mail som beskriver situasjonen til styret. Det skriftlige svaret du får, vil kunne danne grunnlaget for hva du bør gjøre videre. Hvis du er redd for naboen og vedkommende har kommet med alvorlige trusler, så må du anmelde på nytt og be om besøksforbud. Da må hen flytte. Det er mange muligheter her, så lenge det er reelt at du har mottatt alvorlige trusler Problemet er at når vi sender mail til styret, får vi ALDRI skriftlig svar. Noen ganger ringer de i stedet, og bare "det går så bra, bare ignorer, han mente det sikkert ikke...". Så de bagatelliserer og, ikke minst, unngår å ha ting skriftlig. Det har vi skjønt. Truslene er alvorlige. Er det virkelig sånn at naboen må flytte hvis han får besøksforbud? Anonymkode: 2a0bf...213
Gjest Inkognitoher Skrevet 14. januar 2024 #39 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Problemet er at når vi sender mail til styret, får vi ALDRI skriftlig svar. Noen ganger ringer de i stedet, og bare "det går så bra, bare ignorer, han mente det sikkert ikke...". Så de bagatelliserer og, ikke minst, unngår å ha ting skriftlig. Det har vi skjønt. Truslene er alvorlige. Er det virkelig sånn at naboen må flytte hvis han får besøksforbud? Anonymkode: 2a0bf...213 Du må be om å få et skriftlig svar. Det vil nok styreleder forstå. Hvis truslene oppfattes av politiet som alvorlige og reelle, og naboen bor tett på deg, så vil han selvsagt få besøksforbud. Og en mulig konsekvens er at han må flytte. Hva er hensikten med et besøksforbud om du risikerer å møte naboen i døra? Se på nettsiden til Spy shop. Mulig du kan finne noe der som kan hjelpe deg å dokumentere atferden til naboen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå