AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Er gravid i uke 8, og kvalmen kom for fullt for en uke siden. Eneste som hjelper mot kvalmen er mat. Fra å være småspist og veie 50kg, spiser jeg nå som en hest. Kan jo ikke være bra det heller? Noen med erfaringer? Noe annet som hjalp enn mat? Anonymkode: c0e74...51f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Jeg hadde helt motsatt problem, også grunnet kvalme. Men kvalmestillende (postafen) hjalp meg. Anonymkode: e3a77...cd1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 21 minutter siden, AnonymBruker said: Er gravid i uke 8, og kvalmen kom for fullt for en uke siden. Eneste som hjelper mot kvalmen er mat. Fra å være småspist og veie 50kg, spiser jeg nå som en hest. Kan jo ikke være bra det heller? Noen med erfaringer? Noe annet som hjalp enn mat? Anonymkode: c0e74...51f Jeg tenker du må bare spise det du føler du trenger Anonymkode: 03949...1ae
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 Spis sunne ting; frukt, nøtter, grønnsaker og lignende så går det nok fint😊 hadde det likt, men hungeren varte bare noen uker så kom greit ut av det med å fokusere på sunne ting😊 Anonymkode: b7a0d...47d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Spis sunne ting; frukt, nøtter, grønnsaker og lignende så går det nok fint😊 hadde det likt, men hungeren varte bare noen uker så kom greit ut av det med å fokusere på sunne ting😊 Anonymkode: b7a0d...47d Jordmor sa til meg det var viktig å bare spise- hva enn som falt en inn, spesielt ved kvalme. Man kan ende opp med å ikke spise noe som helst pga kvalmen og det er ikke særlig gunstig for mor eller baby. Spesielt energinivået til mor. Hun sa om det var hveteboller, så var det hveteboller. Anonymkode: 03949...1ae 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jordmor sa til meg det var viktig å bare spise- hva enn som falt en inn, spesielt ved kvalme. Man kan ende opp med å ikke spise noe som helst pga kvalmen og det er ikke særlig gunstig for mor eller baby. Spesielt energinivået til mor. Hun sa om det var hveteboller, så var det hveteboller. Anonymkode: 03949...1ae For all del, nå kom det ikke frem i HI om det kun var en type mat som gikk ned. Tipset mitt var kun basert på om all mat gikk ned, for å døyve kvalmen 😊👍 Anonymkode: b7a0d...47d
sisini Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Jeg hadde samme i starten, men det ga seg ca uke 10 for min del. Etter det var jeg bare småkvalm, ikke sulten fram til ca uke 13-14 😅 Tror appetitten kommer til å variere masse gjennom svangerskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 Hvis du veier 50 kg og har normal høyde tror jeg ikke du skal bekymre deg for å bli for feit. For det første kom kvalmen sent hos deg og varer statistisk under 4 uker for deg, for det andre høres det ut som du trenger maten når du normalt er småspist. Du skal produserer en unge nå. Anonymkode: 0925d...9ec 1
Hedda-78 Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er gravid i uke 8, og kvalmen kom for fullt for en uke siden. Eneste som hjelper mot kvalmen er mat. Fra å være småspist og veie 50kg, spiser jeg nå som en hest. Kan jo ikke være bra det heller? Noen med erfaringer? Noe annet som hjalp enn mat? Anonymkode: c0e74...51f Du bør ikke fokusere så mye på vekta di, eller å unngå mat. Spis det du må for å holde kvalmen i sjakk. Det går over, det er ikke skadelig i noen uker/mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 Jeg var lik, småspiste frem til uke 20 og la på meg 10kg. Nå er jeg 32 uker på vei, og har ikke gått opp et gram til, så plutselig ligger jeg normalt an i vektøkning totalt likevel deg jevner seg ut, matlysten går opp og ned! Anonymkode: fc4bf...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: For all del, nå kom det ikke frem i HI om det kun var en type mat som gikk ned. Tipset mitt var kun basert på om all mat gikk ned, for å døyve kvalmen 😊👍 Anonymkode: b7a0d...47d Absolutt, jeg nevnte det bare fordi det er også litt feil å tro man må fokusere på kun sunn mat, for de fleste som er kvalme, sliter med å få i seg mat. Da er det bedre å spise noe, om det så er en matvare, som ikke er sunn. Enn å unngå å spise fordi det ikke var sunt. Ingenting imot din kommentar altså, bare for å balansere det ut Anonymkode: 03949...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er gravid i uke 8, og kvalmen kom for fullt for en uke siden. Eneste som hjelper mot kvalmen er mat. Fra å være småspist og veie 50kg, spiser jeg nå som en hest. Kan jo ikke være bra det heller? Noen med erfaringer? Noe annet som hjalp enn mat? Anonymkode: c0e74...51f Jeg har aldri vært gravid men har alltid slitt mye med kvalme, noen ting som har hjulpet meg er: 1: Spis noe salt, som potetgull eller salt kjøtt. Kun små mengder kan faktisk hjelpe litt. 2: For all del ikke drikk vann eller drikke generellt, som mange kanskje tror hjelper. Dette gjør alt mye verre. 3: Prøv å gjennomføre et toalettbesøk om du klarer eller ligg på siden og prøv å press ut eventuell luft i magen. 4: Dette kan man kanskje ikke gjøre som gravid, men er jeg ulidelig kvalm pleier jeg noen ganger å framkalle brekninger selv. Å spy kan mange ganger ta vekk kvalmen. 5: Pass på at tempraturen i rommet er kjølig og ikke varm. Varme gjør kvalmen verre. 6: Ikke spis matvarer som inneholder store mengder sukker, melk, usunt mel og fett. Dette kan gi magesmerter hos enkelte som fører til kvalme. 7: Spis regelmessig igjennom hele dagen og ikke la det gå timesvis mellom hvært måltid. Når jeg går altfor lenge uten mat, kommer jeg tilslutt på et stadie hvor jeg er så sulten at jeg blir kvalm. Anonymkode: b0cdb...4c8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 Hedda-78 skrev (36 minutter siden): Du bør ikke fokusere så mye på vekta di, eller å unngå mat. Spis det du må for å holde kvalmen i sjakk. Det går over, det er ikke skadelig i noen uker/mnd. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis du veier 50 kg og har normal høyde tror jeg ikke du skal bekymre deg for å bli for feit. For det første kom kvalmen sent hos deg og varer statistisk under 4 uker for deg, for det andre høres det ut som du trenger maten når du normalt er småspist. Du skal produserer en unge nå. Anonymkode: 0925d...9ec Er ikke redd for å bli feit, det skal jeg jo naturligvis bli 😅 formulerte meg kanskje feil, tenkte mer på at det blir ganske stor forskjell fra hva kroppen er vant til, med tre små måltider om dagen til 8-9. Spiser en god blanding av sunt og usunt akkurat nå. Har oppheng i appelsin så går mye i det. Anonymkode: c0e74...51f 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke redd for å bli feit, det skal jeg jo naturligvis bli 😅 formulerte meg kanskje feil, tenkte mer på at det blir ganske stor forskjell fra hva kroppen er vant til, med tre små måltider om dagen til 8-9. Spiser en god blanding av sunt og usunt akkurat nå. Har oppheng i appelsin så går mye i det. Anonymkode: c0e74...51f Men kroppen din er jo gravid nå. Det er ganske stor forskjell fra hva kroppen din er ellers Anonymkode: 03949...1ae
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men kroppen din er jo gravid nå. Det er ganske stor forskjell fra hva kroppen din er ellers Anonymkode: 03949...1ae Ja, men har lest at man egentlig ikke trenger mer enn typ et eple ekstra om dagen 😅 og jeg har behov for veldig mye mer enn det 😅 men godt å se at andre også har like erfaringer, da er jeg normal iallfall Anonymkode: c0e74...51f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Absolutt, jeg nevnte det bare fordi det er også litt feil å tro man må fokusere på kun sunn mat, for de fleste som er kvalme, sliter med å få i seg mat. Da er det bedre å spise noe, om det så er en matvare, som ikke er sunn. Enn å unngå å spise fordi det ikke var sunt. Ingenting imot din kommentar altså, bare for å balansere det ut Anonymkode: 03949...1ae Det var da voldsomt å lese mellom linjene på kommentaren min😅 men notert til en annen gang jeg kommenterer at jeg presiserer bedre 👍 Anonymkode: b7a0d...47d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 57 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men har lest at man egentlig ikke trenger mer enn typ et eple ekstra om dagen 😅 og jeg har behov for veldig mye mer enn det 😅 men godt å se at andre også har like erfaringer, da er jeg normal iallfall Anonymkode: c0e74...51f De sier så, men kroppen er i en unntakstilstand og det stemmer ikke for alle Anonymkode: 03949...1ae
IkkeStudentLenger Skrevet 11. januar 2024 #18 Skrevet 11. januar 2024 Jeg måtte spise mye de første månedene for å ikke bli uggen, og tenker at det er bare bra. Jeg var slank før fødsel og gikk veldig mye ned i vekt etter forrige graviditet pga amming, så det å ha litt ekstra denne gangen tror jeg bare er bra.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #19 Skrevet 11. januar 2024 Dette er veldig gjenkjennbart. Jeg gikk opp 2 kg på én uke i uke 6 på grunn av dette, og bestemte meg for å gå over på frukt Spiste druer, epler og appelsiner til det nesten tøt ut av ørene mine. Oppdaget at hvis jeg småspiste på druer gjennom arbeidsdagen klarte jeg å holde det i sjakk, og jeg syntes det var mer kvalmestillende enn den fete maten/snacksen jeg i utgangspunktet ønsket å spise. Riktig god bedring! Det går over ❤️ Anonymkode: 8a7ee...d4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå