Gå til innhold

Vaksiner gravid ?

Gjest Anonym1618

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym1618

Hvilke vaksiner har du tatt som gravid ? Ble anbefalt korona influensa og kikhoste, men litt skeptisk til korona vaksinen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun tatt influensavaksinen, kommer ikke til å ta covid-vaksine som gravid. Ble veldig dårlig av dose 2, og vil ikke risikere det nå, i tillegg ble jeg skeptisk etter å ha lest at noen opplevde blødning etter vaksinen som gravid (har ikke lest forskning på dette, så ikke ta det for god fisk!). Vet covid kan være kritisk for babyen, spesielt tett opp mot fødsel, men jeg mistet tidligere i 2.trimester med stor blødning, og fikk nok et traume etter det, så er veldig forsiktig denne gangen.

Kikhostevaksinen tok jeg før jeg ble gravid siden den er en del av stivkrampevaksinen, men ville tatt den i 3.trimester om jeg ikke var dekket, pga.økende forekomst av kikhoste, og kritisk for nyfødte.

Anonymkode: 9a763...aa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gyngestolen skrev (På 10.1.2024 den 14.26):

. 

Joda, alle kan få kikhoste-vaksine. Voksne er jo anbefalt å ta påfyll av den hvert tiende år. Jeg tok kikhoste-vaksine da jeg gikk gravid i fjor vinter, siden fhi dengang varslet mulig utbrudd, og vaksinen kan beskytte baby når den blir født. Siden dengang har vel fhi også kommet med en generell anbefaling til gravide om å ta den. Mulig helsestasjon ikke tilbyr, men kan settes hos fastlegen.

https://www.forskning.no/sykdommer-vaksiner/fhi-anbefaler-at-gravide-vaksineres-mot-kikhoste/2266925

Endret av Perelandra
Fjernet sitert tekst. Perelandra, mod.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun influensa vaksinen. Droppet korona vaksinen i samråd med legen da jeg har fått mye bivirkninger etter hver dose jeg har tatt.

Anonymkode: 9706a...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt influensa og korona. Planlegger kikhoste også. Må bare få skvist det inn i kalenderen. Ingen bivirkninger av de jeg har tatt, og veldig godt å vite at babyene blir beskyttet. 

Jeg har en venninne som fortalte om en i barselsgruppen sin som bestemte seg for å ikke ta koronavaksine mens hun var gravid, og babyen hadde blitt alvorlig syk av korona da hen var bare noen uker gammel. Venninna mi tok den, og hennes barn fikk også korona, men det gikk over raskt og udramatisk. Så med mindre man anbefales av legen å la være, som hun som skrev at hun slet med bivirkninger over her, tenkte jeg for egen del at det er best å kjøre på.

Anonymkode: 06e95...0c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Influensa og korona etter anbefaling fra både fastlege, jordmor og sykehuset. Kikhoste har det vært litt sånn halvveis stemning for, så jeg har ikke vært sikker på om den er nødvendig. 

Anonymkode: c6c14...48b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt influensavaksinen i 2.trimester og kikhoste nå i tredje. Droppet covid-vaksina, jeg har tatt tre doser fra før og hatt covid tre ganger så for min del følte jeg den ble overflødig 🫢 Og har hørt så mye rart, så er litt skeptisk

Men kikhoste er i allefall veldig anbefalt mtp å beskytte babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influensavaksine og covid etter anbefaling fra helsestasjon. Tok kikhoste for noen år siden, så tror ikke jeg trenger ny nå. Babyen får vel da immunstoffer fra morsmelk når den er født? 

Anonymkode: a6f75...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Influensavaksine og covid etter anbefaling fra helsestasjon. Tok kikhoste for noen år siden, så tror ikke jeg trenger ny nå. Babyen får vel da immunstoffer fra morsmelk når den er født? 

Jeg forstod det slik de anbefaler vaksine i svangerskapet nettopp fordi de er i magen og at man tar vaksiner overføres til babyen. Har aldri hørt det går via morsmelk. Ellers ville det jo vært det samme med covid og influensa vaksinen? Vet du om de sa noe om det? Hadde vært interessant å vite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt alle tre ☺️ ingen bivirkninger og heller ingen sykdom i vinter. 

Anonymkode: 52679...622

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstod det slik de anbefaler vaksine i svangerskapet nettopp fordi de er i magen og at man tar vaksiner overføres til babyen. Har aldri hørt det går via morsmelk. Ellers ville det jo vært det samme med covid og influensa vaksinen? Vet du om de sa noe om det? Hadde vært interessant å vite. 

Trodde covid og influensa ble oppdatert årlig, så der er det lurt å ta den nyeste og mest aktuelle. 

Men ser du har rett om kikhoste. Er visst helt nytt i 2023 at det anbefales,  og det skal bli gratis for gravide i løpet av våren 2024. Lenke: https://www.fhi.no/va/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon-i-ulike-livsfaser/vaksinasjon-av-gravide-og-ammende/?term=#vaksiner-som-anbefales-i-svangerskapet

Har alltid trodd morsmelk inneholdt masse immunstoffer, så må lese meg opp på det. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym1618 said:

Hvilke vaksiner har du tatt som gravid ? Ble anbefalt korona influensa og kikhoste, men litt skeptisk til korona vaksinen 

Tok de du nevner bortsett fra korona, vet ikke helt hvorfor. Ble ikke nevnt av helsepersonell så tenkte liksom aldri over om vaksinen var en jeg burde ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet får antistoffer via morkaken fra ca uke 20, 5 mnd, og antistoffer via morsmelken, særlig viktig er den aller første melken. Beskyttet ca 6mnd etter fødsel ved amming

Edit: overføringen begynner i uke 13 og øker gradvis. Men ganske ubetydelig før uke 17 til 22

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kikhoste som barn (var vaksinert, men vaksinen varer visst ikke i så mange år) og det var ikke en gøy opplevelse! Jeg var vel rundt 8 år og ble syk i flere måneder. Ville absolutt tatt den vaksinen som gravid, så man ikke risikerer at en baby får kikhoste.

Anonymkode: 31208...cb7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tre en anbefalt, så jeg tok alle tre. Ble ikke dårlig av noen av de og godt å vite at jeg gjør det beste for baby❤️

Anonymkode: cda78...3cd

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Topsi said:

Barnet får antistoffer via morkaken fra ca uke 20, 5 mnd, og antistoffer via morsmelken, særlig viktig er den aller første melken. Beskyttet ca 6mnd etter fødsel ved amming

Selv om man tok vaksinen for mange år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv om man tok vaksinen for mange år siden?

Det kommer an på, hvis du som gravid har en del antistoffer så vil disse overføres til fosteret. F eks  vil fosteret få antistoffer mot f eks røde hunder fordi de blir værende i ditt blod lenge. Hvis vi snakker om en influensavaksine for ti år siden så trolig ikke. Jo kortere din immunitet varer, jo mindre beskyttelse vil fosteret få,dvs barnet ved fødsel. 

Det er viktig å huske at barnet får det vi kaller midlertidig passiv immunitet, og denne forsvinner etterhvert som antistoffene forsvinner, fordi barnet selv ikke har celler som produserer antistoffer.

Det var mer enn du spurte om men 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta influensavaksinen. Har en immundempende sykdom fra før, så har dårlig immunforsvar. 

Skal derimot ikke ta mer av den hersens covid-vaksina.

Anonymkode: 55fac...1bb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt influensa- og koronavaksina nå. Ingen bivirkninger.

Tok kikhostevaksine for fem år siden, tror derfor ikke jeg tar den med mindre jeg blir anbefalt det.

Hvis jeg blir tilbud RS-vaksine tar jeg den også.

Anonymkode: 0c2fc...b10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...