Gå til innhold

Sopp i skjeden, går ikke bort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan hjelpe, 

Prøvd :

Stikkpiller fra apotek, 

Tabletter fra lege

Ulike kremer.

Vært ille i 1 mnd. Det svir konstant. Er så lei.

Noen gode råd?

Anonymkode: d74a7...2bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd naturell yoghurt?

Jeg blander naturell yoghurt 50/50 med varmt vann for å få det nærmere kroppstemperatur og så tar jeg det i en sprøyte jeg kjøper på apoteket (uten nål selvfølgelig) og spruter oppi fiffi. Du må knipe musklene rundt sprøyten for ellers kommer det jo bare rett ut igjen. Knip fortsatt veldig hardt når du drar ut sprøyten slik at blandingen er i skjeden. Så tar du en finger inn, min lengste er langefingeren, og tar rundt i skjeden slik at yoghurtblandingen blir smurt rundt i hele skjeden, bare ikke trykk det opp i livmorhalsen! Ta ut fingeren og press ut så mye du kan av blandingen. Jeg sitter på do når jeg gjør dette. Gjenta før dusj om morgningen, etter jobb og på kvelden. Det er sølete, men hjelper på et par dager. Smør tilslutt blandingen rundt i underlivet på utsiden.

Du kan også bare bruke yoghurt hvis du ikke har sterke nok muskler til å holde en eventuell vann-yoghurtblanding inne. Men det er da vanskeligere å vite om du har fått smurt yoghurt overalt og det er enda mer grisete når restene kommer ut. Det er også mye kraftigere når det bruker uten å vanne det ut.

Unngå å bruke bind, bind gjør det klamt og kan gi sopp. Gå med skjørt og legg heller en vanlig bomullsklut i en boxerlignende bomullstruse hvis du sliter med store mengder rester. Eller gjør dette i en helg hvis du kan holde deg inne. Eller kjøp tøybind.

Ikke bruk stringtruser eller truser i syntetisk stoff.

Anonymkode: c544b...f4b

• Liker 1
Skrevet

Kutt sukker og hvetemel. 

Anonymkode: 52f85...9a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Svak eddik blanding. 

Anonymkode: 395a2...741

Skrevet

Eneste som til slutt hjalp for meg var en langvarig diflucan kur. Så holde seg vekke fra mye sukker og karbo. Om jeg skeier ut så kommer soppen tilbake med en gang.

Anonymkode: bcab8...79d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kosthold (over tid). Individuelt hva man reagerer på og hva som er mest effektivt, men vanlige triggere er hvete/gluten, gjær, sukker, melk (og det vil dermed også utelukke ultraprosessert mat). 

Anonymkode: 014dc...86c

Skrevet

Ang mat. Spist laktosefritt og hvete fritt og kun litt popcorn siste halve året

Skrevet

Er det ikke bedre å gå til gynekolog og finne ut om det er sopp eller ikke. 

Anonymkode: 73484...069

Skrevet

Kutt sukker fra kosten til det går over, trapp så opp til et nivå lavere enn det som er vanlig for deg i dag pg behold det i hverdagen fremover. Soppen? Vask deg med saltvann, samme saltholdighet som du ville brukt til øyeskylling, neseskylling etc.

Du trenger ikke bruke joghurt, verken fra butikk eller Apotek. Og ikke putt «ting» inn i skjeden som kommer fra matbutikker etc (inkludert joghurt). 

Anonymkode: 5122b...e39

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke bedre å gå til gynekolog og finne ut om det er sopp eller ikke. 

Anonymkode: 73484...069

Det har jeg vært, derfor tabletter fra lege

Skrevet

Luft og normalt renhold. 

Ikke bruk såpe eller noe som ikke hører til der nede! Prøv å unngå truseinnlegg/bind, trange bukser, hold-in-truser og slikt så mye som mulig. Ligg helst truseløs om natta. 

Anbefaler også en time til gynekologisk for å få redet ut akkurat hva det er og hvorfor det ikke vil gå bort. Det finnes sterkere kurer i tablettform å få når soppen er skikkelig vrang.

Jeg er allergisk mot enkelte merker med truseinnlegg/bind, noe som resulterer i kløe og svie, så det trenger ikke å være sopp hver gang det klør heller. 

God bedring!

Anonymkode: 58656...ecf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ang mat. Spist laktosefritt og hvete fritt og kun litt popcorn siste halve året

Laktosefritt er ikke nødvendigvis melkefritt, og gluten inkluderer også spelt og andre kornsorter. Sukker og gjær er verstinger, og sukker finner man skjult under andre navn som glukose i prosessert mat. Så fortsett med eliminering hvis du vil prøve kosthold. 

Men, soppinfeksjon er også ofte resultat av ubalanser i tarmen pga tidligere bruk av medisiner, særlig antibiotika. Så da er det viktig å gjennopprette dette med probiotika over tid. 

Anonymkode: 014dc...86c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eneste som til slutt hjalp for meg var en langvarig diflucan kur. Så holde seg vekke fra mye sukker og karbo. Om jeg skeier ut så kommer soppen tilbake med en gang.

Anonymkode: bcab8...79d

Langvarig Diflucan ja!!

Og reduser sukker!

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-diflucan-pfizer-592346

Anonymkode: cad31...372

• Nyttig 1
Skrevet

Diflucan jeg har brukt nå siste mnd. 

Ang mat. Jeg spiser ikke noe ned hvete pga allergi. Kan kutte ut melk helt. Har brukt laktosefritt men kun i mat som fløte og rømme. Aldri melk. Drikker ikke brus, juice, saft, kun farris. Spiser ikke søtsaker kun ppp corn. Lever stort sett på egg, grønt og kjøtt. Ikke frukt. 

Ille spist noen medikamenter siste årene, sover truseløs.  4 barn, godt voksen. 

Lege har vært kontaktet tre ganger.pga store plager. Svie kløe, rød vond hud. 

Føler alt er prøvd, så derfor ber jeg om gode råd. Skal virkelig prøve youghert tipset over her

Skrevet

Jeg fikk plutselig hyppuge soppinfeksjoner når jeg startet på ny prevensjon da jeg var rundt 35. Startet m hormonspiral, måtte fjerne, prøvde p-sprøyte og p-stav. Måtte slutte. Slet med hyppige spotblødninger. Min gynekolog sa at prevensjon og blødninger påvirket bakterieflora og at det var en medvirkende årsak.

Gubben kappet strengen og jeg ble kvitt tilbakevendene infeksjoner😊

Nå er det gått 8 år uten en eneste soppinfeksjon.

Ellers er det viktig å opprettholde god balanse i tarmen, som påpekt av andre her også. 

Anonymkode: a0276...eb6

• Liker 1
Skrevet

Hvilket undertøy bruker du?

Anonymkode: 5ccf0...244

Skrevet

Undertøy er bomull

Ingen prevensjon.  Livmor er borte... samme partner i 30 år.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Er dette kun på ytre kjønnslepper eller inni og? Jeg tror nemlig overbehandling av sopp kan føre til mer svie. Jeg sitter i samme båt selv. Hos meg svir det på utsiden fra rett før eggløsning frem til mensen. Dette har skjedd etter at jeg var på flere soppkurer… så lei av svien!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 12.29):

Diflucan jeg har brukt nå siste mnd. 

Ang mat. Jeg spiser ikke noe ned hvete pga allergi. Kan kutte ut melk helt. Har brukt laktosefritt men kun i mat som fløte og rømme. Aldri melk. Drikker ikke brus, juice, saft, kun farris. Spiser ikke søtsaker kun ppp corn. Lever stort sett på egg, grønt og kjøtt. Ikke frukt. 

Ille spist noen medikamenter siste årene, sover truseløs.  4 barn, godt voksen. 

Lege har vært kontaktet tre ganger.pga store plager. Svie kløe, rød vond hud. 

Føler alt er prøvd, så derfor ber jeg om gode råd. Skal virkelig prøve youghert tipset over her

Stress er verre enn sukker for meg! 

Anonymkode: b7dda...8b0

Skrevet

For meg hjalp det å vaske meg nedentil med babyolje. Bruker bare det nå.

Anonymkode: f63b7...fcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...