Gå til innhold

Når det sendes melding til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid skal det ta før man hører noe, noe som helst?

Anonymkode: 2c187...a12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lovkrav om annet enn at meldingen skal vurderes innen en uke og en eventuell undersøkelse gjennomføres innen tre måneder. 

Anonymkode: eb77e...033

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke lovkrav om annet enn at meldingen skal vurderes innen en uke og en eventuell undersøkelse gjennomføres innen tre måneder. 

Hva menes med det, at det kan ta opptil 3 mnd før vi hører noe som helst?

Skrevet

Pleier den som melder å få høre noe, da? Trodde ikke det var vanlig.

Anonymkode: 588b4...bcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva menes med det, at det kan ta opptil 3 mnd før vi hører noe som helst?

I teorien. I praksis er det vanlig å starte undersøkelser 1-2 uker etter mottatt melding. Raskere om det er ting som fremstår prekært.

Skrevet

Hvis du ikke har meldt anonymt vil du få en tilbakemelding om at meldingen er mottatt. Så lenge du melder som privat person vil du ikke få noe mer tilbakemelding enn det. Hverken om meldingen har blitt henlagt uten å undersøkes,  om den har gått videre til undersøkelse eller evt resultat av undersøkelsen. 

Er du fortsatt bekymret eller det har skjedd noe mer kan du melde på nytt. 

Anonymkode: 3e4e2...1be

Skrevet

Det tok fire måneder før jeg valgte å melde på nytt, da jeg var vitne til forverring av problemene. Etter bare fem dager etter andre bekymringsmelding var sendt, kom ene forelderen på døra for å snakke med meg om det fordi navnet mitt var synlig for dem.. tydeligvis. Visste det ikke var anonymt selvfølgelig, men var ikke klar over at de fikk navnet mitt sånn uten videre. 

Anonymkode: f63da...aa7

Skrevet

Du som melder har ikke krav på noen form for tilbakemelding. Saken er jo taushetsbelagt. Du får evt bare melding om at bekymringen er mottatt. 

Anonymkode: 5f3c4...a52

Skrevet

Jeg fikk tilbakemelding etter i underkant av 3 uker etter at jeg sendte inn bekymringsmeldingen.  Jeg mener å ha lest at med mindre bekymringsmeldingen er åpenbar grunnløs, skal melder ha tilbakemelding innen 3 uker etter at den er sendt. Så fremt du ikke er helt anonym så klart. Barneverntjenesten har plikt til å vurdere alle meldinger innen 1 uke etter mottak.

Anonymkode: 7a012...55f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk tilbakemelding etter i underkant av 3 uker etter at jeg sendte inn bekymringsmeldingen.  Jeg mener å ha lest at med mindre bekymringsmeldingen er åpenbar grunnløs, skal melder ha tilbakemelding innen 3 uker etter at den er sendt. Så fremt du ikke er helt anonym så klart. Barneverntjenesten har plikt til å vurdere alle meldinger innen 1 uke etter mottak.

Anonymkode: 7a012...55f

Burde jo være motsatt. En som melder har mer nytte av å vite at "her er det ingenting bekymringsfult", enn å vite "du hadde rett, nå har vi satt inn tiltak for familien". Jeg regner med barnevernet også har taushetsplikt, men du som privatperson har jo ikke det. Når barnevernet gir en tilbakemelding i form av at familien er under undersøkelse etc, til deg som ikke har noen lovpålagt ansvar for dem, så kan jo du basically gå å sladre til hele bygda etterpå. 

Mange melder jo for helt andre ting enn bekymring for barna - feks hevn eller konflikt med foreldrene - og hvis barnevernet i tillegg skal informere om at familien skal vurderes , det blir jo som en svær sladreavis.. 

Er man virkelig bekymret for et barn, roer det bedre å få vite at man tok feil.

Anonymkode: c8ac9...ff0

Skrevet

Som melder får man kun en bekreftelse per post at bekymringsmelding er mottatt- Men dersom man har meldt inn anonymt hører man ikke noe. 

Melder har ingen rett på å få vite eller høre noe som helst videre etter de har meldt inn meldingen. 

I forhold til de som blir meldt inn, vil de få brev også om at det er kommet inn melding. De har rett til innsyn i meldingen(e) som er kommet og å se disse i sin helhet. 

Vider saksgang varierer - utifra om BV mener det er en sak der som skal sjekkes eller om de raskt f.eks etter samtale med foreldre/barn kan henlegge saken. 

Anonymkode: 7dd5c...a19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...