AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Jeg har statsvitenskap i bunnen med B-snitt. Nå tar jeg en master "utenfor" fagområdet, hvor jeg lærer statistikk, modeller, data analysering og R-programmering. Jeg lærer å forstå hva som ligger bak data, tester og forskning og hvordan jeg skal samle inn data og lage undersøkelser/tester. I ferier og helger jobber jeg med Pyhton for å lære meg dette også. Karakterene mine så langt ligger på rundt C. Hvor mye tenker dere karakterene mine vil telle for å få jobb? Tror det kommer til å være vanskelig å finne jobb med C snitt? Ønsker type data analyse eller datascientist jobb. Ser på Finn/NAV og ser ut som jeg konkurrerer med studenter innen informatikk, teknologi, og lignende (kunne ikke ta disse utdannelsene da jeg har Statvitenskap i bunnen). Anonymkode: 85b32...72e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 TS her, ville legge til at jeg har deltidsjobb ved sidenav, og tidligere verv. Anonymkode: 85b32...72e
physics Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Hvilken master er det du tar? Det er vanskelig å si uten å spesifikt vite hvilket studieprogram du går på. Siden du har en statsvitenskap-bachelor(vil jeg anta), så regner jeg med at masterprogrammet ditt ikke hadde krav til fordypning innen matematikk/fysikk/statistikk etc? Som du sier vil du konkurrere med matematikere/fysikere/informatikere/sivilingeniører som har en mye tyngre matematisk "ryggsekk" enn deg, så disse vil nok bli foretrukket i de fleste tilfeller. Jeg aner ikke hvor mye karakterene dine vil ha og si, da jeg ikke er 100% sikker på hvordan arbeidsgiver vurderer emnene dine opp mot "skikkelige" realfag. Det er jo generelt stor nivåforskjell mellom "ordentlige" matematikkemner som krever forkunnskaper(kalkulus, lineær algebra osv) og typiske sammfunnsvitenskapelige emner med preg av kvantitative fag. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 Vær obs på at dataanalyse og statistikk allerede er i ferd med å overtas av AI. Kommer ikke til å være mange jobber å få når man ikke har dybdekunnskapen. Anonymkode: 39860...444 1
Isambard Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 Hvis jeg var ute etter en skikkelig fagekspert/spiss så ville jeg prøvd å finne noen med bedre karakter enn C i det aktuelle faget. Det er ikke alltid man finner det man leter etter. Jeg ville nok tenkt at du kan gjøre en bra jobb i et team, og særlig hvis du brakte inn noe i tillegg til disse fagene. Hvis du finner en stilling hvor noe fra masteren i statsvitenskap er relevant så stiller du nok sterkt.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 Når jeg ansetter nyutdannede ansetter jeg bare de som kan faget. Minst en god C i snitt, B eller bedre i viktige emner. Anonymkode: ae9e9...aae
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 Kan ikke svare på det du spør om. Men jeg søkte på en del statistikk og analysejobber for halvannet år siden. Fikk også en slik jobb hvor det faktisk er en del statsvitere med statistikk-bakgrunn. 1) Jeg tror du gjør lurt i å programmere på fritiden. Det var noe av det jeg ble spurt om jeg gjorde i jobbintervjuet. 2) Du bør også ha gjennomført noen prosjekter. Slik at du har foretatt undersøkelser i praksis. Det arbeidsgiver ønsker er at du kan mest mulig av arbeidsoppgavene som skal gjennomføres. 3) Det er stort forskjell på det teoretiske nivået man må ha for de ulike statistikk og analyse-jobbene. I jobben jeg har nå er det svært lave krav til det faglige nivået. Man kunne sikkert gjennomført jobben med innføringskurs i statistikk på bachelor-nivå i tillegg til enkle programmeringsferdigheter(innføringskurs i Python). Men jeg har også vært på jobbintervjuer hvor kravene har vært langt høyere. 4) Du skriver: "Jeg lærer å forstå hva som ligger bak data, tester og forskning og hvordan jeg skal samle inn data og lage undersøkelser/tester. I ferier og helger jobber jeg med Pyhton for å lære meg dette også. " Det tror jeg du gjør lurt i. Det viktigste er nok å få kontroll på de mest grunnleggende tingene. Noe annet som arbeidsgiveren som regel er ute etter er formidlingsevne. At du klarer å formidle det du kan til folk som har langt dårligere statistikk-bakgrunn enn deg selv. Svært mange analysejobber handler om at man må samarbeide med folk fra ulik bakgrunn og at analysene skal presenteres til noen som ikke har utdanning innenfor statistikk. Ett av spørsmålene jeg fikk på jobbintervju var: "Hvordan ville du forklart dette til en femåring". På universitet drilles du til å skrive besvarelser som skal leses av sensorer med doktorgrad, i arbeidslivet skal du som regel presentere resultatene til noen som kan langt mindre enn deg selv. Jeg har aldri ansatt noen så jeg vet ikke hva karakterkravene er. Men C er en gjennomsnittlig karakter og ville vært rart om gjennomsnittsstudenten ikke klarte å få jobb. Arbeidslivet er også annerledes enn studiene. Så man kan gjøre en fantastisk jobb i arbeidslivet selv om man er gjennomsnittlig student. Og det at du jobber med Python på fritiden min føler jeg er et godt tegn på at du har motivasjonen til å gjøre en god jobb, det er nok det viktigste faglige etter min mening. Anonymkode: e9a7b...139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå