Gå til innhold

Jeg vil flytte til Spania med familien, men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drømmer om å flytte til Spania og la barnet gå på norsk skole der nede, men faren sier det kun er uføretrygdede, alkoholikere og noen få med egen business som får norske trygderettigheter i Spania. Og at mange flytter tilbake til Norge etter et par år. Stemmer dette? :o  Jeg synes det er mange influencere som er der nå, men de får vel betalt for å lage innhold... Selv søker jeg sol, å prøve noe nytt, bli kjent med andre mennesker og kulturer, og lære et nytt språk. Barnet begynner i såfall i 1.klasse. :) 

Anonymkode: 7db4f...04b

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Alkoholikere og folk med egen business får trygderettigheter i spania?

Jaja, du får velge det alternativet som passer deg best....  

Skrevet
1 minutt siden, theTitanic said:

Alkoholikere og folk med egen business får trygderettigheter i spania?

Jaja, du får velge det alternativet som passer deg best....  

Jeg skrev feil. Mente de får fra Norge... TS

Skrevet

Tror både du og far må lese dere nøye opp før dere vurderer slikt. Ser ikke ut som dere har så mye grunnleggende allmennkunnskap. 

Anonymkode: db056...793

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Er vel litt ulikt. Mye pensjonister iallefall. Dere må vel ha jobb, bosted og litt spanskkunnskaper før dere flytter?

Anonymkode: 9d704...4af

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du får deg en jobb og betaler skatt (til Spania) blir du en del av det spanske samfunnet og har rettigheter på fastlege osv. Betaler du skatt i Norge må du gjøre alt der nede privat.

Anonymkode: 9576a...68a

Skrevet

Spania har en helt fantastisk høy arbeidsledighet, så hvis du ikke har en jobb du kan ta med deg er det risky.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De har da tross alt norsk skole, så der er mer enn det han sier. Kunne tenkt meg også å dra ned til Spania, bf vil nekte oss det da foreldreansvaret er delt :(

Anonymkode: 3cce6...665

Skrevet

Hvis du skatter til Norge, beholder du vel medlemsskap i Folketrygden?

Ang den Norske skolen der nede, så er det ikke en skole jeg ville hatt ungene mine på. Kjenner flere som har jobbet der, og ja, det er mange som sliter. Alkoholisme osv blandt foreldre, ungene får ikke ordentlig omsorg, skolen har mer enn nok med å ta seg av barna til at det blir noe faglig innhold man som norsk ønsker. 

Dersom du har en jobb du kan ta med/bli expat/hjemmekontor, og kan velge internasjonal skole, så er det et fint eventyr for et år eller to. 

Anonymkode: ecb38...7b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg drømmer om å flytte til Spania og la barnet gå på norsk skole der nede, men faren sier det kun er uføretrygdede, alkoholikere og noen få med egen business som får norske trygderettigheter i Spania. Og at mange flytter tilbake til Norge etter et par år. Stemmer dette? :o  Jeg synes det er mange influencere som er der nå, men de får vel betalt for å lage innhold... Selv søker jeg sol, å prøve noe nytt, bli kjent med andre mennesker og kulturer, og lære et nytt språk. Barnet begynner i såfall i 1.klasse. :) 

hvorfor ønsker du egentlig å flytte til Spania selv da? 

har du tenkt å arbeide, eller være uføretrygdet / alkoholiker? :nisse:   

Anonymkode: fef89...7f0

• Liker 1
Skrevet

Men er planen bare å bo der noen år, eller bli der nede?

For kjenner noen som ikke tenkte seg godt om, sendte barna på norsk skole, men skulle bo der. Så barna flyttet tilbake til Norge, da de skulle begynne på videregående. Så skal dere bo der, så ha barna på spansk skole.

Anonymkode: ca27f...c86

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har da tross alt norsk skole, så der er mer enn det han sier. Kunne tenkt meg også å dra ned til Spania, bf vil nekte oss det da foreldreansvaret er delt :(

Anonymkode: 3cce6...665

Ting høres mer negativt ut når du ordlegger deg slik du gjør; 

Bf vil ikke nekte deg og barnet å ha det fint i Spania. Han vil nekte deg å ta med barnet fordi han da svært sjelden vil få mulighet til å se det. 

Du fremlegger det negativt, men hans side av saken er fullt forståelig. (Tar utgangspunkt i at han er en normaltfungerende far.) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du skatter til Norge, beholder du vel medlemsskap i Folketrygden?

Ang den Norske skolen der nede, så er det ikke en skole jeg ville hatt ungene mine på. Kjenner flere som har jobbet der, og ja, det er mange som sliter. Alkoholisme osv blandt foreldre, ungene får ikke ordentlig omsorg, skolen har mer enn nok med å ta seg av barna til at det blir noe faglig innhold man som norsk ønsker. 

Dersom du har en jobb du kan ta med/bli expat/hjemmekontor, og kan velge internasjonal skole, så er det et fint eventyr for et år eller to. 

Anonymkode: ecb38...7b0

Hvor du skatter er bestemt av landet du bor i. 

Anonymkode: 071b9...ade

• Liker 1
Skrevet

En venninne av meg bodde flere år i Spania, og barna har også gått på norsk skole der. Hun følte seg aldri integrert i Spania, og følte hun levde litt på siden av samfunnet. Jobbene hun kunne få var dårlig betalte fordi hun ikke kunne språket flytende, og heller ikke bodde i en stor by. 
Hun har også fortalt at de fleste barna gikk bare 1-2 år på skolen- så det var utfordrende for barna å hele tiden skulle knytte nye vennskap for så å vinke farvel til de nye vennene ett år senere. Det var utfordrende for barna å inkluderes i det spanske livet- og det ble en ganske liten verden for de også. 
Og ja, jeg har inntrykk av at det var stort alkoholforbruk og at noen av foreldrene også hadde et rusproblem (alkohol/narkotika). De har flyttet hjem til Norge, men ekteskapet overlevde dessverre ikke. 
Nå er nok hun farget av sine opplevelser, og det er vel også flere norske skoler i Spania. Men jeg må innrømme at jeg ble mindre fristet av å gjøre det samme etter jeg hadde besøkt de. Man tenker verden blir større, men den ble faktisk mindre. 

Anonymkode: 1cc31...12a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så lenge du får deg en jobb og betaler skatt (til Spania) blir du en del av det spanske samfunnet og har rettigheter på fastlege osv. Betaler du skatt i Norge må du gjøre alt der nede privat.

Anonymkode: 9576a...68a

Har de fastlegeordning i Spania, altså. Jeg hadde inntrykk av at denne ordningen finnes i noen få land.

Anonymkode: be9e7...2b9

Skrevet

Det finnes vel noen jobber på ulike kundesenter for norsktalende, men de er neppe godt betalt og gjerne beregnet på unge mennesker som vil bo ute et par år (gjorde selv det samme i UK). 

Anonymkode: 7ab1a...0ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...