AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Hei, Hvordan gjør dere som er bonusforeldre det med sparing til barna når dere har fellesbarn. Vi har delt økonomi foreløpig da vi hverken eier noe sammen og heller ikke er gift enda. Til fellesbarn vil vi jo derfor sette inn en sum hver på sparekonto til fellesbarna (samme sum såklart). Til bonusbarnet er det jo selvsagt hovedsakelig barnets mor og far som er ansvarlige for dets sparing. Men sparer dere også noe til bonusbarnet? Og hvordan gjorde dere det med konfirmasjon, både i forhold til kostnad av selve konfirmasjonen og gave til bonusbarn og fellesbarn? Anonymkode: b9481...6e3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Dere har felles barn, men ikke hus eller felles økonomi? Merkelig familie. Felles bolig og økonomi burde være på plass lenge før man setter barn til verden. Anonymkode: fb9c8...b3c 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, Hvordan gjør dere som er bonusforeldre det med sparing til barna når dere har fellesbarn. Vi har delt økonomi foreløpig da vi hverken eier noe sammen og heller ikke er gift enda. Til fellesbarn vil vi jo derfor sette inn en sum hver på sparekonto til fellesbarna (samme sum såklart). Til bonusbarnet er det jo selvsagt hovedsakelig barnets mor og far som er ansvarlige for dets sparing. Men sparer dere også noe til bonusbarnet? Og hvordan gjorde dere det med konfirmasjon, både i forhold til kostnad av selve konfirmasjonen og gave til bonusbarn og fellesbarn? Anonymkode: b9481...6e3 en ting er sparing men i forhold til konfirmasjon vil det være helt håpløst å gjøre forskjell på barna Anonymkode: 8f2a1...040 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 F.eks. 500 kr fra deg og 500 kr fra far hver måned. Så 1000 til fellesbarn og 500 til særkullsbarn. Anonymkode: 56ef6...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 Samboeren min tar ansvar for eventuell sparing til særkullsbarnet og utgifter. Vi sparer felles til vårt barn og deler utgiftene. Jeg betaler ikke noe for hans barn, eller sparer til han. Anonymkode: 3ddfd...b97 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 Barn er barn. Penger er penger. Norske folk er så utrolig smålige. Det skal deles helt likt på de voksne, alt skal føres opp. Anonymkode: 29fe1...d2d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Ingen av oss sparer i barnas navn. Vi sparer begge i bank og fond, men hver våre konto. Så teoretisk sett setter jeg av samme sum til alle mine barn, han til sine. Siden jeg tjener mest, sparer jeg mest. Siden han har flere barn, blir det også enda mindre per barn. Mine bonusbarn vil ikke få eller arve større beløp fra meg. Ingen barna er konfirmert, så ikke vært en problemstilling. Men inviterer vi til selskap, betaler vi det. Vi kjøper vanligvis separate jule- og bursdagsgaver. Jeg bruker mindre penger på gaver til hans barn enn til mine, og vice versa. Anonymkode: 097b6...ee5 2 1
SPOCA Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 Vi har felles økonomi og vi sparer derfor sammen til mitt bonusbarn. Når vi får barn sammen vil vi spare på lik linje til dette barnet. Altså, skiller ikke mellom mine og dine barn.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 Vi sparer ikke til barna, men vi har felles økonomi. Alle barna blir behandlet likt når det gjelder støtte til bolig, arv osv. Anonymkode: 8646f...1bd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 Vi sparer til fellesbarn, mor og far må selv ta seg av sparingen til bonusbarn. Tror ikke de sparer noe. Fellesbarn og bonusbarn får like stor sum i gave. Bonusene har en annen mor også, så det blir jo «urettferdig» for fellesen at de andre får gave fra flere foreldre, men vi snakker ikke om sum, så dette kan ikke barna vite. Konfirmasjon og sånt deler mor og far 50% hver, også deler far og jeg hans 50% i to igjen, så vi betaler like mye. Bonusbarna er ikke mine avkom, men de er min familie, så vil gjøre minst mulig forksjell på de og mitt genetiske barn. Anonymkode: 880e8...c12 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 Vi sparte ikke til bonusbarn, jeg sparte til mitt og han sparte til sitt. De er voksne nå. Til fellesbarnet sparer vi begge to, han er tenåring. Anonymkode: a602b...813 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Vi har felles økonomi. Noe annet hadde vært utenkelig for meg. Vi sparer likt til alle barna, uavhengig av hvem som "eier" dem. De er alle våre. Anonymkode: 9182a...9cd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 Forstår godt spørsmålet. Du er sikkert veldig glad også i bonusbarnet og vil sikkert ikke gjøre forskjell. Men det er heller ikke riktig at bonusbarnet skal få mer enn fellesbarnet. Ettersom dere har adskilt økonomi, og bonusbarnet tross alt har en annen mor, ville jeg latt far og mor ta seg av sparingen, konfirmasjonsgaver etc til bonusbarnet. Men ville kjøpt julegaver og bursdagsgaver som om det var mitt eget barn. Dette ville i praksis betydd at julegaver og bursdagsgaver måtte holdes på et rimeligere nivå, og at nye ski, tlf etc kommer utenom. Slik kunne både barn og bonusbarn i realiteten komme likt ut på goder, klær og utstyr og slippe å se andre pakke opp flotte ting mens en selv ble avspist med mindre flotte. PS! Jeg er ikke skilt, så aner ikke om dette ville fungert i praksis. Men tror jeg ville organisert det slik. Forstår at ulik økonomi og mer eller mindre godt samarbeid kan stikke kjepper i hjulene da… Anonymkode: 2cbd6...1b2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Dere har felles barn, men ikke hus eller felles økonomi? Merkelig familie. Felles bolig og økonomi burde være på plass lenge før man setter barn til verden. Anonymkode: fb9c8...b3c Vi har bolig som den ene eier, og den andre betaler en liten leie og skal kjøpe seg inn. Vi har felles konto for husholdningsinnkjøp som vi begge legger inn samme sum til, og vi har en felles sparekonto til diverse. Syns ikke det er så merkelig, vi kommer jo til å ha noe mer felles økonomi etterhvert når begge eier likt. Til dere andre, takk for svar. Det handler selvsagt om at jeg selvfølgelig er veldig glad i bonusbarnet og ønsker ikke at det skal skilles mellom dem. Min familie skiller heller ikke mellom bonusbarnet og fellesbarnet eller de andre barnavarna når det kommer til gaver til bursdag og jul. Alle får for lik sum. Samtidig er jeg også bekymra for at fellesbarnet en dag skal føle på den andre veien, at bonusbarnet får mer enn dem selv. Anonymkode: b9481...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 Vi gjør ikke forskjell sånn sett. Vi anser oss som én familie. Jeg betaler for eksempel mobilabonnement til alle barna, uansett hvem mor eller far er. Han kjøper inn div spillutstyr om det mangler, skiutstyr osv. Vi betaler alt av medlemsavgifter og kontingenter til samtlige barn. Eneste som er irriterende er at vi kjøper mye (alt) hans barn har av klær, men det ligger igjen hos mor. Føler vi kjøper og kjøper til tider. Far sier det er surt og irriterende, men han gjør ingenting med det. Holdningen min er mer der at det ikke spiller så stor rolle, det viktigste er at barna føler seg elsket, sett, ønsket og har det de trenger på lik linje med hverandre. Det skal aldri være forskjell i vårt hus. Vi sparer til alle barna, og legger av til konfirmasjon sammen. Anonymkode: 05690...358 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere har felles barn, men ikke hus eller felles økonomi? Merkelig familie. Felles bolig og økonomi burde være på plass lenge før man setter barn til verden. Anonymkode: fb9c8...b3c idioti med felles økonomi når det er særkullsbarn med i bildet. Anonymkode: 329fe...968 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 Vi er ikke sammen lenger, men jeg sparer til mitt særkullsbarn (far er lite involvert, også økonomisk) og vårt fellesbarn, det gjorde jeg også da vi var sammen. Vi hadde ikke helt felles økonomi, vi overførte fast sum til regningskonto, resten styrte vi selv. Sparingen gikk av mine penger da jeg generelt var og er mer opptatt av økonomi, samme gjelder forsikring på begge. Det dreier seg ikke om noen enorme summer, nok til at de får førerkort og litt startkapital. De vil få støtte til bolig via arv fra besteforeldre når den tid kommer. Bonus har to foreldre som kan spare, sammen, eller hver for seg, jeg anser det som deres ansvar. Når hører det med at bonus har ganske velstående besteforeldre på morssiden, og får en del støtte derfra, noe jeg er glad for når ingen av foreldrene tenker at det kunne vært greit å spare litt (og jeg foreslo det for faren da jeg startet sparing på mine). Anonymkode: 41d0d...276
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 Hvorfor I alle dager spare for ett barn som ikke er ditt? La foreldrene gå sammen om å spare til særkullsbarna, og fokuser på eget barn selv. Anonymkode: eca01...e76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå