Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykologi har aldri vært så mye snakket om som det er nå i disse dager. Et tema som går mye igjennom både på nett,bøker og innlegg er den såkalte: narcissistiske personlighetsforstyrrelsen. Det er også veldig mange i alle aldere, som påstår at de kjenner/har kjent en. Men det som ofte går igjenn er at det er kvinner som forteller om menn/ex-er som de mener lider av dette. Noen har rett, andre er bare offer for en drittsekk.

Men det er ikke poenget mitt idag, poenget er at jeg svært sjeldent har hørt en mann mene at en kvinne i hans liv er narcissist. Samtidlig er det også sjeldent at en kvinne påpeker at en annen kvinne er narcissist. Er det noen menn/kvinner hær som mener de har møtt på en kvinnelig narcissist? Og hvilke trekk visste hun som fikk deg til å konkludere/mistenke dette? Har lest flere artikler om at mange kvinner er bedre på å skjule dette enn menn, fordi man lett kan gjemme seg bak steriotypien om at alle kvinner er omsorgsfulle pga medfødt morsinnstinkt og diverse. Del gjerne historier:)

Anonymkode: 72f58...6e5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye av dette er importert fra USA hvor narsissisme har blitt et marked og hvor diagnostiseringen sitter svært løst. Mange som kaller partnere narsissister aner ikke hva narsissisme er.

Anonymkode: d0a68...ca5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Min fetter var sammen med en. Tilfeldigvis var jeg på date med en mann som nevnte noe om sin eks som fikk meg til å spørre om han hadde vært sammen med xxxx, altså samme dame som min fetter. Da knakk han sammen, for det stemte. Ble ikke akkurat en date videre. Første gang han hadde møtt på en han kunne snakke med om alt hun hadde utsatt ham og hans familie for, for folk ville neppe tro det ellers. Jeg vet imidlertid hva min fetter og familien ble utsatt for, under forholdet og etter, så jeg kunne lett tro på det han fortalte. Farlig kvinne! 

Anonymkode: 5db29...e7b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mye av dette er importert fra USA hvor narsissisme har blitt et marked og hvor diagnostiseringen sitter svært løst. Mange som kaller partnere narsissister aner ikke hva narsissisme er.

Anonymkode: d0a68...ca5

Sant nok, men statestikk viser at 0,8% av befolkningen i Norge lider av dette. Selv om dette er lite iforhold til alle mennsker, er 0,8% av 5 millioner fortsatt mange mennsker. Itilegg er jo dette også kun de som har fått diagnosen, resten går rundt i samfunnet som en ulv i fåreskinn. Noen historier fra folk rundt meg, er så sinnsyke at jeg nekter å tro at et empatisk menneske kan gjennomføre det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min fetter var sammen med en. Tilfeldigvis var jeg på date med en mann som nevnte noe om sin eks som fikk meg til å spørre om han hadde vært sammen med xxxx, altså samme dame som min fetter. Da knakk han sammen, for det stemte. Ble ikke akkurat en date videre. Første gang han hadde møtt på en han kunne snakke med om alt hun hadde utsatt ham og hans familie for, for folk ville neppe tro det ellers. Jeg vet imidlertid hva min fetter og familien ble utsatt for, under forholdet og etter, så jeg kunne lett tro på det han fortalte. Farlig kvinne! 

Annet enn de forferdelige tingene hun utsatte dere for, hvilke personlighetstrekk/varselsbjeller viste hun?

Skrevet

Møtte Sophie Elise en gang på butikken. Det må da telle...

Anonymkode: 0b48c...63b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Møtte Sophie Elise en gang på butikken. Det må da telle...

Anonymkode: 0b48c...63b

Hva😂😭

• Liker 1
Skrevet

Det er vel kanskje fordi det er så normalt at kvinner har narcissistiske trekk og oppførsel at man knapt merker det som det lengre. Og spesielt i parforhold vil jo menn nødig fortelle om at de sliter og at kona er helt jævlig, mens kvinner derimot gjerne rakker ned på og kaster mannen sin under bussen.

Anonymkode: b6310...ef9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Johnny Depp kan nok skrive under på at han har møtt en...
Selv har jeg ikke møtt en ren narsissist tror jeg, men jeg kjente en kvinne med sterke narsissistiske trekk. Hun var den andre delen av et par jeg kjente, og jeg var opprinnelig venner med han når hun kom inn i bildet. Jeg er forresten kvinne selv.
Fra begynnelsen kom hun til han og klaget over at hun følte seg så rar, at hun hadde det vanskelig sånn og sånn, og så måtte han sitte og snakke med henne. Han sa senere at det var gjensidig, men jeg så bare at det var hun som forlangte oppmerksomhet fra han, og gjorde seg stakkarslig for å få det. 
Senere da hun ble gravid med han, så ble jeg kjent med henne også, og det føltes som vi hadde så mye felles. Men jeg snakket aldri med henne alene, det var som om hun ikke var noe selvstendig individ. En gang jeg besøkte dem (de bodde på andre siden av landet) gikk han en tur fordi han var sur på henne, og hun ønsket helt tydelig ikke å snakke med meg mens han var borte, og var helt stresset fordi han gikk en tur. Hun var redd for at det skulle skje han noe.
Disse to ble rarere og rarere og vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til, så kontakten gled ut flere ganger. Og hver gang var det de som tok kontakt igjen, og hun som fikk han til å ringe meg. Men hvorfor, når hun tydeligvis ikke hadde noen interesse av å bli kjent med meg?:klo:
Til slutt fikk jeg helt nok, etter et lass med sms-er som var så stygge at jeg har aldri opplevd lignende, ikke fra mobberne på barneskolen en gang. Men hun kontaktet meg igjen etter dette også. Da ringte hun selv og sa hun hadde sånne og sånne helseproblemer og mentale problemer og bla bla, men jeg sa jeg ønsket ikke kontakt med dem mer og blokkerte nummeret hennes.
Senere en gang fikk jeg høre at hun hadde kastet en stor stein inn baderomsvinduet mens han stod og gjemte seg for henne der inne med låst dør, og etter dette ble hun tvangsinnlagt på psykiatrisk. Hun slapp selvsagt ut igjen raskt fordi hun antagelig spilte normal, noe hun er flink til.
Et par røde flagg som jeg helt ignorerte mens jeg kjente dem var at jeg drømte at hun var en uro som hang i et vindu og snudde seg etter vinden, at hun var en heks men sminket seg så man ikke skulle se at hun var en heks, og at hun fløy på meg med helt svarte øyne og forsøkte å drepe meg.
Jeg så også dette svarte blikket en gang hun så raskt bort på meg, og det var slett ikke vennlig.
Jeg skulle helt klart ha hørt på dette, men jeg er i alle fall glad jeg kom meg bort fra disse menneskene før noe mer alvorlig skjedde. Hvordan det går med dem nå mange år etterpå aner jeg ikke.

Så var hun narsissist? Mens jeg kjente dem var det egentlig han jeg røk uklar med, trodde jeg i alle fall. Så fokuset mitt var på at det var han som var vanskelig. Men har etterpå skjønt at hun stod bak og dyttet mer enn jeg visste da. 

Anonymkode: e30e4...824

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er vel kanskje fordi det er så normalt at kvinner har narcissistiske trekk og oppførsel at man knapt merker det som det lengre. Og spesielt i parforhold vil jo menn nødig fortelle om at de sliter og at kona er helt jævlig, mens kvinner derimot gjerne rakker ned på og kaster mannen sin under bussen.

Anonymkode: b6310...ef9

Dette blir vel litt feil å påpeke? Vet du hva narcisstiske trekk innebærer? Man kan være selvopptatt og vanskelig uten å stille kravene for narcissime. En enkel måte å skille disse på, er at narcissisten er bevist ondskapsfull, manipulerende, sadistisk, kynisk og utspekulert. Mens en «unheald» person kan oppføre seg nedvergende når de er utsatt for stort press eller stress, blir trigget at noe som minner den om barndomstraumer, sliter med sinne og følelses mestringsproblemer, føler seg misforstått osv. dessuten er statestikken klar på at det er flere menn enn kvinne som lider av psykopati, narcissime og andre mørke personligheter. Dette kan man jo enkelt underbygge med å se hvem som utgjør mest kriminalitet i et samfunn. Menn er overrepresentert innenfor mord, partnerdrap, vold, seksuelle ovegrep, pedofili …. The list goes on.

• Nyttig 1
Skrevet

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er en misforstått lidelse gjennom mye feilinformasjon på internett. Mennesker med den diagnosen har store utfordringer i relasjoner og lider mer enn folk tror. Selv om mange tror disse aktivt og bevisst driver med psykisk og fysisk vold, så er dette sjeldent riktig. En stor del av dem som ville fått denne diagnosen er mennesker som fremstår deprimerte og som trekker seg unna sosiale sammenhenger for å unngå skam, noe som sjelden blir snakket om i sosiale medier. Det er også vanlig at disse svært ofte er på tilbudssiden og gjør flere gode handlinger for andre enn gjennomsnittspersonen. Dette for å få økt selvfølelse ved tilbakemeldinger fra omverdenen. 

Hovedutfordringen til mennesker med diagnosen er at de ikke har en stabil og god selvfølelse. Mange av dem velger en grandios stil der de bruker omverdenen til å booste egen selvfølelse. Grandiositeten er er forsvar mot de underliggende følelsene av skam og lav selvfølelse. For noen fungerer grandiositeten, men for mange med diagnosen fungerer det ikke lenge. De er svært sårbare for avvisning og opplever i stor grad håpløshet, angst depresjon, skam og tomhet. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Johnny Depp kan nok skrive under på at han har møtt en...
Selv har jeg ikke møtt en ren narsissist tror jeg, men jeg kjente en kvinne med sterke narsissistiske trekk. Hun var den andre delen av et par jeg kjente, og jeg var opprinnelig venner med han når hun kom inn i bildet. Jeg er forresten kvinne selv.
Fra begynnelsen kom hun til han og klaget over at hun følte seg så rar, at hun hadde det vanskelig sånn og sånn, og så måtte han sitte og snakke med henne. Han sa senere at det var gjensidig, men jeg så bare at det var hun som forlangte oppmerksomhet fra han, og gjorde seg stakkarslig for å få det. 
Senere da hun ble gravid med han, så ble jeg kjent med henne også, og det føltes som vi hadde så mye felles. Men jeg snakket aldri med henne alene, det var som om hun ikke var noe selvstendig individ. En gang jeg besøkte dem (de bodde på andre siden av landet) gikk han en tur fordi han var sur på henne, og hun ønsket helt tydelig ikke å snakke med meg mens han var borte, og var helt stresset fordi han gikk en tur. Hun var redd for at det skulle skje han noe.
Disse to ble rarere og rarere og vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til, så kontakten gled ut flere ganger. Og hver gang var det de som tok kontakt igjen, og hun som fikk han til å ringe meg. Men hvorfor, når hun tydeligvis ikke hadde noen interesse av å bli kjent med meg?:klo:
Til slutt fikk jeg helt nok, etter et lass med sms-er som var så stygge at jeg har aldri opplevd lignende, ikke fra mobberne på barneskolen en gang. Men hun kontaktet meg igjen etter dette også. Da ringte hun selv og sa hun hadde sånne og sånne helseproblemer og mentale problemer og bla bla, men jeg sa jeg ønsket ikke kontakt med dem mer og blokkerte nummeret hennes.
Senere en gang fikk jeg høre at hun hadde kastet en stor stein inn baderomsvinduet mens han stod og gjemte seg for henne der inne med låst dør, og etter dette ble hun tvangsinnlagt på psykiatrisk. Hun slapp selvsagt ut igjen raskt fordi hun antagelig spilte normal, noe hun er flink til.
Et par røde flagg som jeg helt ignorerte mens jeg kjente dem var at jeg drømte at hun var en uro som hang i et vindu og snudde seg etter vinden, at hun var en heks men sminket seg så man ikke skulle se at hun var en heks, og at hun fløy på meg med helt svarte øyne og forsøkte å drepe meg.
Jeg så også dette svarte blikket en gang hun så raskt bort på meg, og det var slett ikke vennlig.
Jeg skulle helt klart ha hørt på dette, men jeg er i alle fall glad jeg kom meg bort fra disse menneskene før noe mer alvorlig skjedde. Hvordan det går med dem nå mange år etterpå aner jeg ikke.

Så var hun narsissist? Mens jeg kjente dem var det egentlig han jeg røk uklar med, trodde jeg i alle fall. Så fokuset mitt var på at det var han som var vanskelig. Men har etterpå skjønt at hun stod bak og dyttet mer enn jeg visste da. 

Anonymkode: e30e4...824

Flere av tingene du nevner minner meg nemlig om en kvinne i min omgangskrets. Jeg er veldig god på å lese andre fordi jeg har en form for autisme selv. Dette gjør at jeg igjennom hele barndommen lærte meg å «maske»/imitere andres oppførsel for å framstå som «normal». Forskjellen er at autister gjør dette for å passe inn i det sosiale, og lyger sjeldent om sine hobbyer, personlighet, karriere og status, slik narcissister gjør. Autister imiterer «normale» folks kroppspråk, måte å snakke og formulere seg på for å passe inn. 
Narcissister og andre mørke personligheter «masker»/imiterer andre for å skjule sine onskapsfulle og virkelige hensikter/tendenser. Jeg kan veldig lett se «masking» i andre fordi jeg har gjort det mye selv. Jeg bruker veldig mye tid på å forstå andre, fordi jeg har en helt annen tankemåte en folk flest og legger derfor merke til flere ting. Noen tegn på at noen gjør dette som dere burde følge med på, for å beskytte dere selv er: 

1: Hvis du følger ekstra godt med merker du at personen kan ha skremmede likt ordforåd, talemåte og formulering som personer de står nær. Ofte venner. 
2: Munnen og kroppspråket viser en ting, mens øynene sier noe annet. Eks: de smiler bredt men øynene virker sjelløse.

3: Det kan virke som at personen har forskjellig personlighet basert på hvem de snakker med og hvor de er. 
4: Merkelig og svært endret oppførsel når personen er beruset. «Masken» faller ofte av når man har drukket en del.

5: Pesonen er veldig «agreeable». Autister gjør dette for å unngå misforståelser eller når de ikke forstår konseptet det er snakk om. Narcissister gjør dette for å vinne deg over, man stoler ofte mer på folk som er enige med deg innenfor temaer som politikk, samfunn og mennesker. 
Nå hvordan kan du skille mellom om personen har en mørk personlighet, eller om andre ting som autisme/asbergers/adhd kan være årsaken? Særegent for narcissister er at personen representerer seg selv som feilfri, takler kritikk svært dårlig uansett bagatelle eller ei, skryter selv selv opp i skyene og reagerer svært aggresivt når konfrontert.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Har dessverre møtt på den kvinnelige Narsissisten to ganger. De ELSKER mennesker med mye empati da det gir dem narsissistisk «supply», de kjenner ikke på empati (med mindre det innbærer noe som angår dem selv). Så er du et menneske som gir mye av deg selv: Watch out!

I min erfaring tok det lang tid før jeg skjønte at den kvinnelige narsissisten jeg møtte faktisk var en narsissist. I begynnelsen tenkte jeg at jeg hadde funnet en fantastisk venninne. Men litt etter litt merket jeg at hun var ekstremt selvopptatt og egoistisk. Det var veldig vanskelig å snakke om ting jeg tenkte på eller var lei meg over, men jeg slapp alt for henne. Det var nesten som om jeg ble slått i hodet og våknet opp av en drøm. Begynte å stille meg selv spørsmål, hvordan kunne jeg være så fuckings blind? Hun var definitivt ikke den jeg ringte om jeg hadde en dårlig dag. Det var ikke før en konflikt hvor jeg innså hvor gal hun var. Da lovet jeg meg selv å aldri la en slik jente komme nær meg igjen. 

Her er varsel-lampene (husk at det er flere forskjellige type narsissister, ikke alle passer i samme beskrivelse)

• I begynnelsen virker hun nesten «for god til å være sann» i. Hun speiler deg for å få deg til å like henne. 

• Hun snakker ekstremt høyt om seg selv (Hun er verdensmester eller skal bli verdensmester) 

• Svært opptatt av bekreftelse (!)

• Hun lyver 

• Hun føler seg overlegen

• Sykelig opptatt av status

• Stiller seg kritisk til positive ting du har fått til

• Vil gjerne få deg ned noen hakk om du virker å gjøre ting «litt for bra». Hun har et sterkt behov for å dominere deg/lære deg ting. 

• Viser lite interesse i dine tanker og problemer men du må investerer deg i deres problemer

• Moral kompass er ikke på plass. De har ikke problemer med å ha affærer med menn i forhold f.eks.

• Egosentrisk (bryr seg ikke om å såre/  tråkke på andre). For eksempel: Hun tror at hennes tanker er en fasit på alt og alle andre må bare finne seg i hva hun sier.

• Hun bruker mennesker til sin fordel. Status/penger etc. Hva har du som hun kan bruke? Har du mye penger? Har du status? Gir du mye av deg selv hele tiden? Åpner du alltid døren for henne? 

Heldigvis for meg, har jeg mange gode venninner som jeg har kjent hele livet. Så jeg ser på detta her som en lærepenge. Aldri igjen. 

Anonymkode: f9061...589

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Annet enn de forferdelige tingene hun utsatte dere for, hvilke personlighetstrekk/varselsbjeller viste hun?

Mest sjarmerende dama man kunne tenke seg i starten. Stadig utbytting av venner og stadig bytte av jobb var muligens noe man kunne anse som varselsbjeller. 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, ennivk said:

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er en misforstått lidelse gjennom mye feilinformasjon på internett. Mennesker med den diagnosen har store utfordringer i relasjoner og lider mer enn folk tror. Selv om mange tror disse aktivt og bevisst driver med psykisk og fysisk vold, så er dette sjeldent riktig. En stor del av dem som ville fått denne diagnosen er mennesker som fremstår deprimerte og som trekker seg unna sosiale sammenhenger for å unngå skam, noe som sjelden blir snakket om i sosiale medier. Det er også vanlig at disse svært ofte er på tilbudssiden og gjør flere gode handlinger for andre enn gjennomsnittspersonen. Dette for å få økt selvfølelse ved tilbakemeldinger fra omverdenen. 

Hovedutfordringen til mennesker med diagnosen er at de ikke har en stabil og god selvfølelse. Mange av dem velger en grandios stil der de bruker omverdenen til å booste egen selvfølelse. Grandiositeten er er forsvar mot de underliggende følelsene av skam og lav selvfølelse. For noen fungerer grandiositeten, men for mange med diagnosen fungerer det ikke lenge. De er svært sårbare for avvisning og opplever i stor grad håpløshet, angst depresjon, skam og tomhet. 

Jeg mener det er ekstremt viktig å sette lys på narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Det er en svært alvorlig diagnose som kan ødelegge livet til mange mennesker. Det er HELT feil, at narsissisten ikke gjør andre «vondt» med vilje. Selv narsissister i terapi har innrømmer dette. Man kan unnskylde det med at de ikke føler like mye - til ingen empati,  men de vet fortsatt rett galt. Og de vet akkurat hva de kan gjøre for å såre andre. Narsissisten går faktisk ofte inn for å dominere, såre , tråkke på andre mennesker, fordi de føler de ikke selv har en identitet på lik linje som andre. De vil ikke at andre skal være bedre enn dem. De føler ofte på sjalusi, og denne sjalusien kan drive frem et helvete uten like. De kan vende familier, venner, kolleger mot en. 

Og ja, man kan si, stakkars, de føler på en håpløshet. Men det er mange mennesker som føler på håpløshet og en tomhet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
ennivk skrev (41 minutter siden):

Selvfølgelig sliter mennesker med denne diagnosen. Men de er jo uansett farlige mennesker man vil og burde holde seg unna, fordi personen mangler evne til empati.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg mener det er ekstremt viktig å sette lys på narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Det er en svært alvorlig diagnose som kan ødelegge livet til mange mennesker. Det er HELT feil, at narsissisten ikke gjør andre «vondt» med vilje. Selv narsissister i terapi har innrømmer dette. Man kan unnskylde det med at de ikke føler like mye - til ingen empati,  men de vet fortsatt rett galt. Og de vet akkurat hva de kan gjøre for å såre andre. Narsissisten går faktisk ofte inn for å dominere, såre , tråkke på andre mennesker, fordi de føler de ikke selv har en identitet på lik linje som andre. De vil ikke at andre skal være bedre enn dem. De føler ofte på sjalusi, og denne sjalusien kan drive frem et helvete uten like. De kan vende familier, venner, kolleger mot en. 

Og ja, man kan si, stakkars, de føler på en håpløshet. Men det er mange mennesker som føler på håpløshet og en tomhet. 

Når man har en personlighetsforstyrrelse vil personens oppfattelse av verden være forstyrret. De handler for å dekke sine behov om tilknytning og for å regulere selvfølelse. Dette kommer foran andres følelser og behov. I ettertid vil en stor del av dem føle stor skam for handlinger de har utført og trekke seg tilbake sosialt, mens andre ikke byr seg fordi de kun er opptatt av å få dekket egne behov.

Det finnes ingen unnskyldning for å gjøre andre vondt, uavhengig av diagnose eller ikke. Jeg synes det er mye viktigere å lære seg personlige grenser og ta ansvar for eget liv, enn å stigmatisere og skylde på en gruppe mennesker og i tillegg tilegne dem egenskaper som ikke er rriktige. Det er farlig å kalle folk rundt seg for narsissist, når de fleste av dem som har personlighetsforstyrrelsen ikke er dem vi tror det er. Narsissisten er kanskje Trine som aldri er med på avdelingsfestene og som begynner å gråte hver gang andre er kritisk til henne, eller Truls som starter prosjekt etter prosjekt som aldri blir gjennomført og som forsvinner sosialt i noen måneder om gangen. 

Endret av ennivk
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig sliter mennesker med denne diagnosen. Men de er jo uansett farlige mennesker man vil og burde holde seg unna, fordi personen mangler evne til empati.

En med narsissistisk personlighetsforstyrrelse har ofte evne til empati, bare ikke fullt utviklet. Men hvem har det? Det finnes mange andre diagnoser man kan ha og mangle empati. Skal vi holde oss unna alle disse? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet med ei som gjorde alt beskrevet i #13. Har alltid tenkt at hun var psykopat, men kanskje hun var en narsissist? Uansett er jeg at jeg slipper å ha mer med henne å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
ennivk skrev (7 minutter siden):

En med narsissistisk personlighetsforstyrrelse har ofte evne til empati, bare ikke fullt utviklet. Men hvem har det? Det finnes mange andre diagnoser man kan ha og mangle empati. Skal vi holde oss unna alle disse? 

Med et enklelt googlesøk finner man ut hvilke trekk narcisstiske mennesker har. Hvordan kan du mene at man skal tillate seg pesoner i livet sitt som er patalogiske løgnere, manipulerer, bruker deg, stjeler, mangler selvinnsikt, tar ikk ansvar for sine egne handlinger, skylder på andre for alt som går galt og bedrar deg? Og dette er ikke alle trekkene engang. Prøver ikke personen å endre seg på noen måte eller oppsøker hjelp, fortjene de simpelten ikke at andre skal forholde seg til terroren de utdøver. Skal andre folk ta støyten fordi den «stakkars narcissisten» blir ensom? Er du okei?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...