AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Hei! Jeg er en liten duracell-kanin til vanlig og spretter rundt på trening og turer i frisk luft. Så ble jeg gravid. Nå ligger jeg nesten alle våkne timer pal på sofaen. Jeg har forsøkt å ta et par treningsøkter i perioder hvor energi og form har vært bedre, men da ender jeg opp med å være skjelven, "lett i hodet" og kvalm resten av dagen. Dette gjelder selv om det bare er en 20-minutters kroppsvekt-økt. Så det måtte jeg bare kutte ut. Det er også begrenset hvor mye jeg klarer å gå før jeg blir utslitt og andpusten. Det skal sies at jeg "kun" er i uke 11. Jeg bekymrer meg likevel litt over å ikke klare å trene og om dette vedvarer. Man leser jo alt om at trening er viktig i svangerskapet og kan gjøre det bedre samt gjøre fødsel enklere. Har noen gode tips? Eller må jeg bare svelge kamelen og gi opp enn så lenge? Anonymkode: 7c3ea...2a2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Det viktigste er at man holder seg i aktivitet, og da er den minste lille ting bedre enn ingenting Om du ikke klarer å fullføre en økt du tidligere har fått til er det helt normalt nå. Om du klarer å gå tur uten problemer ville jeg heller forsøkt det. Svangerskapet er langt og det kan jo hende plagene dine bedrer seg i andre trimester. Anonymkode: 39cf3...502
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Har du prøvd å bare gå tur og bevege deg først? Anonymkode: a281c...8eb
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 Jeg måtte kutte trening og aktivitet i uke 7. Alt har vært helt perfekt hele veien og jeg har nesten ikke hatt noen plager. Uke 37 nå. Tror kroppen klarer noen måneder i unntakstilstand, går det ikke så går det ikke ☺️ Anonymkode: 7ca79...9d2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #5 Skrevet 14. januar 2024 Mange som i større grad klarer å trene i andre trimester. Min erfaring er at man bare må prøve seg frem, plutselig reagerer kroppen annerledes. Også må man jo ikke trene styrke. Gå en tur isteden, om kroppsvektøkta ikke funker. Anonymkode: 3fa23...195
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #6 Skrevet 14. januar 2024 Jeg har «alltid» trent. Ble gravid og slet veldig med kvalme i graviditeten. Trente minimalt, gikk noen turer innimellom. Gikk til og fra jobb, ca 1 time totalt. Hadde en helt ok fødsel. Svangerskapet er kun 9 måneder. Tror det er viktigere å ha en aktiv og sunn livsstil totalt, før og etter småbarnsårene. Begynte å trene igjen da barnet var 1 år. Anonymkode: a2b16...2bb
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #7 Skrevet 14. januar 2024 Kjenner meg igjen. Jeg gav opp treningen i ca uke 10 eller noe.. I 2. trimester følte jeg meg bedre, men da kom muskel og nerveplagene i setet og bekkenet.. Jeg prøvde å opprettholde turer. De ble kortere og kortere skal sies pga smertene, og energien ble lavere. Men uansett så er jeg 100% klar for å gjenoppta treningen nå. Føler meg vanvittig mye bedre nå etter fødsel! Anonymkode: 1691f...0a2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #8 Skrevet 14. januar 2024 Forrige graviditet som gikk bra ser ble det litt så som så med trening 1 trimester fordi jeg var ekstremt trøtt. Men tok opp treningen ordentlig i 2 trimester og trente til termin. Hadde mye plager med bekken osv så fikk program av fysioterapeut for å trene mest mulig gunstig. Men lærte lytte til kroppen og kuttet ut alle øvelser som gjorde ting verre. Kom i gang med trening 6-8 uker etter fødsel, hadde hks. Gikk opp 22 kilo(mye vann!) og alt var borte etter 2 -3 måneder. Tror treningen gjorde at ting kom raskt på plass igjen. Den siste svangerskapet nå endte i MA men der trente jeg alle 11 ukene til tross for kvalme og ekstrem trøtthet. Hjalp å ha en 1 åring så kunne liksom ikke bare sove uansett når jeg ville. Fikk mer energi av trening og kvalmen ble bedre, men dette er sikkert individuelt. Anonymkode: a3726...60f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #9 Skrevet 14. januar 2024 Jeg var veldig lik i min første graviditet, ble andpusten og fikk blodsmak i munnen av lett trening. Med nummer 2 trente jeg ikke så mye med høy intensitet, mest gåturer. De siste mnd brukte jeg bassenget mye, tror siste svømmetur ble i uke 35 eller 36 og det var såå godt for bekken og psyken. Anonymkode: 88889...5a2
katties Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 Siste del av første trimester er ofte sånn. Selv var jeg på jobb, kom hjem og la meg. Lagde middag, spiste, la meg igjen. Våknet, spiste noe lett, pusset tennene, og la meg for dagen. Var sånn ca i en måned, og så ble det greiere, og jeg begynte å trene og være veldig aktiv igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå