Gå til innhold

NHH eller BI?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har planer om å ta en master i finans, men er usikker på om jeg burde velge NHH eller BI. Hvilke av disse skolene er dyktigst når det kommer til finans? Hvor vil jeg få de beste jobbmulighetene? Er fra Oslo og bor hjemme med foreldrene mine så slipper å flytte ut dersom jeg velger BI. I tillegg har jeg A i snitt og slipper derfor å betale skolepenger på BI. 

Anonymkode: 35605...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NHH har størst prestisje forutsatt du velger «ekte» finansfag som du jo også har planer om. BI er tross alt et sted man kan betale seg inn på. Har et utenomfaglig innspill: Alle bør studere et annet sted enn der mamma og pappa holder til. Du vil få mulighet til å skaffe deg et nytt og nyttig nettverk og vil få en en personlig vekst som du ikke får på gutte/jenterommet når du omgås de gamle vennene. 

Endret av Hareena
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 14.03):

Hei! Har planer om å ta en master i finans, men er usikker på om jeg burde velge NHH eller BI. Hvilke av disse skolene er dyktigst når det kommer til finans? Hvor vil jeg få de beste jobbmulighetene? Er fra Oslo og bor hjemme med foreldrene mine så slipper å flytte ut dersom jeg velger BI. I tillegg har jeg A i snitt og slipper derfor å betale skolepenger på BI. 

Slipper man å betale skolepenger på BI når man har A i snitt?

Anonymkode: 86c5f...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei.

Hvis du kommer inn ved NHH velger man selvsagt det. 

Anonymkode: 0b56d...da1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man slipper d ja. Står både på BI sin hjemmeside og når BI hadde stand på skolen min sa de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville helt klart valgt NHH pga. skolens rennome. Har selv en executive MBA i finans derfra, og var meget fornøyd med det studiet.

K38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 14.03):

Det beste er BI i ditt tilfelle for du slipper å betale og du kan fortsette å holde deg til nettverket ditt. Hadde du ikke vært fra Oslo og måtte ha betalt for BI i tillegg, så kunne man vurdert NHH. De fleste NHH-ere satser på å jobbe i Oslo-området uansett. Så jeg skjønner ikke helt hva slags nettverk man kan ende opp med i Bergen, når de fleste ser mot Oslo. 

Oslo dominerer. Er ikke noe å diskutere. Stavanger på en andre plass, men da mest pga ting som har med Nordsjøen å gjøre og det er ikke området ditt.

https://www.dn.no/innlegg/arbeidsmarkedet/arbeidsliv/sysselsetting/ti-fantastiske-ar-for-unge-i-oslo-ti-tapte-ar-for-resten-av-sor-norge/2-1-1420226?zephr_sso_ott=LKwyGL

Her også: total Oslo dominans. Det er ikke noe å tenke på. Studerer i Bergen som det står og de fleste stikker av til Oslo etterpå.

https://www.khrono.no/han-drommer-om-jobb-i-bergen-etter-master-men-nesten-alle-drar-til-oslo/759844

Det klare valget er Oslo og BI. Er ikke noe å lure på for din del. 

Anonymkode: e7a4d...618

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Man slipper d ja. Står både på BI sin hjemmeside og når BI hadde stand på skolen min sa de det.

Det står at antall søkere er større enn antall stipender. 

BI has a generous scholarship programme for master’s studies. However, the competition for scholarships is great. Each year, the number of scholarship applications received from master’s applicants is far greater than the number of scholarships available.

https://www.bi.edu/programmes-and-individual-courses/scholarships/bi-presidential-scholarships/?_gl=1*13iyuhk*_gcl_au*MTIwNTgyMjkwLjE3MDUwMzE4MDI.*_ga*OTcyMzYzMDk5LjE3MDUwMzE4MDA.*_ga_SY3KTJF2RZ*MTcwNTAzMTgwMC4xLjEuMTcwNTAzMTg1My4wLjAuMA..&_ga=2.199276462.1495874243.1705031802-972363099.1705031800#selection-of-recipients_365141

Når det kommer til BI VS NHH og jobbmuligheter er mitt inntrykk at det ikke har noe så si om man  studerer finans på BI eller NHH.  I hvert fall når det kommer til studenter med så gode karakterer som deg. Da kan man vel stort sett velge og vrake i jobber. 

Anonymkode: 18947...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Hareena said:

NHH har størst prestisje forutsatt du velger «ekte» finansfag som du jo også har planer om. BI er tross alt et sted man kan betale seg inn på. Har et utenomfaglig innspill: Alle bør studere et annet sted enn der mamma og pappa holder til. Du vil få mulighet til å skaffe deg et nytt og nyttig nettverk og vil få en en personlig vekst som du ikke får på gutte/jenterommet når du omgås de gamle vennene. 

Selv om det er skolepenger på BI så slipper de ikke inn hvem som helst på masterprogrammet i finans. Det er opptakskrav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye uvitenhet om både BI og NHH… 

Det er karakterkrav på BI, det er ikke sånn at alle som betaler kommer inn, i alle dager…

Anonymkode: eb389...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (15 timer siden):

Nei, du kan ikke betale for å komme inn på master i finans. Det er ganske høyt snitt for å komme inn, og studiet er veldig bra. Hvis jeg ikke tar feil er vel BI Oslo best på forskning i finans i Norge. I 2018 var det bare Stockholm og Lund som var foran i Norden hvertfall. Det er kanskje ikke så rart heller - mange av de dyktigste ressursene bor jo i Oslo siden de fleste jobber finnes i Oslo. Og dette med nettverk og evt jobb under studietiden skal heller ikke undervurderes. Kan legge til at internshipprogrammet på BI er bra, så anbefaler det.

Presidential Scholarship må du søke om, TS. Hvis det er nok studenter med A-snitt må du konkurrere med dem. Stipendet er jo for alle masterstudenter, ikke bare finans, og det er mange dyktige folk.

Jeg tenker at Oslo er et godt valg om du har nettverk/jobb/familie her og ikke ønsker deg bort. Valgte selv master på BI siden jeg hadde jobb ved siden av studiene gjennom tidligere utdanning, og fikk faktisk også presidential scholarship mens jeg gikk der. Var veldig fornøyd med opplegget og har i etterkant opplevd masteren som svært relevant. Jeg gikk ikke finans, men hørte mye bra fra de som gjorde det 😊

Anonymkode: f4cad...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er karakterkrav på BI, det er ikke sånn at alle som betaler kommer inn, i alle dager…

På bachelor er det nok kanskje litt tendenser til det - men de som ikke er gode nok forsvinner etter første semester. Synes det er bra at de som ikke har fantastiske karakterer fra videregående får en sjanse til å få en bra utdannelse! Det er mange av de som klarer seg svært godt, men som kanskje ikke var så glad diktanalyse og nynorsk på videregående.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På bachelor er det nok kanskje litt tendenser til det - men de som ikke er gode nok forsvinner etter første semester. Synes det er bra at de som ikke har fantastiske karakterer fra videregående får en sjanse til å få en bra utdannelse! Det er mange av de som klarer seg svært godt, men som kanskje ikke var så glad diktanalyse og nynorsk på videregående.

På noen av bachelorlinjene er det såklart lett å komme inn. 

men å gå ut fra BI med en grad, det er ikke bare å betale seg til altså… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme tenker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På noen av bachelorlinjene er det såklart lett å komme inn. 

men å gå ut fra BI med en grad, det er ikke bare å betale seg til altså… 

Enig i det. Og det gjelder fra dag 1. BI har jo også bare integrert 5-årig linje for sivøk - på de andre linjene må man konkurrere seg til plass på masteren. 

Christel A skrev (15 timer siden):

Jeg ville helt klart valgt NHH pga. skolens rennome. Har selv en executive MBA i finans derfra, og var meget fornøyd med det studiet.

K38

BI har like godt renommé. Særlig Oslo og særlig master. Det er lenge siden at BI var lillebror i den sammenhengen. Det som er viktig er hvor smart du er, hvordan du har klart skolen og hva du ellers har gjort i livet ditt.

MBA kan du ikke sammenligne med en forskningsbasert mastergrad, det er to helt ulike ting. MBA er for ledere som ikke er økonomer/har lederutdanning fra før, det er ganske basic sammenlignet med masterstudiene. Gjetter forresten på at du hadde vært like fornøyd med MBA fra BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det har du helt rett i, men det er absolutt lettere å komme inn på BI. Kjenner en som studerer på BI, og som han sa: "Jeg kom ikke inn noen andre steder."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv master fra CBS og venner med grad NHH, BI, NTNU INDØk. Alle er gode skoler som gir deg foten innenfor. Fokuser på gode karakterer og internship (og/eller studiejobs i DK), og tenk på hva du har lyst til å arbeide med. Det er adskillig viktigere enn om du velger NHH eller BI.

Anonymkode: e9616...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...