AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Min datter på 14 er opptatt av klær som alle fjortiser, men er ikke opptatt av hvilket merke/butikk de kommer fra så lenge de har riktig utseende. Hun er fornøyd med det hun får og vi har aldri hatt noe mas om at hun ønsker seg hverken dyre sko eller klær. Hun ønsket seg Douchbag når hun begynte på ungdomsskolen, men utenom det helt vanlige klær og ting fra H&M, Cubus, Only og Bik Bok. Min svigermor har meget god økonomi og har begynt å kjøpe svindyre klær til jenta, så når de skal på shopping handler det ikke om å bruke 300,- på Only på en bukse, men å gå til byens dyreste butikk som hverken jeg eller jenta visste eksisterte, men svigermor sier ikke at hun har kjøpt dyre ting så det er noe jeg har funnet ut etterpå. Svigermor handler sko til 3700,- som ser ut som helt vanlige stoffsko, kashmirskjerf til 3500,-, fleecejakke som koster 12000,- men som ser ut som noe man kunne kjøpt på Cubus og en genser til 5200,-. Til jul fikk jenta en veske som koster 6800,- men som ser ut som den er fra veskebutikken BAG for de som ikke har peiling på dyre vesker. Min nabo jobber i et moteblad og fikk hakeslipp da hun så hvilke klær min datter gikk med, og fortalte meg hva de kostet. Har sagt til svigermor at det er unødvendig å kjøpe dyre merkeklær og at det bare gjør at jenta blir bortskjemt når hun vandrer rundt med klær, sko og veske til 30 000,- Bidrar ikke svigermor til å skjemme bort jenta? Anonymkode: 72529...ae0 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Heldige jenten din. Hva er bortskjemt for deg? Hvorfor er det farlig at hun får ordentlige klær av bestemoren? Anonymkode: 0ef5e...ff3 16
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Heldige jenten din. Hva er bortskjemt for deg? Hvorfor er det farlig at hun får ordentlige klær av bestemoren? Anonymkode: 0ef5e...ff3 Ordentlige klær får man uten å betale 5000 for en bukse. Jeg tenker signalene jenta sender ut som den eneste i venneflokken som går rundt som med svindyre klær og ikke minst at hun blir bortskjemt og får dyre vaner. Vi har ikke økonomi eller ønske om å sponse denne livsstilen, og jeg synes ikke at hun er "heldig" som får svindyre klær som ikke ser dyre ut engang, men like gjerne kunne vært kjøpt på Cubus, men nå har ikke jeg peiling på hvordan dyre klær ser ut. ts Anonymkode: 72529...ae0 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 Skjønner deg og er enig. Hva synes jenta selv? Man kan ikke overstyre for mye og noen kameler må man svelge. Du får gjøre ditt for å gi henne hode verdier. Tror ikke hun skades av å få noen dyre gaver av og til så lenge hun skjønner at dere ikke har tenkt å kjøpe slikt. Du kan jo forklare henne at det kan oppfattes kleint å vise fram og skryte av dyre ting og gjenstander. At det utstråler at man er overfladisk og selvsentrert. Det er ikke nødvendig å bruke så mye kr på sko og klær. Anonymkode: 01ea7...24a 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 En tenåring trenger det selvfølgelig ikke. Men om farmor vil kjøpe dyre klær, sko og vesker til henne så får vel farmor gjøre det om hun vil og har råd. Anonymkode: 58bcc...bb7 7 3
mereo Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 Om datteren din ikke bryr seg om prislappen (altså at hun i utgangspunktet er fornøyd med klær fra H&M, Cubus, etc.) så blir hun ikke bortskjemt av dyre klær sannsynligvis. Da vil det for henne være irrelevant hvor klærne er kjøpt og prisen. Og om farmor vil bruke pengene på å kjøpe dyre klær til henne, så er jo det farmor sitt valg. Om du skal si at hun ikke får lov å bruke pengene på så dyre klær til barnebarnet kan du like så greit si nei til at barnebarnet skal få klær uavhengig av butikk og merke. Det er giveren som avgjør hva de synes er ok pris på gaver. 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Tipper det går bra, og at datteren din skjønner at det kun er av bestemor hun får sånt. Hvor ofte skjer dette? En gang i uka? En gang i mnd? En gang i året? Anonymkode: d3864...29e 3 2
Illuminatum Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 Husker 80 tallet og jeg hadde da jakke som da kostet 2.000 kroner og sko som kostet 1.300. Husker også en genser til 1.200. Vet ikke helt hva det er i 2024 penger, men billig er de ikke. 1
AprilLudgate Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldige jenten din. Hva er bortskjemt for deg? Hvorfor er det farlig at hun får ordentlige klær av bestemoren? Anonymkode: 0ef5e...ff3 Jo….men dette er jo i overkant. Det er ikke ordentlig fordi det koster veldig mye. 1 2
Gjest ti10 Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldige jenten din. Hva er bortskjemt for deg? Hvorfor er det farlig at hun får ordentlige klær av bestemoren? Anonymkode: 0ef5e...ff3 Ordentlige? Mener du at alt under disse prisene ikke er ordentlige klær? TS, jeg skjønner deg godt, samtidig gjør det kanskje ikke all verden så lenge jenta ikke krever det og forstår at det er noe som kun gjelder fordi bestemoren har lyst.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 Har nettopp spurt jenta vår nå om hva hun synes om å gå rundt med svindyre klær, og da sa hun at hun likte det og at de var mer behagelige å ha på seg enn klær fra Only / Bik Bok, at hun fikk beundrende blikk og kommentarer fra andre på skolen, og at noen trodde at hun gikk i 10ende og ikke i 9ende klasse. Jeg sa at vi ikke prioriterer å kjøpe så dyre klær og iallfall ikke til noen som fremdeles vokser, da dette er klær og sko som hun ikke kan bruke over flere år selv om de helt sikkert er god kvalitet. Da spurte hun om vi var fattige og at hun mente vi ikke var det. Jeg er bare redd hun skal miste hodet og bli litt høyt på strå Min mann bare himler med øynene og tenker det er tullete at hun får så dyre klær, men han sier ikke noe til sin mor da han er konfliktsky, så den jobben må jeg ta. ts Anonymkode: 72529...ae0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Illuminatum skrev (5 minutter siden): Husker 80 tallet og jeg hadde da jakke som da kostet 2.000 kroner og sko som kostet 1.300. Husker også en genser til 1.200. Vet ikke helt hva det er i 2024 penger, men billig er de ikke. Om en tar utgangspunkt i 1985, så ville jakka kostet ca kr 5.800, skoene ca kr 3.800, genseren ca kr 3.500. Det er i 2023 penger, ikke 2024. Jeg hadde også klær i den prisklassen på 80-tallet. Anonymkode: 58bcc...bb7 1
Kittykat Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 (endret) Jeg ville tenkt at datteren min er heldig som har en bestemor som kan spandere såpass dyre klær på henne. Men jeg hadde kanskje nevnt til datteren vår at hun aldri vil få så dyre klær fra oss, når man kan få like gode klær mye billigere. Og hvis hun vil ha så dyre klær i senere tid, så må hun spare penger til det selv. Jeg personlig synes det er helt tullete å bruke 5000 kr på en bukse og 10 000 kr på en jakke liksom.... Bestemoren til våre barn har også godt med penger, men hun kjøper aldri så dyre klær til barnebarna sine. Her bruker barna våre klær fra Kappahl, H&M, Bik Bok, Lindex..... Det eneste dyre vi bruker en del penger på, er sko. Der kan summen gå opp til et par tusen, men da varer skoene i flere år. Endret 10. januar 2024 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 Du kan ikke diktere hva bestemor skal bruke pengene sine på. Da må du heller eventuelt nekte henne å kjøpe noe til jenta. Ikke at jeg skjønner problemet -men men. Anonymkode: 0635d...212 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min datter på 14 er opptatt av klær som alle fjortiser, men er ikke opptatt av hvilket merke/butikk de kommer fra så lenge de har riktig utseende. Hun er fornøyd med det hun får og vi har aldri hatt noe mas om at hun ønsker seg hverken dyre sko eller klær. Hun ønsket seg Douchbag når hun begynte på ungdomsskolen, men utenom det helt vanlige klær og ting fra H&M, Cubus, Only og Bik Bok. Min svigermor har meget god økonomi og har begynt å kjøpe svindyre klær til jenta, så når de skal på shopping handler det ikke om å bruke 300,- på Only på en bukse, men å gå til byens dyreste butikk som hverken jeg eller jenta visste eksisterte, men svigermor sier ikke at hun har kjøpt dyre ting så det er noe jeg har funnet ut etterpå. Svigermor handler sko til 3700,- som ser ut som helt vanlige stoffsko, kashmirskjerf til 3500,-, fleecejakke som koster 12000,- men som ser ut som noe man kunne kjøpt på Cubus og en genser til 5200,-. Til jul fikk jenta en veske som koster 6800,- men som ser ut som den er fra veskebutikken BAG for de som ikke har peiling på dyre vesker. Min nabo jobber i et moteblad og fikk hakeslipp da hun så hvilke klær min datter gikk med, og fortalte meg hva de kostet. Har sagt til svigermor at det er unødvendig å kjøpe dyre merkeklær og at det bare gjør at jenta blir bortskjemt når hun vandrer rundt med klær, sko og veske til 30 000,- Bidrar ikke svigermor til å skjemme bort jenta? Anonymkode: 72529...ae0 Spør Bestemor om hun ikke heller kan spare noe til jenta. Det kan komme til nytte senere i livet. Og at du heller kan kjøpe vanlige klær og gå på kafe. Anonymkode: 7db99...316 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 Dette er ikke det verste en svigermor kan gjøre med sitt barnebarn. La henne bruke pengene på det hun vil. Datteren din blir ikke plutselig bortskjemt av dette hvis hun har fått gode verdier fra før. Men skjønner det er ubehagelig for deg Jeg hadde nok følt meg litt liten og overkjørt om min svigermor gjorde det samme. At det jeg ordner for barna mine ikke var godt nok. Men jeg tenker la henne bare holde på. Om ikke lenge skal datteren din ut i verden og betale for ting selv og da finner hun ut av hva hun vil prioritere på den ene eller andre måten uansett. Og da er det hennes valg.. Anonymkode: d28a1...dee 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 Det er en bestemors privilegium å skjemme bort barnebarn. Denne bestemoren har tilfeldigvis god råd og kan handle dyrt, så det tenker jeg må være helt greit. Du bør glede deg over at bestemor og datteren din koser seg sammen, og ikke henge deg opp i prislappene. Hvis bestemor derimot hadde skrytt av hvor dyrt og eksklusivt alt var,kunne du hatt en sak, men det gjør hun jo ikke. Anonymkode: 6fec2...2ea 2 1
Gjest storetora Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 Jeg ville snakket med svigermor om dette. Bedre om hun setter av penger på sparekonto til jenta. Da har hun større frihet gjennom studie og eventuelt kjøp av bolig. Forstår at svigermor vil gi, også skjemmebort barnebarnet, men jeg hadde eller ønsket mer sponsing til en god økonomisk fremtid.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 Jeg ville tatt en prat med bestemoren, og sagt at det er hyggelig at hun ønsker å bruke tid og penger på barnebarnet. Og at det settes stor pris på både av henne og av oss. Men at det kanskje gir litt feil signaler til en jente i ungdomsskolealder, at hun får såpass dyre bruksting som kanskje ikke kan brukes så veldig lenge. (Dette er jo et barn som vokser fortsatt.) Altså, om det er ting hun får brukt over tid. (Veske og skjerf er kanskje ikke det verste, f.eks.) så gjør det ikke SÅ mye om det koster litt. Og at det finnes mellomting mellom disse ordentlig dyre klærne, og H&M, Cubus og billigmerkene. Jeg ville også tatt med at det lett kan bli slik at jentas ting blir mål for tyveri. Fordi hun har så dyre ting at andre blir misunnelige. (Ikke vennene, men andre.) Altså er det greit om bruksting ikke er alt for dyre og vonde å miste. Jeg ville altså forsøkt å styre svigermor mer i retning av å bruke penger på "varige kvalitetsting" istedenfor bare dyre ting generelt. Og kanskje også fokusert mer på opplevelsen hun får av å handle med barnebarnet, enn hvor dyrt det barnebarnet får egentlig er. Men jeg ville fokusert mye på at dette i utgangspunktet er en fin ting, og at både dere voksne og datteren deres setter stor pris på svigermors shopping med barnebarnet. Anonymkode: 0837b...33d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 Har ikke dere råd, så er det bra bestemoren har At dette i det hele tatt er ett problem...vær glad hun får klær. Anonymkode: a0e1d...0ef 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå