Gå til innhold

Får alle sånn skjema for ksrtlegging av språk før toårskontroll på helsestasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kommer det i posten?

Anonymkode: 85c83...c11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 00003...d1e

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ikke noe skjema.

Anonymkode: 296c4...bda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde ikke noe skjema.

Hvordan gjorde de det da? :)

Skrevet

Ikke noe skjema her.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakket med gutten min.

Anonymkode: 8008d...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke noe skjema her.

Snakket med gutten min.

Men om barnet ikke vil snakke med helsesykepleieren? 

Skrevet

Ja, vi fikk skjema for alle tre. Husk at toårskontrollen gjerne foregår rundt 2,5 år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke noe skjema her.

Snakket med gutten min.

Det er jo veldig sært, all den tid barn i den alderen ikke kan garanteres å ville prate med fremmede. Denne kartleggingen inneholder også mer enn bare språk, den inneholder fin- og grovmotorikk. Å gjøre alle disse oppgavene underveis i besøket er urealistisk.

• Liker 1
Skrevet
kaarebjarne skrev (3 minutter siden):

Det er jo veldig sært, all den tid barn i den alderen ikke kan garanteres å ville prate med fremmede. Denne kartleggingen inneholder også mer enn bare språk, den inneholder fin- og grovmotorikk. Å gjøre alle disse oppgavene underveis i besøket er urealistisk.

Mulig det ikke er standard. Min sønn snakket uansett så mye at helsesykepleier kunne ha en ordentlig samtale med han. Vet ikke hva de gjør med barn som ikke åpner munnen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mulig det ikke er standard. Min sønn snakket uansett så mye at helsesykepleier kunne ha en ordentlig samtale med han. Vet ikke hva de gjør med barn som ikke åpner munnen.

Det gjør min sønn også, han er veldig flink til å prate for alderen og man kan godt føre en samtale med ham. Men det betyr ikke at han har lyst til å holde en samtale med hvem som helst, akkurat 😅

Skrevet

Det varierer. Her fikk vi det med de eldste, så sluttet de med det, også kom det tilbake igjen til de to yngste. Den ene ungen min ville ikke snakke i det hele tatt (eller gjøre noe av det andre hs ville at hun skulle), da spurte de oss bare litt om hun kunne snakke, hvilke ord, og andre sånne ting. Vi bor på et lite sted da, så HS ser liksom alle ungene på butikken eller åpen hall hver uke, og hadde sikkert ikke noen problemer med å stole på oss. Om ikke vet jeg ikke om de kaller inn på nytt. Har også hørt om noen som har hatt kontroll i barnehagen fordi ungene generelt er tryggere der. 

De skjemaene vi har fått har kun vært info + en liste over 100 ord eller noe sånt, også skulle man krysse av de ordene ungene kunne. En stund dyttet de kontrollene nærmere 2,5 år, men nå er de tilbake til ganske nøyaktig 2 år, fikk beskjed om at de ikke egentlig har lov til å flytte så mye på dem fordi noe med statistikk kanskje? Uansett vet de jo veldig godt at det skjer mye med språk på den alderen. 

Skrevet

Vi fikk det på 1,5-årskontrollen.

Anonymkode: 76d13...ee3

Skrevet

Nei. Vi snakket kun om språket/språkutvikling. 

Anonymkode: 25f53...67c

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg snakket generelt med helsesykepleier om språket hans. Hadde kontroll i august i fjor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har blitt litt sprø av å ha en datter som er veldig flink og kan mye for alderen, både motorisk og språkmessig, men aldri vil vise det fram til HS😂 Skal på 2-årskontroll om en måned, ikke fått noe skjema. Men vet allerede at hun sannsynligvis ikke kommer til å si en døyt der borte😅

Anonymkode: b2eeb...a1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har blitt litt sprø av å ha en datter som er veldig flink og kan mye for alderen, både motorisk og språkmessig, men aldri vil vise det fram til HS😂 Skal på 2-årskontroll om en måned, ikke fått noe skjema. Men vet allerede at hun sannsynligvis ikke kommer til å si en døyt der borte😅

Anonymkode: b2eeb...a1c

Om det er en kompetent helsesykepleier, så vet vedkommende at barn kan være ukomfortable med slike situasjoner. Det de er opptatt av, er å høre hvordan du oppfatter barnet ditt. 🙂 

Skrevet

Det varierer vel fra kommune til kommune, kanskje. Her får alle det

Anonymkode: 696d1...691

Skrevet

Vi fikk det ikke til noen av våre. 

Anonymkode: a6ff9...cf9

Skrevet

SATS er en systematisk observasjon av barns språk ved 2-års konsultasjonen på helsestasjonen. Kartleggingen utføres av helsesykepleier og skal gi grunnlag for en faglig vurdering av barnets språkutvikling på dette alderstrinnet.
SATS- materialet består av 10 kjente leker, et kartleggingsskjema og et spørreskjema til foreldrene. I tillegg er det utarbeidet en håndbok for helsesykepleier.
SATS er anbefalt brukt på 2-årskonsultasjonene i ”Nasjonale faglige retningslinjer” utgitt av Helsedirektoratet, ”Retningslinjer for undersøkelse av syn, hørsel og språk hos barn” IS- 1235.

Anonymkode: f0c67...e0c

Skrevet

Vi fikk det mens vi satt på venterommet. For et års tid siden

Anonymkode: 1b9d4...fe8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...