Gå til innhold

Sverre Bjertnæs - lignende bøker?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Har akkurat lest Sverre Bjertnæs - Mine bilder. Ble helt oppslukt av boken. Likte veldig godt alle referansene, og å lese om kunst og norske kunstnere. Følte det også ga innblikk i en del av norsk kultur-/kunstliv som jeg hadde lite kjennskap til.

Er det noen som vet om lignende bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosa Dartle skrev (9 timer siden):

Har akkurat lest Sverre Bjertnæs - Mine bilder. Ble helt oppslukt av boken. Likte veldig godt alle referansene, og å lese om kunst og norske kunstnere. Følte det også ga innblikk i en del av norsk kultur-/kunstliv som jeg hadde lite kjennskap til.

Er det noen som vet om lignende bøker?

Jeg begynne med å innrømme at jeg ikke likte den så godt, synes at språkføringen hans er klønete, og at det blir litt repetitivt å lese "det er et vakkert bilde" i nesten alle tekstene.

Men med det sagt er jeg enig i de kvalitetene som du påpeker her.

Hvis det er kunstlivet du er interessert i vil jeg anbefale essaysamlingene til Tommy Olsson, en kunstviter/kunstner som bruker seg selv aktivt når han skriver om kunst og trekker inn mange personlige anekdoter fra kulturlivet.

Hvis du er mer interessert i selve kunsten så bør du lese Knausgårds 'I kyklopens rike'. Det er også en essaysamling. Knausgård er som kjent litt mer kontinental og tidløs av seg, så han skriver ikke så mye om norske kunstnere, ei heller kunstnere som lever, men han skriver jækla godt om døde kunstnere.

Anonymkode: 4a250...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg begynne med å innrømme at jeg ikke likte den så godt, synes at språkføringen hans er klønete, og at det blir litt repetitivt å lese "det er et vakkert bilde" i nesten alle tekstene.

Men med det sagt er jeg enig i de kvalitetene som du påpeker her.

Hvis det er kunstlivet du er interessert i vil jeg anbefale essaysamlingene til Tommy Olsson, en kunstviter/kunstner som bruker seg selv aktivt når han skriver om kunst og trekker inn mange personlige anekdoter fra kulturlivet.

Hvis du er mer interessert i selve kunsten så bør du lese Knausgårds 'I kyklopens rike'. Det er også en essaysamling. Knausgård er som kjent litt mer kontinental og tidløs av seg, så han skriver ikke så mye om norske kunstnere, ei heller kunstnere som lever, men han skriver jækla godt om døde kunstnere.

Anonymkode: 4a250...14c

Jeg synes ikke det er noe litterært mesterverk, nei. Både det du nevner, og også litt platt og overfladisk rundt periodene med alkohol med tilhørende «unnskyldninger». Likevel synes jeg boka var såpass interessant at jeg endte med å glemme akkurat det, og ble helt sugd inn i det han skriver om.

Tusen takk for tips, gleder meg til å sjekke dem ut! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...