Gå til innhold

Dele på utgifter til trafikalt grunnkurs og mopedlappen?

Anbefalte innlegg

Gjest Romsdal
Skrevet (endret)

Vår ungdom bor 100 % hos meg siden far har flyttet langt unna. Samvær med far innimellom. Far betaler bidrag. Nå er tiden kommet for trafikalt grunnkurs, og i tillegg mopedopplæring. Ingen av disse tingene er noe man MÅ ha, men det er jo lurt - og praktisk i forhold til å komme seg til fritidsaktivitet der vi bor som ligger et sted uten bussforbindelse osv. 

Men er dette noe det er vanlig at skilte foreldre deler på eller er det naturlig at jeg som tok beslutningen om at ungdommen burde gå på disse kursene betaler det selv? Ungdommen ønsker dette selv også selvfølgelig! 
Det er jo noe som kommer i tillegg til vanlige faste utgifter, og koster cirka 10.000 kr. til sammen. 
Moped har jeg tenkt til å få tak i selv. 

Endret av Romsdal
Anonym
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her så brukte ungdommene penger fra konfirmasjon og de tjente penger selv til å øvelse kjøre. Fikk noe penger fra svigers. Men ca 80% har de betalt selv

Anonymkode: 87d47...f7c

Skrevet

Kan du foreslå for faren at han betaler 5000 som julegave og bursdagsgave til poden og du det samme? Evt at dere betaler mindre hver (ut fra hva dere pleier å gi til jul og bursdag og at poden betaler resten selv evt at besteforeldre på begge sider betaler det som gjenstår som jule og bursdagsgave?

Anonymkode: 341b4...e3c

Skrevet

Dette er jo en stor utgift og ikke noe som regnes som nødvendig. Du kan derfor ikke kreve at far er med på å betale dette. Du kan gjerne spørre og hvis han synes dette er noe det er lurt for barnet å gjøre og har råd til det så er han sikkert med på betalingen, men det er ikke noe du kan tvinge ham til å gjøre. Personlig hadde jeg ikke betalt et rødt øre av dette.

Anonymkode: af123...248

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er jo en stor utgift og ikke noe som regnes som nødvendig. Du kan derfor ikke kreve at far er med på å betale dette. Du kan gjerne spørre og hvis han synes dette er noe det er lurt for barnet å gjøre og har råd til det så er han sikkert med på betalingen, men det er ikke noe du kan tvinge ham til å gjøre. Personlig hadde jeg ikke betalt et rødt øre av dette.

Anonymkode: af123...248

Spørs litt hvordan en regnet

Moped må en ikke ha. Men si de går yrkesfag på videregående så kan de fort stå uten lærlingplass hvis de ikke har billappen. Det var faktisk en av tingene sønnen her fikk spørsmål om når han var på intervju.  2 i klassen hans fikk ikke lærlingplass pga de ikke hadde tatt lappen eller startet på lappen

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørs litt hvordan en regnet

Moped må en ikke ha. Men si de går yrkesfag på videregående så kan de fort stå uten lærlingplass hvis de ikke har billappen. Det var faktisk en av tingene sønnen her fikk spørsmål om når han var på intervju.  2 i klassen hans fikk ikke lærlingplass pga de ikke hadde tatt lappen eller startet på lappen

Vesensforskjell på bil og moped. Betaler gjerne billappen til ungene, moped er ikke snakk om, "halve bygda" har kvestet seg på moped. 

Anonymkode: 8b89a...b72

Skrevet

Her er det jo opp til hver foreldre hva de ønsker og kan å bidra med? At du velger å ville hjelpe sønnen din med å ta lappen, betyr ikke at far på gjøre det samme. Dette kommer jo utenfor forsørgerplikten.

De fleste jeg kjenner har måtte bruke konfirmasjonspengene sine på moped lappen. 

Anonymkode: 427ff...fc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...