Gå til innhold

Fretex-lukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever at klær og tekstiler kjøpt på Fretex har en veldig distinkt lukt. Det lukter ikke direkte vondt, men som et veldig kraftig parfymert vaskemiddel. Alle klær og tekstiler jeg har kjøpt fra Fretex har denne lukta.
Må vaske klærne jeg har kjøpt der ganske mange ganger for at denne lukta skal forsvinne. Dette gjør at jeg kvier meg for å handle klær hos Fretex.

Er det andre som opplever det samme?

Og er det noen som vet om Fretex vasker klærne som kommer inn, eller om de evt sprayer klærne med noe?

Anonymkode: 1ba0d...f24

• Nyttig 1
Skrevet

nei. klærne på Fretex luktet før, men de gjør det ikke lengre, det har de ikke gjort på noen år. 

Anonymkode: 45ed4...7f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

nei. klærne på Fretex luktet før, men de gjør det ikke lengre, det har de ikke gjort på noen år. 

Anonymkode: 45ed4...7f2

De Fretex-butikkene jeg har handlet hos de siste månedene (Midt-Norge) har iallefall hatt denne lukta på klærne.

Vet du onm de sprayer på noe, eller gir klærne noe slags behandling som gir denne lukta da?

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg syns det lukter mugg. Veldig mange bruktbutikker som har sånn lukt på alle klær. Også grunnen for at jeg svært sjeldent kjøper noe vintage klær. 

Har en genser jeg kjøpte for ett år siden som har vært gjennom utallige vask, oppbevaring i fryser og lufting ute som først nå begynner å bli ok. Hadde gitt opp om det ikke var for at jeg syns den er veldig fin. 

Endret av Ludovica-
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei jeg syns absolutt ikke det lukter mugg, og mener heller ikke at denne lukta jeg kjenner kommer av det er skittent eller gammelt.

Syns rett og slett det er rart at klær kjøpt på så mange ulike Fretex-butikker har den samme «parfyme-aktige» lukta, og lurer derfor på om de rett og slett sprayer tekstilene med noe 🤔

Skrevet
Ludovica- skrev (4 timer siden):

Jeg syns det lukter mugg. Veldig mange bruktbutikker som har sånn lukt på alle klær. Også grunnen for at jeg svært sjeldent kjører noe vintage klær. 

Har en genser jeg kjøpte for ett år siden som har vært gjennom utallige vask, oppbevaring i fryser og lufting ute som først nå begynner å bli ok. Hadde gitt opp om det ikke var for at jeg syns den er veldig fin. 

Det skyldes at klær noen ganger blir liggende lenge i innsamlingscontainerne før disse tømmes, og da blir de utsatt for fukt og kan få mugglukt i seg. 

Anonymkode: fb922...78b

Skrevet

Prøv eddik i skyllemiddel-kammer

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mener de vasket klærne før, men sluttet med det for en del år siden. Hvis de sprayer klær med parfyme er det nytt. Prøvd andre filialer? 

Anonymkode: 8d8d3...c84

Skrevet

Var innom en UFF-butikk. Der steamer de noen klær… Kanskje ikke alle. Men, streaming fjerner ikke mugg og gammelt menneske-lukt. 

Tenåringen tok med seg en jakke hjem. Stinka. Hadde den i vaskemaskina og vaskemaskina ble full av mørkerødt pulver. Hadde den i tørketrommelen, tørketrommelen ble full av rødt pulver og hele badet stinka. Stanken spredte seg til stua. Måtte spraye hele leiligheten, og stanken og pulveret forsvant ikke fra tørketrommelen så den måtte kastes. Aldri bruktklær mer. 

Anonymkode: 1ff65...96c

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det skyldes at klær noen ganger blir liggende lenge i innsamlingscontainerne før disse tømmes, og da blir de utsatt for fukt og kan få mugglukt i seg. 

Anonymkode: fb922...78b

Mugg sprer seg så ikke noe å ta inn i hus.

Anonymkode: 1ff65...96c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei jeg syns absolutt ikke det lukter mugg, og mener heller ikke at denne lukta jeg kjenner kommer av det er skittent eller gammelt.

Syns rett og slett det er rart at klær kjøpt på så mange ulike Fretex-butikker har den samme «parfyme-aktige» lukta, og lurer derfor på om de rett og slett sprayer tekstilene med noe 🤔

Ja ok. Enten er det annen lukt eller så oppfatter vi lukten ulikt. Men er det kun Fretex eller bruktbutikker generelt? For den lukta jeg snakker om er i alle bruktbutikker. Opplever den samme lukte i vintage butikker i utlandet også. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener de vasket klærne før, men sluttet med det for en del år siden. Hvis de sprayer klær med parfyme er det nytt. Prøvd andre filialer? 

Anonymkode: 8d8d3...c84

Ja, har handlet på fire ulike Fretex-butikker, i to byer i Midt-Norge. Samme spesielle lukta fra alle butikkene 🤔

Skrevet
Ludovica- skrev (2 timer siden):

Ja ok. Enten er det annen lukt eller så oppfatter vi lukten ulikt. Men er det kun Fretex eller bruktbutikker generelt? For den lukta jeg snakker om er i alle bruktbutikker. Opplever den samme lukte i vintage butikker i utlandet også. 

Ja har kun kjent denne lukta fra Fretex-butikker. Andre brukt-butikker har også en lukt av klærne, men akkurat klærne fra Fretex-butikkene har den samme lukta alle sammen. Merkelig 😄

Mulig de steamer med noe kanskje, som en over her nevner.

Skrevet

Fæbrik har en "vintage spray" som skal virke på "gjenbrukslukt. Jeg har ikke prøvd den selv, men er nysgjerrig 

• Nyttig 1
Gjest vintersolverv
Skrevet

Skriv direkte til dem og klag og spør dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...