AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Sønnen min er født i desember og er da den som har bursdag sist på året på sin bhgavdeling. I januar i fjor ble han invitert av første ungen som har bursdag i midten av januar. Men ingen andre invitasjoner. Dette var 5årsdag. Vi inviterte heller ingen fra bhg da han hadde bursdag. Regna med at de fleste på avd. ikke feiret med bhgbarn siden han ikke ble invitert av andre enn førstefødte på avd. Men da jeg henta han i dag hadde en unge skrevet en liste med endel navn og da sa en jente til sønnen min "Du skal få komme på Chris sin bursdag!" Navnet hans sto på lista. Hun sa det på en sånn måte at det hørtes ut som at det hadde vært endel feiringer hvor han ikke ble invitert. Jeg har hørt at enten inviteres alle, alle guttene, alle i primærgruppa eller hva det kalles, eller noen få fra en avd. Eller det greieste, ikke noe feiring før de starter på skolen. Så da lurer jeg på om det kan være sånn at noen få inviteres hos mange, og at noen (min sønn) "aldri" inviteres noe sted. Altså at noen "populære" barn inviteres til så og si alle. Mens en eller få får ingen eller én invitasjon iløpet av et helt år? Da jeg var barn inviterte jeg alle jentene i klassen, det var ikke andre muligheter. Sånn burde det fortsatt vært. Evt alle i gruppa i bhg, hvis en gjeng på 20 er fordelt på 3/4 grupper. "Noen få" fra avd. kan jo føre til en slags utestenging? Anonymkode: 37fc8...df3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Er i utgangspunktet enig, men for vår del (har ikke feiret bursdag ennå) så er det svært forvirrende sammensetninger i gruppene i barnehagen. De største 4-åringene er sammen med 5-åringene og vi vet ikke hvem som hører til hvilken gruppe, kjenner ikke mangen av de barna i de forskjellige gruppene osv. Skal vi invitere alle 4-åringene må vi med andre ord invitere barn hverken vi eller vår sønn kjenner noe særlig. Her har heller nesten ingen feiret bursdager etter korona... Vurderer å bare vente til skolestart, da det blir lettere med tanke på klasseinndeling. Anonymkode: 15756...a1f
Arkana Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Barnehage kan være komplisert fordi det er litt forskjellig hva foreldre tar utgangspunkt i når de inviterer. Noen inviterer hele avdelingen, noen inviterer alle fra samme årskull, noen inviterer bare de barnet leker med (som kan være fra ulike årskull) osv. (Og så er det en del som venter med bursdagsfeiring til skolestart også.) Så det kan rett og slett tenkes at sønnen din har vært uheldig og ikke havnet i noens naturlige gruppe. Da blir det slik du beskriver at noen inviteres til alle og noen aldri og de fleste et sted midt i mellom. Det er veldig trist når det skjer og en av hovedgrunnene til at det er viktig å invitere alle av samme kjønn både i barnehagen og på skolen. Det kan virke trygt og greit å invitere bare noen få, man føler at man da ikke har utelukket noen, men man kan aldri være sikker på om det er et barn eller to som aldri er blant de få. Dette er noe jeg synes du kan ta opp med barnehagen slik at det kan bli en sak på neste foreldremøte. Det er viktig å formidle tydelig at det ikke er greit å ekskludere og det er greit å minne foreldre på at det at eget barn har det bra og blir invitert til andre ikke må bli en hvilepute som fraskriver dem ansvar. Alle foreldre må se forbi egen boble og være med på inkludering og skape gode miljøer i barnehagen og på skolen, og bursdagsfeiring er en viktig del av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå