Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her tror jeg du skaper en uenighet mellom meg og deg som ikke eksisterer. Jeg har ikke noe i mot at det finnes ulikhet i samfunnet. Om noe så har jeg argumentert for at det at visse former for ulikhet både er bra og rettferdig.  Jeg har sagt at formuen du har som er resultat av valgt du selv er ansvarlig for er en formue du har fortjent. Vi legger inn ulik innsats når det kommer til jobb og investeringer. Da er også ulikt resultat rettferdig. 

Jeg har også argumentert for at dette er bra for samfunnet. Siden det stimulerer folk til å jobbe hardt og smart og til å foreta gode investeringer.  

Det er arv jeg sier er formue som er lite fortjent, ikke formuen du selv har klart å bygge opp. 

Jeg har ingen problemer med menn som Røkke, Stordalen, Spetalen, Fredriksen, osv. 

Anonymkode: 8be25...9c9

Edit: Fordi disse faktisk har tjent formuene sine selv og ikke arvet dem. Kanskje var det at de startet med to tomme hender som ga dem sulten som trengs for å gjøre det ekstremt bra. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er noe grunnleggende sunt ved det å leve med vissheten om at det en har bygget kommer neste generasjon til gode, og muligheten til å la de høste av innsatsen en gjør. Kanskje bidrar det rett og slett til en mentalitet der det å bygge og bevare settes høyere, og kanskje hindrer det at bedrifter går konkurs eller selges ut av landet ved dødsfall. 

Samtidig virker dette å være en skatt vi som samfunn vil få relativt lite ut av mens det vil være potensielt svært ødeleggende for de det rammer. En kan da spørre seg hvorvidt det er hensiktsmessig, og hva som egentlig er motivasjonen. 

• Liker 1
Skrevet
kaarebjarne skrev (54 minutter siden):

Det er derfor man snakker om en arveavgift dersom beløpet overstiger en viss sum. F.eks. bunnfradrag på 10M.

Som et argument? Jeg viser til at ikke alle arver noe. Noen har foreldre som dør med mer gjeld enn formue. Ergo vil arv alltid være urettferdig, uavhengig av arveavgift.

Jeg skal gi mine barn det jeg kan i livet, og ikke overlate til jeg dør, som sannsynligvis er om 55+ år, å gi dem økonomisk bistand.

Men er ikke det også kjempeurettferdig? At du kan gi barna dine noe annet enn havregryn og brukte klær? Når noen som har jobbet hardt har mulighet til å gi sine mer? Du burde jo bare gi absolutt alt til veldedighet og la barna dine klare seg selv fra tenåringsalder av. Da blir det litt rettferdig. Eller; kanskje ikke, de kan bo et sted der skolen er bedre og de har bedre muligheter. Du bør finne den dårligste skolen og sette barnet ditt der. ellers er det urettferdig. Pass på at barna dine ikke får noen fordeler. Hjelper du de med lekser? urettferdig! Mange barn har ikke foreldre til å hjelpe dem med lekser. Etc etc etc

Anonymkode: 99f17...335

• Liker 4
Skrevet

Det er bare to ting som er sikkert her i verden, skatten og døden. Dessverre i den rekkefølgen. 

Skrevet
2 minutter siden, herzeleid said:

Jeg tror det er noe grunnleggende sunt ved det å leve med vissheten om at det en har bygget kommer neste generasjon til gode, og muligheten til å la de høste av innsatsen en gjør. Kanskje bidrar det rett og slett til en mentalitet der det å bygge og bevare settes høyere, og kanskje hindrer det at bedrifter går konkurs eller selges ut av landet ved dødsfall. 

Samtidig virker dette å være en skatt vi som samfunn vil få relativt lite ut av mens det vil være potensielt svært ødeleggende for de det rammer. En kan da spørre seg hvorvidt det er hensiktsmessig, og hva som egentlig er motivasjonen. 

Jeg er trådstarter og jeg har ingen problemer med at selskaper selges ut av landet. Har selv jobbet i selskaper eid av utlendinger og de var ikke noe verre å jobbe i enn selskaper eid av nordmenn.  Det er også spesielt at Norge som har Oljefondet som eier enormt mye av utenlandske bedrifter skal mene at ingen utlendinger skal få eie bedrifter i Norge.  Om det er så grusomt med utenlandske eiere så må jo hva Oljefondet være helt grusomt?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Arveavgift er ikke rettferdig, og rammer mange folk med lav inntekt som har behov for arven som en dag kommer.

Broren min og jeg f.eks, kommer til å arve rekkehuset til moren vår, og hytta til faren vår. Dette er eiendommer som vi tenker å selge når den tid kommer for å sikre en god pensjonisttilværelse.

Begge har ufaglærte deltidsjobber pga diverse utfordringer som gjorde at VGS ble vanskelig å gjennomføre for oss. Jeg kom meg i gjennom med under 3 i snitt, mens broren min aldri klarte å fullføre. Å skulle begynne med utdanning nå når vi er rundt 40 begge to, blir vanskelig. Spesielt for meg som har barn og boliglån.

Hvorfor skal ikke vi ha muligheten til å arve våre foreldres eiendom, og selge disse for å få en god alderdom uten å måtte jobbe i sliteyrker til vi er 80, bare fordi vi tok en deil feil valg da vi var unge? Og dette uten å måtte betale en stor del av verdien på arven i arveavgift?

Anonymkode: a20a5...e19

Arveavgiften har jo ikke noe med din og din brors «dårlige valg» i ungdommen? Selv om det blir arveavgift vil dere jo sitte igjen med en stor del av arven, så dere hadde ikke vært nødt til å jobbe til dere er 80 uansett. 

Anonymkode: c8772...330

Skrevet

I enkelte andre land er arveavgiften lavere for arv fra ektefelle, og familie i rett opp- eller nedadstigende linje. Andre perifere slektninger og personer uten slektskapsforhold må betale en betydelig høyere arveavgift.

Det er i hvert fall et noe mer fornuftig system enn at man uansett relasjon betaler samme prosentsats. 

Anonymkode: 9f1a0...c6d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er trådstarter og jeg har ingen problemer med at selskaper selges ut av landet. Har selv jobbet i selskaper eid av utlendinger og de var ikke noe verre å jobbe i enn selskaper eid av nordmenn.  Det er også spesielt at Norge som har Oljefondet som eier enormt mye av utenlandske bedrifter skal mene at ingen utlendinger skal få eie bedrifter i Norge.  Om det er så grusomt med utenlandske eiere så må jo hva Oljefondet være helt grusomt?

TS

Men hva tenker du om skatten da? Du er ok med at norske skal beskattes til de ikke har mulighet til å holde på eiendeler/bedrifter, mens fra andre land kan de komme og ta over selskapene uten å skape mer verdi enn ren inntektsskatt fra sine arbeidere? her sliter jeg med å forstå. Om ikke det kun er en så ren misunnelse på andre nordmenn som har klart å bli middelklasse i verdens enkleste land å bli middelklasse i...

Anonymkode: 99f17...335

• Liker 1
Skrevet
kaarebjarne skrev (3 timer siden):

Det er helt lotto om du har foreldre som gir deg formue eller gjeld i arv.

Vel, jeg har jobbet hardt hele livet, og arver sannsynligvis ikke annet enn gjeld, om ikke Hamar ringer til en av foreldrene mine.

Derav lotto-begrepet. 

Jeg synes det er helt håpløst at gjeld blir arvet. Kan du ikke få foreldrene dine til å gjøre opp for seg før de dør?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er helt håpløst at gjeld blir arvet. Kan du ikke få foreldrene dine til å gjøre opp for seg før de dør?

Man trenger ikke arve gjeld. Man kan si fra seg arven, noe som er det eneste fornuftige når noen etterlater seg gjeld. 

Anonymkode: c8772...330

Skrevet

Fullstendig uenig med TS, den er ikke i nærheten av å være en rettferdig avgift. Midlene er allerede beskattet, ser absolutt ingen grunn for at de skal beskattes på nytt.

Anonymkode: b7254...154

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

TS

Her misforståe du nok ganske fundamentalt. Ingen har sagt at ingen utlendinger skal få eie bedrifter i Norge eller at det er ‘så grusomt’. Det som påpekes er at det er ugunstig for Norge om større deler av vår verdiskapning og verdier eies av utenlandske firmaer, som i mindre grad har tilknytning til vårt samfunn og i mindre grad bidrar til fellesskapet. 

Skrevet

Nei takk til arveavgift. De pengene er allerede skattet av! (På lik linje med at dem dom tjener mer ikke bør skatte rn høyere %.

Anonymkode: d7955...8d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei takk til arveavgift. De pengene er allerede skattet av! (På lik linje med at dem dom tjener mer ikke bør skatte rn høyere %.

Anonymkode: d7955...8d3

Det samme argumentet kan anføres ellers også. Et AS skatter av overskuddet. Det må eierne også gjøre av utbyttet. 
Dette blir ikke «dobbeltbeskatning» fordi AS er ett skattesubjekt og eierne er egne selvstendige skattesubjekt. 
Også ved arv er det snakk om to skattesubjekt, arvelater og arving. Hvorfor skal ikke salg av en eiendom og arv sv en eiendom likestilles? 

Når det gjelder bunnfradrag var skattelovsutvalgets forslag at hver arving skulle kunne arve inntil 2 mill. før arveavgift ble ilagt, da etter en trappetrinnsmodell. 

Skattelovsutvalgets forslag ble fort lagt i skuffen av Vedum. 

Anonymkode: 4d367...fa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

For det første; du misforstår jo totalt poenget, og hopper inn i en samtale du ikke forstår.

For det andre; tuller du? Få de til å gjøre opp for seg før de dør? Skjønner at du ikke har møtt på mye motstand i livet!

Skrevet

Her tror jeg du skaper en uenighet mellom meg og deg som ikke eksisterer. Jeg har ikke noe i mot at det finnes ulikhet i samfunnet. Om noe så har jeg argumentert for at det at visse former for ulikhet både er bra og rettferdig.  Jeg har sagt at formuen du har som er resultat av valgt du selv er ansvarlig for er en formue du har fortjent. Vi legger inn ulik innsats når det kommer til jobb og investeringer. Da er også ulikt resultat rettferdig. 

Jeg har også argumentert for at dette er bra for samfunnet. Siden det stimulerer folk til å jobbe hardt og smart og til å foreta gode investeringer.  

Det er arv jeg sier er formue som er lite fortjent, ikke formuen du selv har klart å bygge opp. 

Jeg har ingen problemer med menn som Røkke, Stordalen, Spetalen, Fredriksen, osv. 

Ja, jeg måtte legge inn innlegget før siste del ble helt ferdig pga busstopp… men;

Det jeg skulle fram til er at vesentlig motivasjoner ved å bygge velstand er både eget ettermæle, skape noe for framtiden og sikre egen familie. Tar man bort denne motivasjonen er det også naturlig at mange vil tilpasse seg dette/flytte til annet land.

Å vite at alt du bygger blir pulverisert av staten når du dør gjør at insentivet i skattesystemet nesten blir å dø med gjeld - satt på spissen. 

Jeg vil heller ha litt urettferdighet knyttet til arv, enn å miste en viktig faktor pg drivkraft for skaping av velstand.

Skrevet

Arveavgiften er ikke en rettferdig skatt. 
Først først skatter man på inntekt, så eiendomsskatt.. hvor mange ganger skal man skatte av boligen sin og av inntekten sin? 
De som ikke arver noe mener jo arveavgift er tipp topp, i håp om at staten drar inn mye penger som kan dryppe på de i en annen setting.

Min bolig som jeg har betalt på i et helt liv, skattet av og betalt eiendomsskatt for, skatt av lønn, og betalt haugevis av renter på. Den boliger er MIN. Staten skal ikke ha ei krone av min bolig, den skal gå til mine barn. 

Anonymkode: 40604...8b9

• Liker 3
Skrevet
fru Alving skrev (6 timer siden):

Arveavgift vil og få en del konsekvenser som ikke er like positive. For eksempel at folk tar grep mens de lever, overfører verdier, flytter ut av landet osv. Det er lett og se seg blind på en side av en sak men det er komplisert. Så lenge vi har privat eiendomsrett må vi ha arv. Folk ønsker at det de eier skal gå videre til ektefelle og barn.

Det kan man jo delvis løse ved å innføre en lov om at man må bo i Norge og  ha norsk statsborgerskap for å eie eiendom eller bedrifter i Norge - det har de da i mange andre land. Da hadde man i stor grad hindret folk i å stikke til utlandet med formuen sin.

Anonymkode: 798be...8af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan man jo delvis løse ved å innføre en lov om at man må bo i Norge og  ha norsk statsborgerskap for å eie eiendom eller bedrifter i Norge - det har de da i mange andre land. Da hadde man i stor grad hindret folk i å stikke til utlandet med formuen sin.

Anonymkode: 798be...8af

Da ville man også stengt døren for alle utenlandske investorer samt i praksis lagt til grunn at de mest ressurssterke i landet vil handle likt selv om friheten deres blir sterkt innskrenket. 

Jeg vil nok tro nedsiden med overstående ville bidra til et samfunn med mindre velstand som kan fordeles på sikt. 

Skrevet

TS

Så du mener at norske selskaper skal eies av utlendinger. Så en person som er så heldig å bo i Sveits, arvet masse penger der skattefritt, skal overta selskaper i Norge som arvingene ikke har råd til å overta. Da vil Spetalen, Stordalen og resten av gjengen sette seg på første fly ut av Norge og vente på å kjøpe alt som de som ikke flyttet må selge. Så får Norge 0.- i skatt. Det er konsekvensene av sosialistisk politikk. Verden fungerer ikke på den måten du tror.  

Anonymkode: d1f84...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...