Gå til innhold

Redd mannen tar livet av seg om jeg går. Hva gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et forhold som jeg egentlig ønsker meg ut av. Det er flere grunner, bl.a. løgner om økonomi og pengebruk. Vi har barn sammen. 

Han har vært suicidal tidligere (20 år siden) og har de siste årene hatt en skrantende psykisk helse, går på medisiner og fungerer bra. Jeg føler meg så sikker på at når jeg legger fram det jeg vet om hans løgner og kunngjør at jeg vil ut av dette, så tar han livet av seg. Det vil knuse både meg, barna og vår øvrige familie. Så da sitter jeg låst føler jeg.

Har noen vært i lignende situasjon og hvordan løste dere det?

Anonymkode: ad96f...44c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar.

Uansett hva han truer med å sier så er det faktisk ikke ditt ansvar. Han manipulerer deg og påfører deg en skyld du ikke skal ha. Jeg anbefaler deg å ta dette med fastlegen din slik at du får hjelp, i tilegg kan du vurdere å sende bekymringsmelding ang din mann når, ikke om men når du går fra han for dette er virkelig ikke din byrde å bære.

Anonymkode: c2129...70f

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Du skal ikke la hans psykiske helse være avgjørende for om du forlater forholdet, eller ei. Det er ikke ditt ansvar å ta hensyn til i dette tilfellet. 

Det du kan gjøre, er å ta kontakt med hans fastlege og hans behandler. Fortell om bekymringen du har. Allier deg med din og hans familie. 

Ikke ta opp hvorfor du vil bryte opp forholdet. Dette kan dere eventuelt ta opp under meklingen. Eller under en time hos familiekontoret. Da har du vitner. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Han manipulerer deg. Ikke la det virke.

Hvis han truer deg spar på alt av meldinger for å bygge sak. 

Hvis han stalker deg. Lag en oversikt over hvor han dukker opp. 

(Hvis han først truer med selvmord kan han finne påvspnne ting) 

Anonymkode: 2ad0c...431

• Liker 4
Skrevet

Du ringer politiet hvis du blir redd han skal ta livet sitt. 

Du kan også informere familien hans. 

Du kan ikke ta ansvar for hans liv

Anonymkode: dd49a...b16

• Liker 4
Skrevet

Du tar kontakt med politiet og helsevesenet om han kommer med trusler om å ta livet sitt pga dette.

• Liker 3
Skrevet

Som de andre skriver, det er ditt ansvar. Skal du liksom ha det jævlig resten av livet fordi han kanskje finner på noe dumt?  Min bror tok livet av seg for 10 år siden etter brudd med kjæresten sin. Mye hadde skjedd før den tiid og hun var livredd for hele familien skulle bebreide henne. 

Ingen hadde forestilt seg at dette kunne skje i vår familie, men sett i ettertid, så skjønner vi jo at han slet med mye. Han var slettes ingen god kjæreste heller og ingen har noen gang bebreidet henne, hverken for at hun gikk eller det at han tok selvmord.

Anonymkode: 29572...859

• Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet

Ja, min mann forsøkte seg selvmordstrusler da jeg for ørtende gang forsøkte å diskutere økonomi og inkassovarsler med ham. Da hadde jeg i flere år forsøkt å hjelpe ham både ved å bygge opp selvtilliten hans, rydde opp i problemene hans, kontakte kreditorer og passe på at betalingsavtaler ble fulgt, samt funnet meg i løgner og drittslenging både fra ham og hans mor. 

Han hadde hentet en kniv han demonstrativt satt og lot gli over håndleddet, og jeg sa rett ut at denslags manipuleringsteknikker ikke fungerer på meg. Han responderte med at «du ønsker jo at jeg skal ta livet av meg, jeg har hatt selvmordstanker lenge» osv osv osv. Jeg visste at dette var nok et forsøkt å manipulere, og jeg rikket meg ikke en millimeter. 
Dette er et par år siden, og han lever fortsatt. 

Anonymkode: ac9dc...dd2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke en mann som manipulerer på den måten. Han truer ikke med noen ting og er ikke aggressiv på noen måte. 

Dette er en mann som sliter med å stå i det vanskelige, som lett lar håpløsheten ta over og som lett handler i affekt. Det er derfor jeg er redd for dette.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke en mann som manipulerer på den måten. Han truer ikke med noen ting og er ikke aggressiv på noen måte. 

Dette er en mann som sliter med å stå i det vanskelige, som lett lar håpløsheten ta over og som lett handler i affekt. Det er derfor jeg er redd for dette.

TS

Da får han ta tak i problemene sine.

Anonymkode: c9ed9...38b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

De stille er verst ja.. Ikke de som skriker at de skal ta livet sitt. 

Men det endrer ikke faktum at dette ikke er ditt ansvar. Så å ta kontakt med lege og familie er nok det beste du kan gjøre. Ikke sitt med dette alene, og heller meld din bekymring. Du får ikke gjort noe annet. 

Du kan ikke være med han resten av livet pga medlidenhet. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS

Hva konkret gjør han når han handler i affekt?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva konkret gjør han når han handler i affekt?

Drar bort, gjemmer seg, svarer ikke på telefon. Dette har ikke skjedd på mange år, men jeg vet han har det i seg.

Skrevet

Jeg har ikke vært i din situasjon, men jeg har to ganger støttet venninner gjennom dette.
Du har ansvar for å ta vare på deg selv, og det kan du ikke gjøre ved å bli. Gå.
Dine behov er like viktige som hans, og du er ikke hans lege, medisin eller psykolog.
Hver gang han nevner selvmord ringer du til legevakta, og lar de som skal ta ansvar gjøre det.
Jeg anbefaler deg å snakke med legen hans om dette før du forteller ham om at du går.

Du må ikke la deg manipulere. Å true med selvmord for å styre andre er psykisk vold. Emosjonell utpressing er voldsutøvelse, og du skal ikke la ham ta deg som gissel.
Jeg anbefaler deg å ta med deg noen i samtalen med ham om at du bryter ut. Noen han har tillit til, og som kan snakke med ham om du må forlate situasjonen. Har han en bror, en venn eller noe som du kan alliere deg med, og som kan roe din bekymring?

Uansett utfall: Det er en voksen mann, med egne valg. Ingen ting som han gjør er ditt ansvar eller din skyld.
Du har ansvar for deg og barna, ikke ham. Det ansvaret må du først og fremst overlate til ham selv, men du kan be andre om å støtte ham.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i et forhold som jeg egentlig ønsker meg ut av. Det er flere grunner, bl.a. løgner om økonomi og pengebruk. Vi har barn sammen. 

Han har vært suicidal tidligere (20 år siden) og har de siste årene hatt en skrantende psykisk helse, går på medisiner og fungerer bra. Jeg føler meg så sikker på at når jeg legger fram det jeg vet om hans løgner og kunngjør at jeg vil ut av dette, så tar han livet av seg. Det vil knuse både meg, barna og vår øvrige familie. Så da sitter jeg låst føler jeg.

Har noen vært i lignende situasjon og hvordan løste dere det?

Dersom du har bestemt deg for å gå ut av forholdet, så tar du kontakt med fastlegen hans og informerer om at du har tenkt til å gå fra ham, og at du er redd for at han skal ta livet sitt pga det. Informer gjerne om dagen du skal si det til mannen din. Deretter går du ut av forholdet.

• Liker 1
Skrevet
Andro skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke vært i din situasjon, men jeg har to ganger støttet venninner gjennom dette.
Du har ansvar for å ta vare på deg selv, og det kan du ikke gjøre ved å bli. Gå.
Dine behov er like viktige som hans, og du er ikke hans lege, medisin eller psykolog.
Hver gang han nevner selvmord ringer du til legevakta, og lar de som skal ta ansvar gjøre det.
Jeg anbefaler deg å snakke med legen hans om dette før du forteller ham om at du går.

Du må ikke la deg manipulere. Å true med selvmord for å styre andre er psykisk vold. Emosjonell utpressing er voldsutøvelse, og du skal ikke la ham ta deg som gissel.
Jeg anbefaler deg å ta med deg noen i samtalen med ham om at du bryter ut. Noen han har tillit til, og som kan snakke med ham om du må forlate situasjonen. Har han en bror, en venn eller noe som du kan alliere deg med, og som kan roe din bekymring?

Uansett utfall: Det er en voksen mann, med egne valg. Ingen ting som han gjør er ditt ansvar eller din skyld.
Du har ansvar for deg og barna, ikke ham. Det ansvaret må du først og fremst overlate til ham selv, men du kan be andre om å støtte ham.

Hva med å lese innlegget ordentlig, samt tilføyelse fra ts? Han truer ikke med selvmord, men hun kjenner ham og vet det er en reell fare for at han kan ta sitt eget liv.

Anonymkode: 8c9ec...16b

• Nyttig 1
Skrevet

Du må snakke med både han og din fastlege allerede nå før bruddet. 

han høres ikke stabil ut? Tenker du at det er barnas beste og bo med ham? Hva gjør det med deg, når du konstant skal dekke over for hans psykiske utfordringer og mentale helse? Er du en god mor for de når du må ivareta ham, dekke over og sørge for hans ve og vel?

jeg tror du innerst inne vet at du må gå, for både din og barnas psykiske helse, og du vet også at det ikke er ditt ansvar å holde ham i live. Det eneste du kan gjøre er å melde bekymring til fastlege, både hans og din

Anonymkode: 6d650...5af

• Liker 2
Skrevet

Ingen ting er statisk, heller ikke psyken hans. 

Folk som faktisk tar livet av seg, har ikke nødvendigvis en lang forhistorie på å være suicidale. 

Han manipulerer deg ved å forsvinne og ikke svare på telefonen. Gir i tillegg helt blaffen i hvor redd du blir.

Anonymkode: a1e9a...da5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Drar bort, gjemmer seg, svarer ikke på telefon. Dette har ikke skjedd på mange år, men jeg vet han har det i seg.

Situasjonen hjemme hos oss bedret seg etter at jeg satte grenser, ansvarliggjorde ham og stilte krav. Det var slett ikke en sømløs prosess og det kostet meg dyrt, men du må ikke la frykten for at han skal ta livet av seg styre handlingene dine. Alt i alt angrer jeg på at jeg ikke gjorde det tidligere, og jeg sparer nå penger til jeg en vakker dag har råd til å skille meg.
Var jeg deg, ville jeg stilt krav om at han tar ansvar for sine handlinger; verken løgner eller økonomisk rot er noe du skal finne deg i av frykt for at han finner på noe dumt i affekt.

Skrevet

Må du legge frem alt du vet osv.. kan du ikke bare gjøre det slutt, si at følelsene ikke er der lengre eller noe. Og tror nok ikke han tar livet av seg 

Anonymkode: 5ac87...cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...