Gå til innhold

Flere som har byttet jobb og gått myyyye ned i lønn, hva kutter du ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg, men trivselen er stor :) så jeg er så motivert til å leve litt annerledes. Det vil si skru ned forbruket. Har ikke hatt så veldig høy lønn tidligere heller ( 400 000) så er ikke vant med skuhøyt forbruk. Det jeg skal kutte helt ut dette året er å kjøpe klær, sko, tenke mer over matutgifter, ha det litt kaldere i hjemmet, gå istedenfor bil når jeg kan, gi litt billigere gaver, selge unna litt på Finn

Anonymkode: f82f2...bce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan man gå ned mye i lønn fra 400 000 kr og fortsatt leve et verdig liv...?

Her gikk mannen fra 1,1 mill til 740k i årslønn, og vi merker det på at vi får spart mindre...

Anonymkode: f7c66...123

• Liker 9
Skrevet

Hva i alle dager er det du jobber med som betaler mye mindre enn 400.000?:klo: Jobber du redusert? Hva gjør du med pensjonen?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg, men trivselen er stor :) så jeg er så motivert til å leve litt annerledes. Det vil si skru ned forbruket. Har ikke hatt så veldig høy lønn tidligere heller ( 400 000) så er ikke vant med skuhøyt forbruk. Det jeg skal kutte helt ut dette året er å kjøpe klær, sko, tenke mer over matutgifter, ha det litt kaldere i hjemmet, gå istedenfor bil når jeg kan, gi litt billigere gaver, selge unna litt på Finn

Berømmer deg for å tørre å ta steget til å leve annerledes og minimalt ! 

:)) 

skulle ønske jeg hadde såpass guts! Å slutte i den slitsomme drittjobben og heller finne en trivelig jobb .

er du alene eller har du familie og barn? Har du vurdert flytte til noe mindre?  Eier du eller leier du?

Anonymkode: dc5c3...2d0

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alltid kroner og øre og hva som lønner seg som er det viktigste for alle ❤

• Liker 2
Skrevet

I dagens kroner så har jeg gått fra 750 til 500. Men de 750 er med tillegg og turnus. Nå jobber jeg ikke turnus (og mindre betalt yrke. 

Anonymkode: 3ed2f...4cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Berømmer deg for å tørre å ta steget til å leve annerledes og minimalt ! 

:)) 

skulle ønske jeg hadde såpass guts! Å slutte i den slitsomme drittjobben og heller finne en trivelig jobb .

er du alene eller har du familie og barn? Har du vurdert flytte til noe mindre?  Eier du eller leier du?

Takk for det. Jeg glemte å skrive at jeg også jobber redusert. Har voksne barn som studerer, snart nedbetalt enebolig og har et lavt daglig forbruk. Det jeg liker å bruke på er god mat og reise ( sparer lenge...) Jeg har vært mange år på karusellen i helsevesenet, og ble nesten ødelagt av stress og dårlig ledelse. Nå gleder jeg meg til jobb hver dag, treffer mange kjekke mennesker. Jeg jobber på en kaffebar / kafe :) ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I dagens kroner så har jeg gått fra 750 til 500. Men de 750 er med tillegg og turnus. Nå jobber jeg ikke turnus (og mindre betalt yrke. 

Anonymkode: 3ed2f...4cb

500kr i timen? lederstilling da?

Skrevet
Portia Catonis skrev (9 timer siden):

Hva i alle dager er det du jobber med som betaler mye mindre enn 400.000?:klo: Jobber du redusert? Hva gjør du med pensjonen?

Jobber redusert ja. Tenker null på pensjon, blir minstepensjonist. Har mistet nære familiemedlemmer i ung alder, så tid med familie og venner nå er mer verdt enn en mulig pensjon :) ts

• Liker 5
Skrevet

Hvordan kan man gå ned mye i lønn fra 400 000 kr og fortsatt leve et verdig liv...?

Her gikk mannen fra 1,1 mill til 740k i årslønn, og vi merker det på at vi får spart mindre...

Hva legger du i et verdig liv da?

• Liker 2
Skrevet

Moro at folk i tråden tenker på pensjon som om staten noen gang kommer til å la oss slutte å jobbe...

Anonymkode: 9b5f7...b36

• Liker 3
Skrevet

Mannen min gikk litt ned i lønn da han byttet jobb. Var for å kunne ha vanlig arbeidstid (8-16 man-fre) og mindre reisevei. Gått med fra 750 000 (da er ub-tillegg tatt med) til 630 000. Jeg har omtrent samme lønn, så vi lever godt med det. 

syntes det er høres helt vilt ut å skulle tjene mindre enn 400 000! Men hvis du trives med det og får betalt regningene har det vel ikke noe å si. 

Anonymkode: f47e5...616

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mannen min gikk litt ned i lønn da han byttet jobb. Var for å kunne ha vanlig arbeidstid (8-16 man-fre) og mindre reisevei. Gått med fra 750 000 (da er ub-tillegg tatt med) til 630 000. Jeg har omtrent samme lønn, så vi lever godt med det. 

syntes det er høres helt vilt ut å skulle tjene mindre enn 400 000! Men hvis du trives med det og får betalt regningene har det vel ikke noe å si. 

Anonymkode: f47e5...616

Ok. Jeg har ikke hytte, båt...jeg føler meg igrunnen veldig rik på mange måter. Jeg føler meg ikke fattigslig på noen måte, har alt jeg trenger. Er mange år siden jeg kjøpte pynteting og dill til hjemmet, kjøper sjelden klær, da finner jeg på Finn, drikker kanskje vin en gang hver tredje mnd, har ikke billån. Syns det er motiverende jeg å klare meg på mindre lønn, og jeg har det mye bedre enn når jeg tjente mer. Jeg har fritid til venner og familie, katten min, jeg elsker å plante i hagen, strikke, leve litt enkelt, være mye ute i naturen, bade året rundt, låner bøker på biblioteket, ja dette var litt av meg. Jeg føler meg heldig. TS :) 

• Hjerte 3
Skrevet

Så da sier du egentlig at de fleste uføre (mange har under 300.000…) ikke har et verdig liv? 

Man kan greie seg på så lite ja, men har kun råd til det nødvendigste, må flytte til en mindre bolig, droppe å ha bil, aldri spise ute eller gå på kafé eller delta på aktiviteter som koster noe, gjerne droppe middag flere ganger i uka. Hmm, når jeg tenker over det, så er det ikke så verdig liv nei.

Anonymkode: f15d2...c29

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ok. Jeg har ikke hytte, båt...jeg føler meg igrunnen veldig rik på mange måter. Jeg føler meg ikke fattigslig på noen måte, har alt jeg trenger. Er mange år siden jeg kjøpte pynteting og dill til hjemmet, kjøper sjelden klær, da finner jeg på Finn, drikker kanskje vin en gang hver tredje mnd, har ikke billån. Syns det er motiverende jeg å klare meg på mindre lønn, og jeg har det mye bedre enn når jeg tjente mer. Jeg har fritid til venner og familie, katten min, jeg elsker å plante i hagen, strikke, leve litt enkelt, være mye ute i naturen, bade året rundt, låner bøker på biblioteket, ja dette var litt av meg. Jeg føler meg heldig. TS :) 

Livskvalitet kan ikke alltid måles i penger❤️ Når du har råd til alt du trenger og har det godt, så er det det viktigste. 

Anonymkode: 4e7e6...0ac

• Liker 1
Skrevet

Har gått ned i lønn fordi jeg reduserte stilling, får ca 7-8000kr mindre utbetalt i mnd. Gikk ned i stilling samtidig som barna skulle over i skole, så vi har kuttet utgifter til bhg og sfo. Ellers lever vi som vi pleier 👍🏻

Anonymkode: eb8b5...2b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så du måler livskvalitet i penger? At man ikke kan ha et verdig liv uten en viss sum?

Jeg lever på 259k i året (AAP, på vei til å bli uføretrygdet), men jeg lever et godt og verdig liv med lite. Har alt jeg trenger, penger til å betale alle regninger, mat på bordet, tak over hodet - og mer enn det. Skal sies at jeg har svært lave boutgifter, så mye går til sparing. I fjor høst var jeg en uke i sydligere strøk, og det er planen min kommende høst også. Jeg verdsetter tid med de nærmeste og reising ganske høyt, så da lever jeg heller som minimalist resten av året.

Anonymkode: cdbe1...453

• Liker 2
Skrevet

Vi gikk begge ned i inntekt da vi var rundt 30 år, så vi skippet bare det livet mange jevnaldrene kjørte på med: større bolig, flere barn, to biler osv. Vi forble i en treroms, og merker slik egentlig ikke så mye forskjell...annet at vi hadde hatt bedre råd om vi ble værende i hamsterhjulet. Men frihet og trivsel trumfet bedre råd. 

Anonymkode: 7f059...268

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så da sier du egentlig at de fleste uføre (mange har under 300.000…) ikke har et verdig liv? 

Man kan greie seg på så lite ja, men har kun råd til det nødvendigste, må flytte til en mindre bolig, droppe å ha bil, aldri spise ute eller gå på kafé eller delta på aktiviteter som koster noe, gjerne droppe middag flere ganger i uka. Hmm, når jeg tenker over det, så er det ikke så verdig liv nei.

Anonymkode: f15d2...c29

Det er ikke noe rart at folk flest sliter - som i, klager fælt, ikke klarer å tilpasse seg - når økonomien kollapser, det skjønner jeg nå.

Anonymkode: 9eb9b...fd8

Skrevet

Glemte å skrive det vi faktisk kuttet ut: frisør, stadig fornying av interiør/oppussing for syns skyld, shopping som hobby, dyre reiser, snus og alkohol. Bruker en del penger på mat for helse, livskvalitet og interesse. Har mye tid og råd til tid med familie og venner ♥️ Bruker det vi ønsker på kulturarrangement, bøker, god kaffe, og avisabonnement. Går også merkelig nok en fin sum til katten vår og alt den behøver + forsikring. 

Anonymkode: 7f059...268

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...