Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper tittelen fanget oppmerksomheten. Jeg M29 fikk vite i går at K24 er nå gravid. Vi begge er ganske overlykkelig, men nå kom alt av frykt. 

Jeg har pga en feil ved fødsel hatt veldig dårlig kvalitet på spermen min. Ergo hvorfor jeg er overlykkelig. Men jeg er livredd for å bli for glad på forskudd nå.

Hun er 5 uker på vei. Eneste jeg klarer å tenke er vil dette gå gærlig pga kvaliteten min. Eller vil dette resultere i et barn med masse problemer. Når kan man føle seg trygg og når kan man sjekke disse tingene?

Sikkert masse detaljer som mangler, men håper noen har noe fornuftig å si her.

Anonymkode: a91db...019

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke ha dårligere kvalitet enn at du gjorde henne gravid iallfall.

Spør legene og ikke her på kvinneguiden.

Anonymkode: dcf97...c5b

• Nyttig 3
Skrevet

Hva er det som er feil med spermen din, da? Er det lavt antall svømmere? Eller er det noe galt med selve sædcellene? Hvis det er det første, så kan du trøste deg med at den svømmeren som vant uansett er helt frisk, selv om han ikke hadde enorm konkurranse. Hvis det er det siste, så kan du trøste deg med at svømmeren som vant uansett kom først i mål, det tyder ikke på at det var så fryktelig mye galt med han. Uansett har naturen en tendens til å rydde opp i slike ting selv, og nå er egget allerede befruktet og har utviklet seg i flere uker. Spontanabort kan jo skje, men jeg tror du skal forberede deg på at dette går helt fint. Gratulerer!

Anonymkode: d6a10...9aa

• Liker 4
Skrevet

Gratulerer! Det skumle med svangerskap er at man aldri har noen garanti for at det ikke vil være "noe" med barnet, så de følelsene du har er nok ganske vanlige å kjenne på uansett. Heldigvis går det i de fleste tilfeller fint, og om det skulle være noe alvorlig galt så ordner kroppen gjerne opp selv i første trimester. Har dere vurdert å ta NIPT? Og tidlig ultralyd? 😊

Anonymkode: 393f0...910

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gratulerer! Det skumle med svangerskap er at man aldri har noen garanti for at det ikke vil være "noe" med barnet, så de følelsene du har er nok ganske vanlige å kjenne på uansett. Heldigvis går det i de fleste tilfeller fint, og om det skulle være noe alvorlig galt så ordner kroppen gjerne opp selv i første trimester. Har dere vurdert å ta NIPT? Og tidlig ultralyd? 😊

Ja det tenker vi at vi vil gjøre 😊

Ts.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva er det som er feil med spermen din, da? Er det lavt antall svømmere? Eller er det noe galt med selve sædcellene? Hvis det er det første, så kan du trøste deg med at den svømmeren som vant uansett er helt frisk, selv om han ikke hadde enorm konkurranse. Hvis det er det siste, så kan du trøste deg med at svømmeren som vant uansett kom først i mål, det tyder ikke på at det var så fryktelig mye galt med han. Uansett har naturen en tendens til å rydde opp i slike ting selv, og nå er egget allerede befruktet og har utviklet seg i flere uker. Spontanabort kan jo skje, men jeg tror du skal forberede deg på at dette går helt fint. Gratulerer!

Anonymkode: d6a10...9aa

Okay sånn har ikke jeg tenkt på det 🤭 takk

Ts.

• Hjerte 1
Skrevet

Gratulerer! Det er ved uke 12 de sier det er lavere sannsynlighet for at det får galt, men et svangerskap er fylt av bekymringer, og ofte føler mange at man ikke senker skuldrene før babyen er ute. Tenk - hun er gravid. Hun er gravid her og nå, det er faktisk noe å glede seg over når dere ønsker barn sammen :hjerte: Ta det som det kommer, nyt tiden og jobb med følelsene sammen, og støtt hverandre. 

Anonymkode: 49097...d1c

• Liker 2
Skrevet

Så lenge ikke du har sykdom eller gener som der er noe feil med trenger du ikke å tenke på spermen din. Gratulerer 

Skrevet

Den dårlige kvaliteten ville vel i utgangspunktet forhindret at graviditet ville forekomme - nå er det jo skjedd, så da bør det være lov å håpe på at dette skal gå fint. Husk at de aller fleste svangerskap går bra! Hvordan hadde vi ellers blitt billioner av mennesker på denne kloden?

Vi tok første UL privat i uke 6/7, da fikk vi se et bittelite bankende hjerte! ❤️ Det er godt å få se hjertet så tidlig, anbefaler det. Dere kan også ta NIPT privat rundt uke 10, det vil også gi en god trygghet på at barnet er friskt :) 

Håper dette går bra for dere, gratulerer så mye! 

Skrevet

Hva legger du i dårlig kvalitet på spermen? Få, svømmer dårlig o.l? Regner med at om det hadde vært noe "galt" med sædcellene dine (som kunne gjøre skade, på et evt foster, hadde sikkert legen frarådet deg til sex uten f.eks kondom) 

En sædcelle er nok, og som noen over sier med mindre det er genetikk på sykdom så hadde jeg slått meg til ro med at det er i orden når hun  nå er blitt gravid 😊  

Anonymkode: 000bc...4cc

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer 🥰 det du opplever nå er panikk og krisemaksimering - bli vant til følelsen 😅 thats the life of a parent..

Anonymkode: 8e593...942

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gratulerer 🥰 det du opplever nå er panikk og krisemaksimering - bli vant til følelsen 😅 thats the life of a parent..

Anonymkode: 8e593...942

Jepp, man slutter dessverre aldri å bekymre seg for sine søte små 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det tenker vi at vi vil gjøre 😊

Ts.

Kan hende det gir litt ro om du er veldig usikker 😊

Men husk som sagt, at det uansett ikke finnes noen garanti. Vi fikk oss et stort sjokk dagen vi kom hjem fra sykehuset etter en helt normal fødsel, alt var tilsynelatende normalt, og så ble vi ringt sent på kvelden fra et større sykehus om at vi måtte komme med en gang, for de hadde fått utslag på nyfødtscreeningen (en blodprøve nyfødte tar etter fødsel for å avdekke en rekke tilstander som ikke lar seg påvise i svangerskapet). Som nybakte foreldre er jo det veldig, veldig skummelt og vi var livredde.

Heldigvis og takk og lov var det en tilstand som er veldig lett å behandle, og barnet vårt er helt frisk, men må (bør) ta en tablett hver dag resten av livet. Jeg skriver ikke dette for å skremme, men fordi jeg skulle ønske jeg selv var forberedt på at sånt faktisk kan skje, og at det slett ikke trenger å være farlig uansett.

Selv om alt ser bra ut på NIPT og begge ultralydene er fine, er det fortsatt ingen garanti for at absolutt alt er 100%, men selv om det ikke er det så går det i de fleste tilfeller fint uansett. Alt dette syntes jeg var såå underkommunisert sist jeg var gravid.

• Liker 1
Skrevet

Nå trodde jeg du var livredd hun hadde vært utro 🫣

Hvis det er noe galt så pleier naturen å "ordne det selv", som mange kaller det. At det blir spontanabort.

Anonymkode: cd13e...271

• Liker 1
Skrevet

Snakker som en biolog her. Ren statistikk har alle noe «feil».

Mine feil er nærsynthet, pollenallergi og så er det ene beinet mitt ca 1-2cm lengre enn det andre😄 

Ingen er 100% perfekt uansett!

Anonymkode: bf726...13e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Da får vi bare komme oss gjennom de neste 7 "skumle" ukene. Så får vi håpe vi kan senke skuldrene litt 🤭

Ts.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da får vi bare komme oss gjennom de neste 7 "skumle" ukene. Så får vi håpe vi kan senke skuldrene litt 🤭

Ts.

Dere skal jo på tidlig ul før den tid også. Håper og tror dette går helt fint for dere. Gratulerer! 🩷

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 11.38):

Kan hende det gir litt ro om du er veldig usikker 😊

Men husk som sagt, at det uansett ikke finnes noen garanti. Vi fikk oss et stort sjokk dagen vi kom hjem fra sykehuset etter en helt normal fødsel, alt var tilsynelatende normalt, og så ble vi ringt sent på kvelden fra et større sykehus om at vi måtte komme med en gang, for de hadde fått utslag på nyfødtscreeningen (en blodprøve nyfødte tar etter fødsel for å avdekke en rekke tilstander som ikke lar seg påvise i svangerskapet). Som nybakte foreldre er jo det veldig, veldig skummelt og vi var livredde.

Heldigvis og takk og lov var det en tilstand som er veldig lett å behandle, og barnet vårt er helt frisk, men må (bør) ta en tablett hver dag resten av livet. Jeg skriver ikke dette for å skremme, men fordi jeg skulle ønske jeg selv var forberedt på at sånt faktisk kan skje, og at det slett ikke trenger å være farlig uansett.

Selv om alt ser bra ut på NIPT og begge ultralydene er fine, er det fortsatt ingen garanti for at absolutt alt er 100%, men selv om det ikke er det så går det i de fleste tilfeller fint uansett. Alt dette syntes jeg var såå underkommunisert sist jeg var gravid.

Tenker for det meste på at det ikke skal ende i spontanabort, vi ønsker å ta NIPT men dette kom veldig som et sjokk for oss begge med tanke på utgangspunktet vi trodde vi hadde.

ts.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker for det meste på at det ikke skal ende i spontanabort, vi ønsker å ta NIPT men dette kom veldig som et sjokk for oss begge med tanke på utgangspunktet vi trodde vi hadde.

ts.

Det forstår jeg kjempegodt. Vi fikk først et barn  via IVF / prøverør, da legene sa at det var umulig for oss å få barn på egenhånd. Om vi skulle ha barn, kunne de kanskje hjelpe oss, men det hele var et eksperiment, og vi fikk et eneste forsøk i det private for de hadde null tro på at det ville gå. Da tenkte jeg veldig mye på kvaliteten på egg og sperm, hva det skulle bli til. Sjokket var enormt, for både oss og dem, når vi ble gravide og fikk en fin liten baby. 7 måneder etter vi hadde fått baby, ble jeg plutselig gravid. Når det da kom et naturlig laget barn, i en situasjon som var umulig i følge alle, var sjokket og krisemaksimeringen mye mye større. Det tok meg hele 28 uker før jeg klarte godta jeg var gravid, og fortelle andre at vi ventet barn. Det barnet kom til verden veldig fort for alle andre, bare på noen måneder :ler:

Anonymkode: 49097...d1c

Skrevet

Vet du, når dere er kommet dit dere er nå... så er det allerede mer sannsynlig at det går fint enn at det ikke gjør det! Gratulerer, håper det holder held veien hjem 😊

Anonymkode: 1682e...672

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...