Gå til innhold

Taushetsplikt mellom leger, hvordan er den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her tenker bedriftslegen å ta kontakt med min lege for høre litt med den i forhold til mitt yrke.  
Det er visse ting jeg ikke ønsker at bedriftslegen på jobb skal vite, men aner ikke hvordan egentlig taushetsplikten er mellom leger. Noen som vet? 

Anonymkode: 9ccc3...59e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen har taushetsplikt ang dine diagnoser med mindre du gir tillatelse til å oppheve, også til andre leger. Men bedriftslegen kan jo ringe og avklare f.eks tilrettelegging, yteevne og slikt, og det kan jo f.eks arbeidsgiver gjøre også.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg regner med at fastlegene på legekontoret mitt innimellom diskuterer pasienter seg imellom, men at det skjer på en måte som "jeg har en pasient som har sånne prøver, sånne symptomer, men vi finner ikke ut av det". Ikke at Kari Olsen, født da og da, bor der og der, har sagt og gjort og feiler sånn og sånn.

Er du usikker, så tar du kontakt med fastlegen din. Så slipper du å tenke på det.

Anonymkode: 220e5...710

Skrevet

Kontakt fastlegen, eller kontoret og si at bedriftslegen ønsker dialog med fastlegen, og st du synes det er greit men gjerne vil ha bekreftet at taushetsplikten gjelder da du ikke er komfortabel med at xyz deles (presiser hva det er, eller skriv det som en generell deling av opplysninger - altså ikke at fastlegen ikke skal gi ut noe informasjon som ikke allerede er kjent for bedriftslegen(

• Liker 1
Skrevet
Lill3My skrev (2 timer siden):

Kontakt fastlegen, eller kontoret og si at bedriftslegen ønsker dialog med fastlegen, og st du synes det er greit men gjerne vil ha bekreftet at taushetsplikten gjelder da du ikke er komfortabel med at xyz deles (presiser hva det er, eller skriv det som en generell deling av opplysninger - altså ikke at fastlegen ikke skal gi ut noe informasjon som ikke allerede er kjent for bedriftslegen(

Nei, det er som å helle bensin på bålet. Om man begynner å ta kontakt for å gi legen oppmerksom på at bedriftslegen er interessert i å ha en samtale. Snushanene på legekontoret.  Altså sekretærene blir i tillegg innblandet..

Anonymkode: 500da...13e

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, det er som å helle bensin på bålet. Om man begynner å ta kontakt for å gi legen oppmerksom på at bedriftslegen er interessert i å ha en samtale. Snushanene på legekontoret.  Altså sekretærene blir i tillegg innblandet..

Anonymkode: 500da...13e

Det er ikke sant. Velger du e-konsultasjon går det til legen ikke sekretærene. Velger du å bestille time kan du ta det direkte med fastlegen selv. 

Anonymkode: 92071...9b4

Skrevet

Jeg er helt sikker på at legene på legekontoret jeg går til har snakket om meg 😅 Hvertfall hatt debrief i etterkant 🤷‍♀️ Hadde en periode med opppmøte hos fastlegen flere ganger i uka i forbindelse med selvskading, selvmordsforsøk, angstanfall osv osv.. helt garantert at det enkelte ganger har vært prat om den «ustabile pasienten»🙈🙈🙈 Har derimot en opplevelse av at fastlegen er profesjonell overfor eventuelt andre instanser👍 

Anonymkode: cea7d...d77

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er helt sikker på at legene på legekontoret jeg går til har snakket om meg 😅 Hvertfall hatt debrief i etterkant 🤷‍♀️ Hadde en periode med opppmøte hos fastlegen flere ganger i uka i forbindelse med selvskading, selvmordsforsøk, angstanfall osv osv.. helt garantert at det enkelte ganger har vært prat om den «ustabile pasienten»🙈🙈🙈 Har derimot en opplevelse av at fastlegen er profesjonell overfor eventuelt andre instanser👍 

Her kjenner hele legesenteret til meg, både fastleger og sekretærer. Jeg er også selvskader, og fastlegen har bedt alle om å ta meg godt i mot og behandle meg bra. Han tar tak i kollegaer som ikke gjør det også. Jeg kan komme uten time, men har også faste timer, så er mye på legesenteret. Jeg opplever at andre pasienter blir avvist, med beskjed om å ringe før de dukker opp, eller at det ikke er timer, mens sekretærene ikke sier noe sånt til meg (lengre). Jeg misbruker det ikke, men det er ganske trygt å vite at folk er orientert og jeg slipper å forklare hver gang. Jeg blir ofte bare møtt med «skal du sy?», eller «har du time?» også trenger jeg ikke si så mye mer. 

Jeg håper du har det bedre nå, virker sånn siden du skriver i fortid. Håper også at du ble behandlet bra mens du stod i alt, og det til tross for at det ble snakket litt i deg 😉 De snakker om meg også 🤣🙈

Anonymkode: 9ea50...aac

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her kjenner hele legesenteret til meg, både fastleger og sekretærer. Jeg er også selvskader, og fastlegen har bedt alle om å ta meg godt i mot og behandle meg bra. Han tar tak i kollegaer som ikke gjør det også. Jeg kan komme uten time, men har også faste timer, så er mye på legesenteret. Jeg opplever at andre pasienter blir avvist, med beskjed om å ringe før de dukker opp, eller at det ikke er timer, mens sekretærene ikke sier noe sånt til meg (lengre). Jeg misbruker det ikke, men det er ganske trygt å vite at folk er orientert og jeg slipper å forklare hver gang. Jeg blir ofte bare møtt med «skal du sy?», eller «har du time?» også trenger jeg ikke si så mye mer. 

Jeg håper du har det bedre nå, virker sånn siden du skriver i fortid. Håper også at du ble behandlet bra mens du stod i alt, og det til tross for at det ble snakket litt i deg 😉 De snakker om meg også 🤣🙈

Anonymkode: 9ea50...aac

Samme erfaringer som deg. Når jeg sender henvendelser går de direkte til legen uten at sekretærene skal gjøre noen vurdering.. Misbruker det heller ikke. Liker ikke å være på legesenteret. Ikke plassen å slå rot liksom, men legen trengs når man er syk. Fortid og fortid 😅 Er ikke glemt på legekontoret 🙈

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...