Gå til innhold

Vaksiner gravid ?

Gjest Anonym1618

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har tatt influensa- og koronavaksina nå. Ingen bivirkninger.

Tok kikhostevaksine for fem år siden, tror derfor ikke jeg tar den med mindre jeg blir anbefalt det.

Hvis jeg blir tilbud RS-vaksine tar jeg den også.

Anonymkode: 0c2fc...b10

Forstod det slik at det gav best beskyttelse mot kikhoste hvis en fikk vaksinen under graviditeten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har tatt influensa og korona. Planlegger kikhoste også. Må bare få skvist det inn i kalenderen. Ingen bivirkninger av de jeg har tatt, og veldig godt å vite at babyene blir beskyttet. 

Jeg har en venninne som fortalte om en i barselsgruppen sin som bestemte seg for å ikke ta koronavaksine mens hun var gravid, og babyen hadde blitt alvorlig syk av korona da hen var bare noen uker gammel. Venninna mi tok den, og hennes barn fikk også korona, men det gikk over raskt og udramatisk. Så med mindre man anbefales av legen å la være, som hun som skrev at hun slet med bivirkninger over her, tenkte jeg for egen del at det er best å kjøre på.

Anonymkode: 06e95...0c3

Det er nok litt tilfeldig. Jeg har ingen dose av koronavaksinen. Babyen min fikk korona når barnet var 12 uker, barnet var såvidt litt tett i nesen. Vi var alle syke i huset, ingen har tatt vaksine og vi var bare litt dårlig vi andre. Vi tok test bare for å vite. 

Anonymkode: 6e6af...003

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til booster for kikhoste før jeg ble gravid, men holder meg langt unna covid vaksinen. Har ingen av den pga hvordan andre kvinner i tredveårene fikk bivirkninger. Fikk covid 3 ganger siden 2020 og synes ikke det var så mye verre enn en mild influensa.

Måtte ta en rhesus vaksine pga forskjellige blodtyper på meg og barnet.

Anonymkode: d7b06...708

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Til booster for kikhoste før jeg ble gravid, men holder meg langt unna covid vaksinen. Har ingen av den pga hvordan andre kvinner i tredveårene fikk bivirkninger. Fikk covid 3 ganger siden 2020 og synes ikke det var så mye verre enn en mild influensa.

Måtte ta en rhesus vaksine pga forskjellige blodtyper på meg og barnet.

Anonymkode: d7b06...708

Jeg fikk covid som gravid sist og var slått ut i tre uker. Jeg kunne ikke stå. Hadde feber, åndenød, vondt i hele kroppen, og var helt ute av det. Tar gledelig covid vaksinen!

Anonymkode: c6c14...48b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som skriver her at de ikke trenger kikhostevaksine i svangerskapet fordi de er "up to date" med intervallene. Hvis man tok vaksinen før man ble gravid, vil ikke barna bli vaksinerte. FHI skriver derfor i brevet som omhandler innføringen av kikhostevaksine til gravide i 2. og 3. trimester i 2024 at de anbefaler vaksinen uavhengig av npr man tok den sist.

Screenshot_20240111-082030_Drive~2.jpg

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nok litt tilfeldig. Jeg har ingen dose av koronavaksinen. Babyen min fikk korona når barnet var 12 uker, barnet var såvidt litt tett i nesen. Vi var alle syke i huset, ingen har tatt vaksine og vi var bare litt dårlig vi andre. Vi tok test bare for å vite. 

Anonymkode: 6e6af...003

Ja, det er nettopp det som er poenget - det rammer tilfeldig. Vil man virkelig ta sjansen hvis man ikke må?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere så var det kjent at gravide skulle unngå vaksiner !!!! 

Anonymkode: eb196...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk kikhoste som barn (var vaksinert, men vaksinen varer visst ikke i så mange år) og det var ikke en gøy opplevelse! Jeg var vel rundt 8 år og ble syk i flere måneder. Ville absolutt tatt den vaksinen som gravid, så man ikke risikerer at en baby får kikhoste.

Anonymkode: 31208...cb7

Jeg har fått det i voksen alder selv om jeg er vaksinert . Det var noen dritt

Anonymkode: d1cd6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er en del som skriver her at de ikke trenger kikhostevaksine i svangerskapet fordi de er "up to date" med intervallene. Hvis man tok vaksinen før man ble gravid, vil ikke barna bli vaksinerte. FHI skriver derfor i brevet som omhandler innføringen av kikhostevaksine til gravide i 2. og 3. trimester i 2024 at de anbefaler vaksinen uavhengig av npr man tok den sist.

Screenshot_20240111-082030_Drive~2.jpg

Takk for info med god kilde!

Anonymkode: 0c2fc...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alle tre og fikk en frisk, nydelig jente seks dager over termin:) så anbefaler deg å ta dem, spesielt med baby i vintersesong.

Anonymkode: 2098c...47b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 11.05):

Det gjelder kun levende vaksiner med virus som ikke er drept 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 11.05):

Hysj..det var før.

Anonymkode: ad839...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 8.28):

Ja, det er nettopp det som er poenget - det rammer tilfeldig. Vil man virkelig ta sjansen hvis man ikke må?

Bivirkninger rammer tilfeldig også. Vil man virkelig ta sjansen når en ikke må?

Anonymkode: 7aae1...b96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bivirkninger rammer tilfeldig også. Vil man virkelig ta sjansen når en ikke må?

Anonymkode: 7aae1...b96

Ja. Jeg tar mye mye mye heller bivirkninger enn et innlagt spedbarn fordi jeg droppet å ta  influensavaksinen eller kikhoste, eller en dødfødsel fordi jeg droppa covidvaksinen. Eller at jeg blir innlagt eller dør fordi jeg blir kjempedårlig. Du må gjerne ta dine valg, men slutt å tre ned propagandaen din over hodet på andre gravide. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Noen andre som sliter med å få tatt kikhostevaksinen? Legekontoret mitt sier at de ikke bruker den og har ikke tilgjengelig. Ble ganske overrasket. Noen som husker hva den vaksinen spesifikt heter?

Anonymkode: cda78...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen andre som sliter med å få tatt kikhostevaksinen? Legekontoret mitt sier at de ikke bruker den og har ikke tilgjengelig. Ble ganske overrasket. Noen som husker hva den vaksinen spesifikt heter?

Snakket med jordmor om det. Hun sa at hun hadde hørt snakk om at den skal innføres for gravide, men det virker ikke som om det er blitt en formell anbefaling til gravide ennå (leste et sted at det skal bli det i løpet av 2024). 

Anonymkode: cce8f...791

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk på reisevaksinasjonskontoret og bestilte vaksine der. Er jo heldig som bor i byen og har sånt tilgjengelig. Jeg slo opp for å se om det stod i HelseNorge-appen hva den het, men fant ikke navnet der. Det de sa til meg i alle fall, var at jeg skulle ha den uten polio, fordi det ellers vil gi barna dårligere beskyttelse når de blir vaksinert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...