Gå til innhold

Leietaker som ikke klarer å betale strøm i tide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en enebolig i forbindelse med at leiligheten jeg har kjøpt blir innflytningsklar. 
I et anneks på eiendommen bor det en kar, og han har minusmåler som han leser av å sender meg. Han har ikke eget strømabonnement så hele strømregningen kommer på meg.  Hver eneste mnd klarer han aldri å betale i tide. Det er snakk om alt fra 300 til 800 kr. Nå ber han igjen om å få betale senere. Jeg kjenner jeg er lei av å stadig betale for hans forbruk i tillegg til mitt eget. 

Jeg har nok pengeutlegg selv, i tillegg til egne barn. Han her en barnløs ungkar. 

Noen som kan råde meg til noe, eller skal jeg bare la det være? 

Anonymkode: d1cbb...771

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han en seriøs kar?

Anonymkode: f5df7...c8e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er han en seriøs kar?

Anonymkode: f5df7...c8e

Virker ikke særlig seriøs ifølge TS...

Anonymkode: c33a5...ef3

• Liker 1
Skrevet

Enten må du si til karen at du er ikke utleieren hans, dere er begge leietakere som tilfeldigvis har felles strømabonnement. Det er ikke din jobb å dekke for han når han mangler penger, det må han løse på annet vis.

Ellers så får du si fra til utleier at dette er et problem og utleier må fikse. Enten være den som legger ut for den andre leietakeren, eller få satt inn teknisk utstyr så leieforholdene kan ha hver sin uavhengige strømavtale.

Anonymkode: 11e9c...f77

Skrevet

Det er vel uansett ikke lov til å gjøre det slik. Enten så må du installere egen strømmåler hos han, eller så må du bake det inn i fast husleie. 

Anonymkode: 3750c...af2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel uansett ikke lov til å gjøre det slik. Enten så må du installere egen strømmåler hos han, eller så må du bake det inn i fast husleie. 

Ser du leier, da må du ta det opp med utleier.

• Liker 1
Skrevet

Leier han av deg, eller leier dere av samme utleier?

For hvis du egentlig ikke har noe med hans utleie å gjøre hadde jeg sakt fra til han jeg leier fra at dette er et problem. Så foreslått å betale hele strømregningen og trekker av naboens strøm fra neste husleie. Så blir det heller utleier sin jobb å kreve inn penger for strøm.

Anonymkode: 9eec5...769

• Liker 2
Skrevet

Dette var en utradisjonell løsning jeg ikke har hørt om før. Er ikke 100 % sikker, men jeg tror ut fra husleieloven at utleier ikke har mulighet til å pålegge deg å tegne strømabonnement for en annen leietaker. Det kommer nok litt an på hvilken type kontrakt dere har - om begge har kontrakt direkte med utleier, eller om du egentlig leier hele eiendommen inkl. annekset, og så fremleier annekset.

Ordningen med minusmåler og at leietaker betaler for strøm er lovlig hvis det står i kontrakten, men da skal det betales til den som leier ut. Hvis det er sånn at du fremleier annekset til ham, kan du begjære utkastelse i henhold til prosedyren i husleieloven hvis han ikke betaler. Hvis han betaler, men alltid er forsinket, vil dette være grunnlag for oppsigelse eller heving av leieavtalen hvis det gjentar seg nok ganger/ofte nok. Ulempen er at du da vil stå uten leietaker og er avhengig av å få inn noen andre for å beholde leieinntekten.

Hvis dere begge leier av samme utleier (han betaler leie direkte til eier av eiendommen), ville jeg kontaktet eier og bedt om at eier selv må ordne med innkreving av strøm fra den andre leietakeren. Da trekker du fra den andre leietakerens strøm i leien du betaler til utleier, så må utleier sørge for å få inn beløpet selv.

Anonymkode: 9fc76...5f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...