Gå til innhold

Noen som vet hva man kan gjøre med en treg PC-tast?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den ene tasten på PC-en min har hengt seg opp. Dvs. den fungerer hvis man taster hardt en gang til, men ikke som vanlig. Jeg vet egentlig heller ikke om det er noe PC-greier som gjør det eller rett og slett dritt som har sneket seg under tasten.

Så, anyone?

Anonymkode: d1bd5...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sannsynligvis noe dritt under tasten. 

Anonymkode: 023e1...2bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må plukke den av og rense innvending.

Anonymkode: 3dbfc...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du må plukke den av og rense innvending.

Anonymkode: 3dbfc...401

Tør jeg det på en bærbar PC da? Det er selvsagt en av de mest vanlige bokstavene også, så det vil være krise hvis jeg ødelegger den helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tør jeg det på en bærbar PC da? Det er selvsagt en av de mest vanlige bokstavene også, så det vil være krise hvis jeg ødelegger den helt.

Hvis tastaturet er "rubber dome" så er det ikke sikkert at det hjelper å ta av tasten, da er det en gummihinne over mekanismen og det hjelper heller ikke med kontaktrens. Da må hele tastaturet demonteres for å renses.

Det varierer fra maskin til maskin men det er ikke vanskelig å ta toppen av tasten, men det kan være knotete å få den på plass igjen siden det kan være små fjærer eller bøyler som skal passe i spor.

Uansett så skader det ikke å prøve med kontaktspray, løft opp et hjørne av tasten og sprut ivei.

newman01 skrev (8 minutter siden):

Jeg foretrekker CRC Electronic Cleaner 250 ml | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no) fremfor WD-40. Litt mindre kliss. CRC'n bare fordamper bort, mens WD-40 legger igjen en god del olje

WD-40 har også kontaktrens, jeg bruker den på alt av elektronikk. Særdeles dårlig ide å bruke spray som inneholder olje.

https://wd40.no/produkt/contact-cleaner/

Anonymkode: 62e2f...c01

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd å blåse bort støv. Kanskje det hjelper hvis man får det til..

Anonymkode: 28d3a...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv

Vask tasten godt utenpå og se om den går bedre da. Om det er noe kliss under den, så merker man at tasten trykkes lettere ned når det begynner å løses opp med vann. Men ikke dynk den med vann selvsagt.

Endret av vintersolverv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis tastaturet er "rubber dome" så er det ikke sikkert at det hjelper å ta av tasten, da er det en gummihinne over mekanismen og det hjelper heller ikke med kontaktrens. Da må hele tastaturet demonteres for å renses.

Det varierer fra maskin til maskin men det er ikke vanskelig å ta toppen av tasten, men det kan være knotete å få den på plass igjen siden det kan være små fjærer eller bøyler som skal passe i spor.

Uansett så skader det ikke å prøve med kontaktspray, løft opp et hjørne av tasten og sprut ivei.

WD-40 har også kontaktrens, jeg bruker den på alt av elektronikk. Særdeles dårlig ide å bruke spray som inneholder olje.

https://wd40.no/produkt/contact-cleaner/

Anonymkode: 62e2f...c01

Jeg tenker alltid at WD40 som produktet water displacement recipe nr 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Den ene tasten på PC-en min har hengt seg opp. Dvs. den fungerer hvis man taster hardt en gang til, men ikke som vanlig. Jeg vet egentlig heller ikke om det er noe PC-greier som gjør det eller rett og slett dritt som har sneket seg under tasten.

Så, anyone?

Opp ned og rist på tastaturet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...