Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar realfagskurs ved en høgskole, 0 studiepoeng. Var godt i gang, men så ble jeg gravid og slet med kvalme og oppkast frem til uke 22. Det gikk en stund, men til slutt orker jeg ikke mer og det endte opp med at jeg gikk glipp av to arbeidskrav i fysikk. Har derfor ikke eksamensrett i det emnet lenger. Da kvalmen ga seg kom bekkenløsningen for fullt, og nå sliter jeg med å gå. Har innsett at det sannsynligvis går samme veien med matten som fysikken, selv om jeg fremdeles så vidt henger med der. Må prioritere helsa først og fremst, så sannsynligvis kommer jeg jo til å ikke fullføre til våren som planlagt.

Saken er at jeg tok opp studielån (ingen stipend) hos Lånekassen for å betale ned et dyrt billån så raskt som mulig, noe jeg er på god vei til å gjøre. Trenger ikke studielånet egentlig siden jeg er i full jobb, men det var dumt å ikke benytte seg av den sjansen.

Jeg lurer på hvilke konsekvenser det har om jeg lar være å offisielt droppe ut fra studiet og fortsetter å ta imot studielån frem til sommeren?

Jeg regner med jeg ikke kommer til å ha rett på mer studielån frem til jeg henter meg frempå igjen med studiene? Hvilke andre konsekvenser kan det få? Som sagt er det kun lån og ikke stipend, så alt må jo betales tilbake uansett.

Anonymkode: 08048...f60

Skrevet

Ikke ang studielånet, men:

Du har ikke snakket med skolen om mulighet til å få eksamensrett dersom du leverer arbeidskrav nå?

Min erfaring er at man kan få litt tilrettelegging for akkurat slike abriedskrav når man er gravid eller sykemeldt, så lenge man tar kontakt med universitetet. 

Jeg tenker det jo er lurt å få tatt så mye som mulig før barnet kommer.  Forutsatt at du orker selvfølgelig!, men slik jeg leser innlegget ditt så er du i fin form nå, bortsett fra når det kommer til mobilitet. 

Anonymkode: d51d0...b75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tar realfagskurs ved en høgskole, 0 studiepoeng. Var godt i gang, men så ble jeg gravid og slet med kvalme og oppkast frem til uke 22. Det gikk en stund, men til slutt orker jeg ikke mer og det endte opp med at jeg gikk glipp av to arbeidskrav i fysikk. Har derfor ikke eksamensrett i det emnet lenger. Da kvalmen ga seg kom bekkenløsningen for fullt, og nå sliter jeg med å gå. Har innsett at det sannsynligvis går samme veien med matten som fysikken, selv om jeg fremdeles så vidt henger med der. Må prioritere helsa først og fremst, så sannsynligvis kommer jeg jo til å ikke fullføre til våren som planlagt.

Saken er at jeg tok opp studielån (ingen stipend) hos Lånekassen for å betale ned et dyrt billån så raskt som mulig, noe jeg er på god vei til å gjøre. Trenger ikke studielånet egentlig siden jeg er i full jobb, men det var dumt å ikke benytte seg av den sjansen.

Jeg lurer på hvilke konsekvenser det har om jeg lar være å offisielt droppe ut fra studiet og fortsetter å ta imot studielån frem til sommeren?

Jeg regner med jeg ikke kommer til å ha rett på mer studielån frem til jeg henter meg frempå igjen med studiene? Hvilke andre konsekvenser kan det få? Som sagt er det kun lån og ikke stipend, så alt må jo betales tilbake uansett.

Har du sett om du kan beholde retten hvis du er syk? Ring til lånekassen og forklar situasjon med kvalme og spør om det er mulig å gjøre noe med det hvis du henter attest fra legen.

Anonymkode: ddd1e...798

Skrevet

Spørsmålet er hvor mye utdanning du har fått støtte til. Du kan ikke være mer forsinket enn 60studiepoeng hvilket tilsvarer 1 år med fulltidsstudium. 

Anonymkode: f23ad...bc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke ang studielånet, men:

Du har ikke snakket med skolen om mulighet til å få eksamensrett dersom du leverer arbeidskrav nå?

Min erfaring er at man kan få litt tilrettelegging for akkurat slike abriedskrav når man er gravid eller sykemeldt, så lenge man tar kontakt med universitetet. 

Jeg tenker det jo er lurt å få tatt så mye som mulig før barnet kommer.  Forutsatt at du orker selvfølgelig!, men slik jeg leser innlegget ditt så er du i fin form nå, bortsett fra når det kommer til mobilitet. 

Anonymkode: d51d0...b75

Jo, har vært litt i kontakt med de og det finnes muligheter for tilrettelegging, men jeg er ikke helt sikker på i hvor stor grad. Det ideelle for meg hadde jo vært å beholde alle arbeidskravene jeg har bestått og forsøke igjen til høsten uten å måtte gjøre de på nytt, men kan hende det er urealistisk. Fikk i hvert fall ikke noe svar på det da jeg spurte.

Jeg er heldigvis frisk av kvalmen, men jeg er veldig sliten og stressa, og har store problemer med rygg og nakke også for tiden, så å sitte og studere er veldig, veldig tungt. Har falt såpass langt bakpå nå at det blir for tungvint å skulle hente seg inn igjen. Jeg har termin rundt eksamen så jeg får uansett ikke tatt det før i august, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal hente meg inn igjen til da, med en nyfødt og en toåring 😅

Heldigvis har jeg fullført utdanning tidligere, så det er ingen krise på noen måte. Meldte meg kun på for å bevise for meg selv at jeg klarte det, og fordi det gir mulighet for å bygge på den utdanningen jeg allerede har. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du sett om du kan beholde retten hvis du er syk? Ring til lånekassen og forklar situasjon med kvalme og spør om det er mulig å gjøre noe med det hvis du henter attest fra legen.

Anonymkode: ddd1e...798

Har attest fra legen, og kan vurdere å kontakte de. Er bare redd de skal si det er uaktuelt og at de blir obs på situasjonen min, og kutter støtten. For hvis konsekvensen av å gjøre dette i verste fall er at jeg ikke får mer støtte til studier før jeg har hentet inn forsinkelsen, så tåler jeg det veldig fint.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spørsmålet er hvor mye utdanning du har fått støtte til. Du kan ikke være mer forsinket enn 60studiepoeng hvilket tilsvarer 1 år med fulltidsstudium. 

Anonymkode: f23ad...bc0

Det er deltidsstudie over et år. Får fullt studielån, så regner med de regner meg som forsinket med 60 studiepoeng om jeg ikke fullfører i år. Men da er det så enkelt som å ta kurset på nytt og bestå uten studiestøtte, så er det greit igjen? Eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sett på dette https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/sykdom/ ?

Anonymkode: 6bb77...8aa

Takk for tipset, var nettopp inne og så på det faktisk :) I søknadsskjemaet står det følgende:

"Hvis du har fått sykepenger fra Nav eller arbeidsgiver, kan du få differansen mellom tildelt støtte og sykepengebeløpet gjort om til stipend. Har du fått sykepenger bare i en del av sykdomsperi-oden, kan Lånekassen vurdere å gjøre hele lånet om til stipend for den delen av perioden du ikke har fatt sykepenger."

Jeg har mottatt sykepenger siden september, og det er jo mye mer enn jeg har fått i lån, så da regner jeg med jeg ikke hadde fått noe i stipend. Det er jo forsåvidt greit det, men det hadde jo vært fint om jeg kunne blitt regnet som ikke forsinket uansett. Sånn jeg leser det henger det direkte sammen med det å motta sykestipend, så det er vel ikke helt lovende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...