Gå til innhold

14-åringer får ta solarium!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere av venninnene til min datter får ta solarium, og min datter ønsker også det. Jeg er sjokkert over at noen tillater sine 14-åringer å få ta det. Noen ganger synes jeg det er vanskelig å si nei når «alle andre får lov», men akkurat dette synes jeg det er veldig lett å si nei til. Jeg har sagt kontant nei pga kreftfare, og at jeg skjønner at det er vanskelig for barna å se konsekvensene; det er jo en av grunnene til at det er aldersgrense i solarium. Jeg tok selv solarium som ung (men jeg var eldre enn min datter da jeg startet), men nå vet man jo mer om farene ved det. Jeg er bare sjokkert over at andre får lov til det (ja, jeg vet de får lov, og at det ikke bare er noe min datter sier). Er det noen her som lar 14-åringer få ta solarium? Isåfall, hva er det som får dere til å la barna få ta det når dere vet om faren ved det? 

Anonymkode: 1a22a...a95

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke la henne få lov til det. Det ER riktig at det gir høy fare for hudkreft tidlige rynker senere, og burde egentlig være forbudt for de under 18, og helst, helst, kanskje ikke finnes i det hele tatt med mindre man har medisinsk grunn til å bruke det. 

Skrevet

Jeg fikk ikke lov til å ta solarium da jeg var 14, men jammen gjorde jeg det allikevel. Kan det tenkes at venninnene til datteren din gjør det uten at foreldrene vet det?

Husker  godt den dagen mamma fant ut at jeg tok solarium 🙈 det var ingen god dag i heimen 😅

Anonymkode: 5da99...5a9

Skrevet

Det er vel ulovlig. Kom det ikke noen regler på dette for noen år siden? Mener alle må identifiseres med bankid

• Liker 1
Skrevet

1. januar 2012 innførte Norge 18-årsgrense for å bruke solarier.
Skrevet

Min fjortenåring gjør det, ca. annenhver uke om vinteren, kun 10 minutt hver gang. Legen som foreslå det pga eksem.

Anonymkode: 2fcc6...12f

Skrevet

Da må hun ha minibankkortet og bankiden til moren med seg da? Og mobilen hennes? Hadde ikke jeg gitt ifra meg til en 14 åring.

Dette har blitt strengt.

Anonymkode: 050ea...d44

• Liker 1
Skrevet

Vi tok solarium fra vi var 12-13 men dette var tidlig på 2000 tallet. så en litt annen tid og da tok «alle» solarium. Nå er det 18 års grense og man må bare forholde seg til det tenker jeg. Hvis hun skal ta må du logge inn på appen for henne og registrere bank id osv for å bekrefte alder, man må også betale med vipps

Anonymkode: fd822...b2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må hun ha minibankkortet og bankiden til moren med seg da? Og mobilen hennes? Hadde ikke jeg gitt ifra meg til en 14 åring.

Dette har blitt strengt.

Anonymkode: 050ea...d44

Skjønner at det er flere tiår siden jeg var innom et solstudio 😅. Da var det myntinnkast. Hvordan er det nå, hvordan får man identifisert at man er over 18?

Skrevet

Solarium er forbudt for personer under 18 år. Kontroll av alder gjøres enten via betjening eller BankID. 

Noen klarer å snike seg inn likevel. Med tanke på at risikoen for hudkreft øker ved bruk av solarium, og særlig når man bruker solarium i ung alder, er dette særdeles dumt å prøve på. 

Anonymkode: 1b411...834

Skrevet

Har en venninne i en velkjent velstående del av Østlandet som sa at der hadde en av venninnene til datteren solarium hjemme som de alle brukte, det var visst måten å omgå det på. Den familien har også innendørs basseng så da slapp man badeland også 🙄

Anonymkode: 6f0ec...2b8

Skrevet

Aldri i verden om det er aktuelt. 

Anonymkode: 8dd5c...708

Skrevet

Si at det gir rynker. Har dere ikke en gammel dame i nærheten som kan brukes som skremsel? 😄

Anonymkode: 09427...2e9

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, jegerrinne said:

Er nå 18 års grense der

Hvis du leser tråden så ser du at de omgår det. 

Anonymkode: 6f0ec...2b8

Skrevet
3 hours ago, Hedda-78 said:

Skjønner at det er flere tiår siden jeg var innom et solstudio 😅. Da var det myntinnkast. Hvordan er det nå, hvordan får man identifisert at man er over 18?

Man må identifisere seg med bankID. Betales via app eller kort. 

Anonymkode: 7785f...1b3

Skrevet

Hvor må man ha bankid? Her jeg bor får man bare en sms man må svare bekreftende at man er over 18 år. Ingen id-sjekk...

Anonymkode: 6aef5...54b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor må man ha bankid? Her jeg bor får man bare en sms man må svare bekreftende at man er over 18 år. Ingen id-sjekk...

Anonymkode: 6aef5...54b

Spørs nå helt på hvilken kjede som eier solstudioet du skal i da......

Brun og blid har app som du må legge inn bankID på og ber om bankID ved kortbetaling. 

Anonymkode: 7785f...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...