Gå til innhold

Baby estimert til +17 i størrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr dette? Hva betyr dette i praksis, hvor stor er hun beregnet til å være til termin da? Og betyr +17 at hun ligger på 17% percentilen? 

Anonymkode: 633d8...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hvilken sammenheng fikk du tallet 17? Hvor langt er du på vei siden du nevner termin? Dette målet sier ingenting om hvor mye hun veier eller hva hun er estimert å veie. 

Hvis det er snakk om percentil, så er det veldig enkelt forklart: percentil sier noe om babyen din i forhold til andre babyer (i dette tilfellet). Hvis du tar 100 babyer, vil 82 babyer veie mer enn enn babyen din, og kun 16 babyer vil veie mindre enn den. Det er viktig å vite at det er målet der og da, ift andre babyer på samme alder. 

Fikk du noen andre mål? Det er vanlig at man får mål på lårbein, magemål, og en vekt også, ikke kun et tall eller en percentil. 

Anonymkode: 4fe59...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I hvilken sammenheng fikk du tallet 17? Hvor langt er du på vei siden du nevner termin? Dette målet sier ingenting om hvor mye hun veier eller hva hun er estimert å veie. 

Hvis det er snakk om percentil, så er det veldig enkelt forklart: percentil sier noe om babyen din i forhold til andre babyer (i dette tilfellet). Hvis du tar 100 babyer, vil 82 babyer veie mer enn enn babyen din, og kun 16 babyer vil veie mindre enn den. Det er viktig å vite at det er målet der og da, ift andre babyer på samme alder. 

Fikk du noen andre mål? Det er vanlig at man får mål på lårbein, magemål, og en vekt også, ikke kun et tall eller en percentil. 

Jeg er 32 uker på vei, og fikk egentlig bare vite «hun er litt over smittet, +17». Dette var etter vekstkontroll på sykehuset. Og det var alt egentlig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er 32 uker på vei, og fikk egentlig bare vite «hun er litt over smittet, +17». Dette var etter vekstkontroll på sykehuset. Og det var alt egentlig 😅

Skjønner. Det gir litt mer mening. Hvis du fikk vite hun er litt over snittet, som er da 50%, ville jeg antatt de snakker om percentil +17, og at hun ligger på 67% percentil. :) Men det sier ingenting om hvor stor hun blir til termin. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner. Det gir litt mer mening. Hvis du fikk vite hun er litt over snittet, som er da 50%, ville jeg antatt de snakker om percentil +17, og at hun ligger på 67% percentil. :) Men det sier ingenting om hvor stor hun blir til termin. 

Det gir mening, tusen takk! :) hjelpes, blir en stor baby dette da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gir mening, tusen takk! :) hjelpes, blir en stor baby dette da!

Det trenger ikke bety det, så jeg hadde ikke bekymret meg for det :) Det er kun et estimat på hvordan hun er nå i forhold til andre på samme alder. Husk at barn utvikler seg veldig forskjellig, noen tar store sprang på slutten, noen roer litt ned på vekst, og de estimatene er ikke alltid pålitelige. Det finnes barn estimert til 90% percentil som fødes helt gjennomsnittlige. 

Hvis du er nysgjerrig på estimering vs. fødevekt, og har tid, så er det en interessant tråd her:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betyr bare at hun er 17% større enn gjennomsnittet. Om gjsnittet på jentebaby er feks 3,5 kg, så veier hun 17% mer. Ikke diger fordi.

Anonymkode: d4553...475

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Betyr bare at hun er 17% større enn gjennomsnittet. Om gjsnittet på jentebaby er feks 3,5 kg, så veier hun 17% mer. Ikke diger fordi.

Anonymkode: d4553...475

Over 4kg da isåfall 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å regne med at baby var ca 10 % større enn gjennomsnittet. Men da hun kom var hun 47,5 cm og 3155. Så jordmor kan ta feil. 

Anonymkode: f6938...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Over 4kg da isåfall 🙈

Men det er ikke et estimat på at hun blir over gjennomsnittet ved fødsel. Hun er akkurat nå litt foran gjennomsnittet, men hun kan bli født mindre enn gjennomsnittet også. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mye hode svar på hva det betyr, men husk at estimatet er nå. Ikke til termin. Vokser hun akkurat likt hele veien, så veier hun 17% mer enn gjennomsnittet. Men hun kan vokse mer, eller veksten kan stagnere. Så du vil nok kanskje få flere vekstestimeringer. Så de ser om hun fortsetter i samme kurve eller ikke. Men dette er også et estimat. Baby kan være større eller mindre. Er de som har fått beskjed om at baby er 1 kilo både mindre eller større enn det de har estimert baby til. Så det er ikke sikkert det stemmer heller.

Anonymkode: 93202...c4e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvisdetner snakk om 67-persentilen, så er det en ganske så gjennomsnittlig baby. Det betyr at 67 % SV babyene er mindre og 33% er større.

Anonymkode: 57b25...eea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...