Gå til innhold

Har tidligare hatt ein spiseforstyrrelse, men har nokre problem når eg er begynt å bli "betre"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tidligare hatt ein spiseforstyrrelse, Anoreksi. Men eg har begynt å bli betre. Men kroppen min respondere litt annleis. Det virke som at kroppen min på ein måte ikkje er "klar for å bli frisk." Eg ser ingen meining med dagane, sjølv om eg både går på skule og søkje meg ut i jobb sjølv ( Det er og vansklig å spise på dagtid.)  Eg har og autisme og kompleks PTSD som fucka opp tankene mine litt. 

Men saken er at no før jul, begynte eg å overete igjen. Eg kaste ikkje opp maten, for eg har begynt å kaste opp uten at eg har lyst til det. Men eg prøve å ta kontroll, prøve mindfull spising, også vidare. - Men eg får det ikkje til. Eg skal til ernæringsfysiolog i morga etter 1  år uten.   Men grunna overspisinga får eg forstoppelse, og kroppen min takle ikkje dei "laxativene" i lengda.  Det fr ut men eg bli jo bare meir forstoppa. I enkle tilfelle har eg både sutte på do og spydd samtidig. Eg kaste og lett opp uten at eg vil det sjølv.                                                  Er litt vansklig å gå til legen med det for dei har den, det er jo bare å spise. Det er ikkje det. Det er blitt slitsomt å spise.  Eg får ned frukt og grønt, eg hamstra nesten inn grønnsake og frukt no bare for å få magen til å fungere før spiseforstyrrelsen. Men det fungere jo ikkje.      

Nokre som har råd? 

Anonymkode: 82df1...854

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du er ikke klar for mindful eating enda. Du må først følge et strengt regime med "mechanical eating" der du spiser passelig beregnede mengder av bestemt mat til planlagte tider. Regner med/håper at ernæringsfysiologen gir deg et sånt opplegg, ellers kan du drøfte det med ham/henne.

https://bodymatters.com.au/wp-content/uploads/2010/11/Planning_for_changes_in_eating1.pdf

Etterhvert beveger du deg i retning av sånt som dette:

Gentle Nutrition: Am I Ready? | Peace & Nutrition™ (peaceandnutrition.com)

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet

Veldig vanlig med varige skader etter anoreksi... Du får gi det tid, men langvarig anoreksi kommer man ikke utenom uten men. 

Bra du skal få hjelp 

Anonymkode: d34d3...969

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar , har høyrt om strengt regime.   Og gått på plan med det. Men hadde eit problem . Fordi dei rundt likte ikkje at eg gikk på planen. - Så eg klarte ikkje å følge den, og grunna stress. Og eg vil helst ikkje vere innlagt når eg følge en plan. Går som sagt på skule og søker ut i jobb.  Eg trur eg skal sjekke om eg klare å ta bilde av maten.  Så får eg heller prøve meg fram litt aleine, sjølv om folk ikkje like det rundt meg.      - Med eit strengt regime , var det og ernæringsfysiologen som sa eg skulle følge den. Men alle utafor, meinte at det fucka med tankene mine meir. Så folk som visste det stressa jo meg opp til å la vere å følge den.          

Har høyrt den. 

Takk foressten! ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet

Det er leit når dine nærmeste saboterer deg, selv om det er i beste mening. Vanligvis er det jo ikke "bra" å ha et "strengt" regime. Men du trenger det nå, og det er ikke strengt i betydningen restriktivt, men i betydningen kontrollerert. Har du en venn eller forelder som kan bli med deg til ernæringsfysiologen, få det forklart, og støtte deg når du er der ute i verden?

• Liker 1
Skrevet

Har ein frå psyk tenesta med, eg erfare at dei virklelig ønskje at eg skal følge planen. Det er nokon da som jobbe her som er litt om og nei.Og dei kjem til helga. Så burde i alle fall starte etter helga. Og starte litt sjølv, får heller sette opp grønnsake, salat og sånt , eller koke grønnsake, med dressing , og rømme, og litt grovt bakst, med fisk eller litt kjøtt.  - Så det ikkje blir heilt uoverkommelig og ta det aleine, når ikkje folk vil, å gå rundt med forstoppelse i den grad at det gjer vondt å sitte eller gå. Er ikkje heilt bra.       

Og sette opp at når det er sosiale situasjona legge det opp etter det, men at det eit bestemt antal porsjon. Og kva eg skal ete. Skulen gir meg litt frirom til å faktisk klare og spise, litt så får benytte anledninga der. (Safe space) Takkk for svar foressten !<3     

Skrevet

Du får se litt strengt på dem som har innsigelser og si "doctor's orders" 🙂Ønsker deg lykke til med spisingen!

Skrevet

Kjære trådstarter!

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Du kan også ta kontakt med Mental Helse, som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...