Gå til innhold

Bruke kolesterol medisiner livet ut? Er bare 50 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Havnet på sykehuset i fjor høst. Legene der sa jeg måtte begynne med kolestrol medisiner.  At jeg måtte ta blodprøver etter en viss tid å så fikk vi se an om et halv års tid... et år.. om jeg behøver å gå på det evig. Sa dette til fastlegen som kommenterte: Det får vi nå se på... altså: må man bruke kolestrol medisiner livet ut? Er jeg skikkelig uheldig, så har jeg kansje 30 år igjen av livet. Jeg ønsker ikke å bli gammel med sykdommer å mas. Da mener jeg rundt 70. Stresser allerede med at jeg må gå på medisiner som 50 år. Husker det var en lettelse å være ferdig med "slaven" p-pillen. Følte en frihet.. så det var nederlag å begynne med medisiner i fjor.

Anonymkode: 588dc...fed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør du noe for å ha en god helse da? Det kommer ikke av seg selv. 

Kolesterol kan man jo gjøre noe med kostholdmessig, stort sett hvert fall. I noen tilfeller har man ikke annet valg enn medisiner. Men det skader ikke å ha en livsstil som i alle fall ikke forverrer det.

Anonymkode: 134cc...d16

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør du noe for å ha en god helse da? Det kommer ikke av seg selv. 

Kolesterol kan man jo gjøre noe med kostholdmessig, stort sett hvert fall. I noen tilfeller har man ikke annet valg enn medisiner. Men det skader ikke å ha en livsstil som i alle fall ikke forverrer det.

Anonymkode: 134cc...d16

Enig, kjør på med riktig mengde av riktig mat og riktig mosjon.

Hold på sånn i f.eks. 8 uker, så drar du til fastlegen , tar prøver og sjekker om kolestrolen ser bedre ut.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Signerer de andre. Kostholdet har ofte en enorm innvirkning på kolesterolnivået.

Anonymkode: 18bfd...cfc

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde litt forhøyet kolesterol. Byttet ut smøret med sånn kjipt light skvip. Legen sa det kunne være nok. Og så har jeg gått ned noen kilo etter det og er slank. Verdiene mine er nå helt normale. 

Anonymkode: ae75a...a0f

• Hjerte 1
Skrevet

Kjenner på samme følelsen, bare at her er det høyt blodtrykk. Ble satt på medisiner i februar, tok tid å finne riktige for meg og siden har jeg gått ned 14-15 kg, allikevel var det steget igjen nå i jula og nye medisiner måtte prøves ut. Jeg må nok bare innfinne meg med at jeg nok er arvelig disponert for dette (og jeg vet fra hvem), og kan bare delvis styre/begrense det selv, men at jeg må forholde meg til dette resten av livet… 

Anonymkode: 872f7...120

• Liker 2
Skrevet

Faren min fikk påvist høyt kolesterol i en alder av 60. To år senere sluttet han på medisiner.

En omlegging av kostholdet var det som skulle til. 

Nå er han 80 og sprek som en fole. 

Anonymkode: 0f57e...9d5

• Liker 3
Skrevet

Om du er arvelig disponert for det, bør du absolutt gå på medisiner. Min mor sluttet å ta slike medisiner fordi noen sa noe dårlig om dem og hun har fått slag nå som 75 åring pga tette blodårer. På grunn av høyt kolesterol. 

Alternativt kan du selvsagt begynne på vegansk, sunt kosthold (altså rene matvarer og ikke så mye prosessert) og se om det hjelper først. Det er vanligvis animalske produkter som fører til høyt kolesterol. Se for eks «gamechanger» på Netflix eller https://www.forskning.no/diabetes-hjertet-mat/22-tvillingpar-fikk-enten-vegansk-eller-animalsk-kosthold-slik-pavirket-det-helsa/2304837?fbclid=IwAR0n52qwILY45Ij0Fj5jLQS3ryN6Fu-FxlZtsixFSl-ZUC43qjgZl1fL52Y

Anonymkode: d3911...7ab

• Liker 2
Skrevet

Jeg setter pris på at det finnes medisiner som kan holde mine sykdommer i sjakk, selv om det betyr livslang medisinering. Får dem til og med gratis når egenandelen er betalt. 

Jeg er en normalvektig, veltrent og ikkerøyker på samme alder som deg, men må likevel ta tre ulike medisiner resten av livet og mer kommer vel til, tenker jeg.

Synes du har feil fokus. Hadde det vært dialyse el, hadde du hatt grunn til å klage.

Anonymkode: f3252...800

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kosthold...kosthold...

Høy LDL er ikke farlig heller, noe av det mest omstridte i medisinen er jo kolestrol hysteriet. Hva var dine verdier på ldl, hdl og totalkolestrolet?

Anonymkode: 7d0eb...054

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde litt forhøyet kolesterol. Byttet ut smøret med sånn kjipt light skvip. Legen sa det kunne være nok. Og så har jeg gått ned noen kilo etter det og er slank. Verdiene mine er nå helt normale. 

Jeg tror egentlig smøret kan byttes ut med raps-smør, eller olivenoljebasert? Tror dere Olivero er bra? Det er et poeng å få i seg fettet av riktig type og unngå det stive fettet. Riktig type surmelk skal være bra, men hva er det? Tjukkmjølk og syrna mjølk fra Rørosmeieriet? Kefir? Og hva med youghurt, skal det være 10% fett gresk youghurt eller den  med 2%? Disse melkeproduktene med bakterier skal visst være viktige. Jeg tror man skal spise makrell i tomat for å få i seg bra fiskefett.

Kom gjerne med innspill og linker til kolestroloptimale dietter!

Endret av I Grosny
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du er arvelig disponert for det, bør du absolutt gå på medisiner. Min mor sluttet å ta slike medisiner fordi noen sa noe dårlig om dem og hun har fått slag nå som 75 åring pga tette blodårer. På grunn av høyt kolesterol. 

Alternativt kan du selvsagt begynne på vegansk, sunt kosthold (altså rene matvarer og ikke så mye prosessert) og se om det hjelper først. Det er vanligvis animalske produkter som fører til høyt kolesterol. Se for eks «gamechanger» på Netflix eller https://www.forskning.no/diabetes-hjertet-mat/22-tvillingpar-fikk-enten-vegansk-eller-animalsk-kosthold-slik-pavirket-det-helsa/2304837?fbclid=IwAR0n52qwILY45Ij0Fj5jLQS3ryN6Fu-FxlZtsixFSl-ZUC43qjgZl1fL52Y

Anonymkode: d3911...7ab

Når du fremhever vegansk tenker jeg nei til fettet på svinekoteletter, og i stedet ja til planteoljefett. Jeg kommer til å skjære bort fettet på min neste kotelett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dummeste jeg har lest.

Anonymkode: 7d0eb...054

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på risikoprofilen din for hjerte-karsydom generelt. Har du hatt noen hendelser (hjerteinfarkt eller hjerneslag eller lignende) anbefales å bruke kolesterolsenkende uansett nivå målt på blodprøver. Om du har arvedlig høyt kolesterol (FH) er det også anbefalt å bruke) Om du bruker det som forebyggende er det som forebyggende (primærprofylaktiskk) er det ikke like strenge anbefalinger og bevis for at det er nyttig er svakere. Det hele avhenger som sagt på din risikoprofil, legen bør legge inn dine verdier i NORRISK kalkulator for å vurdere ditt behov. Til syvende og sist er det opp til deg om du vil følge legens anbefaling..

Anonymkode: a3c22...36a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gjort noe med kosthold og trening, for deet betyr absolutt ikke at du må gå på det resten av livet nei. Jeg fikk høre at jeg måtte gå på blodtrykksmedisin resten av livet for sikkert 10 år siden, men jeg gikk bare en periode og så var behovet borte. Samme med stoffskifte. Jeg godtar ikke sånne "livet ut" greier. Men du må jo være villig til å gjøre det som trengs da. 

Anonymkode: 51e63...ec0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Havnet på sykehuset i fjor høst. Legene der sa jeg måtte begynne med kolestrol medisiner.  At jeg måtte ta blodprøver etter en viss tid å så fikk vi se an om et halv års tid... et år.. om jeg behøver å gå på det evig. Sa dette til fastlegen som kommenterte: Det får vi nå se på... altså: må man bruke kolestrol medisiner livet ut? Er jeg skikkelig uheldig, så har jeg kansje 30 år igjen av livet. Jeg ønsker ikke å bli gammel med sykdommer å mas. Da mener jeg rundt 70. Stresser allerede med at jeg må gå på medisiner som 50 år. Husker det var en lettelse å være ferdig med "slaven" p-pillen. Følte en frihet.. så det var nederlag å begynne med medisiner i fjor.

Det kommer an på om det er arvelig høyt kolesterol eller om det er livstilsrelatert.

Ved sistnevnte trenger du bare å ta tak i kosthold, trening, alkoholforbruk og tobakksbruk. Da får du senket kolesterolet.

Men dersom man har hatt ubehandlet høyt kolesterol over mange år, så kan det være ikke- reversibelt dessverre. 

Anonymkode: 9ba06...14a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Siden jeg har vært syk omtrent hele livet, og trenger livslang medisinering med betydelige bivirkninger tenker jeg at du mest trenger å skjerpe deg. Du er ikke skikkelig uheldig. Du har faktisk allerede levd halve livet uten nevneverdige helseproblemer, og hvis du bare tar de medisinene kommer du sannsynligvis til å fortsette sånn.

Innse det: noen har skikkelig uflaks, og det er ikke deg.

Anonymkode: e2d12...fa3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Siden jeg har vært syk omtrent hele livet, og trenger livslang medisinering med betydelige bivirkninger tenker jeg at du mest trenger å skjerpe deg. Du er ikke skikkelig uheldig. Du har faktisk allerede levd halve livet uten nevneverdige helseproblemer, og hvis du bare tar de medisinene kommer du sannsynligvis til å fortsette sånn.

Innse det: noen har skikkelig uflaks, og det er ikke deg.

Man må jo kunne ønske seg en hverdag uten medisiner, dersom det er en reell mulighet. Og det er det jo! Kolesterolet kan senkes og vedkommende kan sannsynligvis bli kvitt medisinene. Samt risikoen for tidlig død...

At du har uflaks og har store helseproblemer er jo ikke vedkommendes problem eller ansvar. Det er ditt.

Skrevet

Man må jo kunne ønske seg en hverdag uten medisiner, dersom det er en reell mulighet. Og det er det jo! Kolesterolet kan senkes og vedkommende kan sannsynligvis bli kvitt medisinene. Samt risikoen for tidlig død...

At du har uflaks og har store helseproblemer er jo ikke vedkommendes problem eller ansvar. Det er ditt.

Dessverre er min sykdom ikke noe som kan kureres, ikke selvpåført og ikke noe jeg kan ta mer ansvar for enn jeg allerede gjør.

Ting som kan fikses med kosthold/trening er jo det aller beste.

Det var sutringen til ts om hvor veldig vanskelig og uflaks høyt kolesterol var jeg reagerte på. For det er det ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kommer an på om det er arvelig høyt kolesterol eller om det er livstilsrelatert.

Ved sistnevnte trenger du bare å ta tak i kosthold, trening, alkoholforbruk og tobakksbruk. Da får du senket kolesterolet.

Men dersom man har hatt ubehandlet høyt kolesterol over mange år, så kan det være ikke- reversibelt dessverre. 

Alkohol og andre drikke-kalorier er det fort gjort å undervurdere. Det hjelper ikke på metthetsfølelse men tilfører masse kalorier. Vin, likør og juice har kalori-innhold som kan føre til vektøkning. Kaffe har nesten ikke kalorier før du har i melk og sukker. Appelsinjuice inneholder 440 kcal pr  liter , en liter kan altså sammenlignes med et måltid med fast føde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...