Gå til innhold

Tenåringoppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en sønn på 13 år og lurer på om det er normalt at tenåringer er dårlige på å følge beskjeder, roter, ikke svarer, kun vil sitte med mobilen eller foran PCen? Han klipper negler og lar neglene ligge igjen på gulvet, han har oppvask og godteripapir på rommet sitt. Prøver å pushe leggetiden hver dag og har tatt han i å bruke skjerm på natta flere ganger. Hva gjør man med dette? Bør han ikke huske beskjeder som at det er leggetid kl 22 hver kveld? Eller at han skal rydde opp neglene etter seg?

Anonymkode: 2e6fb...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en helt vanlig tenåring.

Hva gjør du for at han skal høre etter? Annet enn å si «gjør det og det».

Anonymkode: 85058...2d2

• Liker 3
Skrevet

De har utviklet selektiv hørsel i den alderen, så det er ikke så mye annet enn å gjenta seg selv i det uendelige.

Anonymkode: 97fd5...896

• Liker 1
Skrevet

Koble fra modem og ruter etter 2200, og ta begge boksene med deg.

Anonymkode: 98887...f1e

Skrevet

Der har vi en ekte tenåring ja.

Anonymkode: 5f29a...add

• Liker 3
Skrevet

Det er nå du som forelder lærer tålmodighet og grensesetting. 😅

Tenåringer har en hjerne som ikke følger med på utviklingen av resten av kroppen, de er derfor litt "unnskyldt" i sin oppførsel, men samtidig er det nå han skal få innprinta det han trenger å vite for å få en mer voksen tankegang.

Anonymkode: 25b3a...49d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Høres ut som en helt vanlig tenåring.

Hva gjør du for at han skal høre etter? Annet enn å si «gjør det og det».

Anonymkode: 85058...2d2

Har prøvd fordkjellige taktikker over tid, både å være forståelsesfull, hyggelig og gi han litt slack. Og jeg har kjeftet, være streng samt spilt på samvittigheten hans. Forklart han hvorfor jeg vil at han skal legge seg til rett tid feks. Men det funker ikke. Jeg tror jeg skal prøve å ikke legge så mye vekt på rot og sånt. Gi og følge opp en og en oppgave (ikke forvente at han skal huske flere beskjeder samtidig feks tømme oppvaskmaskinen, gå ut med søppel, rydde rommet og legge seg 22), og bygge en god relasjon mellom oss. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med tenåring og hjerne under ombygging! Han høres veldig normal ut. Frustrende å se på som voksen, frustrende å krangle om som tenåring. Har du hørt/lest ungdomsårene av Hedvig Montgomery. Jeg fikk en del aha opplevelser..

Anonymkode: fe8f2...f6f

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som helt normal tenåringsoppførsel, og du bør lage deg strategier for hvordan du skal klare å leve med at det er slik det er i noen år fremover. 

Anonymkode: a37bb...726

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Har en sønn på 13 år og lurer på om det er normalt at tenåringer er dårlige på å følge beskjeder, roter, ikke svarer, kun vil sitte med mobilen eller foran PCen? Han klipper negler og lar neglene ligge igjen på gulvet, han har oppvask og godteripapir på rommet sitt. Prøver å pushe leggetiden hver dag og har tatt han i å bruke skjerm på natta flere ganger. Hva gjør man med dette? Bør han ikke huske beskjeder som at det er leggetid kl 22 hver kveld? Eller at han skal rydde opp neglene etter seg?

Min var helt håpløs. Jeg godsnakket, forklarte, hang opp lapper osv. Ingenting gikk inn. Vi snakker om helt enkle oppgaver hvor han hadde fått muntlig beskjed på forhånd. 

Gikk han ikke ut med søpla, dro jeg ut nettet etter to advarsler. La han ikke klærne og våte håndklær i skittentøyet, la jeg det i senga hans. Hadde gjort det samme med neglene han hadde klippet også. 

Kom han ikke med oppvasken hver kveld, dro jeg ut nettet etter to advarsler. 

Leggetiden blandet jeg meg ikke særlig opp i, siden han faktisk klarte å stå opp tidsnok. Verre nå som han er 18. 

Tok et par uker, så gikk han med søpla rett etter beskjed, han kommer alltid opp med oppvask og det har ikke skjedd en gang at ikke klærne hans havner i skittentøyet etter jeg innførte "å dra ut kontakten til ruteren". 

Og som jeg sa til ham, jeg er ikke hushjelpa di, synes du det er riktig at jeg skal rydde opp etter en tenåring? Føles det rettferdig at jeg gjør alt dette, når du faktisk får rent rom (hvis han rydder), rene klær, den maten han ønsker, mobil +++

Nei, han måtte innrømme at det ikke skulle være sånn.

Ikke gi deg og gi en og en beskjed, ikke tre samtidig. 

Anonymkode: 0ef1a...87a

Skrevet (endret)

Jeg trodde oppriktig at det var allmennkunnskap at tenåringer blir idioter for en uviss periode. Så ja TS, dette er dessverre helt normalt. Det betyr likevel ikke at man skal innfinne seg med det, for dette er den viktigste perioden av oppdragelsen deres.

Endret av kaarebjarne
  • Liker 1
Skrevet
kaarebjarne skrev (1 minutt siden):

Er dette en spøk?

Hva mener du? Ts

• Liker 1
Skrevet

Vanlig oppførsel for en som ikke har lært det før.

Ikke forventet oppførsel. Du kan gjerne kreve/lære/forvente en passende selvstendig  oppførsel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har prøvd fordkjellige taktikker over tid, både å være forståelsesfull, hyggelig og gi han litt slack. Og jeg har kjeftet, være streng samt spilt på samvittigheten hans. Forklart han hvorfor jeg vil at han skal legge seg til rett tid feks. Men det funker ikke. Jeg tror jeg skal prøve å ikke legge så mye vekt på rot og sånt. Gi og følge opp en og en oppgave (ikke forvente at han skal huske flere beskjeder samtidig feks tømme oppvaskmaskinen, gå ut med søppel, rydde rommet og legge seg 22), og bygge en god relasjon mellom oss. 

Ts

Vi har hatt 4 ungdommer og overlevd..!!! 

Det jeg har lært av de årene er at du må velge dine kamper. Det kan bli veldig utrivelig hvis du ikke lar noe passere uten at du kjenner på hver en negl som ligger der på gulvet. Jeg tror du tenker riktig med å ikke fokusere for mye på rot og sånt. Alt innen en rimelig grense da...

Anonymkode: 662b1...200

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...