AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Datteren min synes vi har det så stygt hjemme. Hun synes alle venninnene uavhengig om dem bor i stor enebolig eller liten leilighet, har det mye finere enn oss. Vi bor i rekkehus, og flere rom er nyoppusset. De rommene som ikke er det, er likevel i god stand. Vi har møbler og pyntelig av kvalitet. Hun synes jeg har dårlig stil fordi jeg liker rene toner, det går mye i grått og hvitt, med innslag av grønne og blå toner i interiøret. Hun synes vi skulle hatt mer farger uten å komme med noe særlig tips om hva hun mener. Jeg blir lei meg over å høre at hun synes vi har det så lite fint, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken. Det er alltid ryddig og fint her også, jeg tenner lys for stemning og det lukter godt her. Er datteren min bortskjemt, eller burde jeg gjøre om stilen i huset så hun liker den? Masse farger og skrimskrams har aldri vært meg. Jeg tenkte jeg skulle møte det eneste konkrete ønske hennes, mer planter i hjemmet. Grunnen til lite planter er rett og slett at jeg mangler grønne fingre. Anonymkode: 17c5e...159 3 1
-Missi- Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Du er voksen og det er ditt hjem. Et barn uavhengig av alder skal ikke bestemme slikt. Fint at du vil lytte til det med planter da møter du jo henne litt. Men ville også hatt en samtale om at det er litt ufin oppførsel og at du blir lei deg. Sette ord på følelser. Viktig tenker jeg at hun også for din del får en slik beskjed. Du ønsker vell ikke at hun feks skulle si noe sånt i et annet hjem? Det vil jo av mange andre også kunne oppfattes uhøflig 👍 16 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Høres ut som at hun er en helt normal tenåring, ut i fra oppførselen?:) Det går seg til. Om noen år er hun plutselig 18 og kan flytte for seg selv, da bestemmer hun interiør helt selv. Anonymkode: 5ebcc...144 14
LeonoraDorothea Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 Datteren min i tenårene kan si det samme😄 Jeg blir ikke såret en plass. Jeg og mannen liker stilen vår, og det er tross alt vårt hus. Når hun en dag får sitt eget hus, er det hun som bestemmer. Men rommet sitt får hun i stor grad bestemme over selv, da. Hun får ikke gjøre endringer som ikke er reversible, for vi ønsker å ha en helhetlig stil i huset den dagen hun har flyttet ut, men interiør, gardiner og veggfarge bestemmer hun selv. Jeg liker at hun er så ærlig med meg, jeg. Jeg vet at hun godt forstår at det ikke er greit å si slikt til andre, men i kjernefamilien er jeg forkjemper for total ærlighet, så lenge man ikke sårer/prøver å såre hverandre. Jeg tenker at det er læring i det. Jeg kan argumentere for mine valg, hun kan argumentere for sine, vi begge er enige i at ingens valg/smak er «bedre», det er bare ulikt. Og ikke minst; det gjør ingen ting om noen ikke liker stilen din, det er ikke DET som definerer verdien din. Jeg håper hun lærer en slags trygghet av det. Så langt har det funket, hun er supertrygg på egne valg, samtidig som hun har respekt for andres selv om hun er uenig med dem. Håper det varer☺️ Nyt huset ditt, du♥️ 7 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 Lær henne takknemlighet. Være glad for at man har et hjem, at det er varmt og at man har nok mat. Anonymkode: 53d94...6ab 3 2
Skogstrolle Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 Din tenåring er helt normal. Det er alltid grønnere på den andre siden av gjerdet 🤭 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Typisk noen tenåringer. Jeg ville ikke gått inn i slike diskusjoner faktisk. Bare si at du er fornøyd og synes det er fint. Det bunner vel i en eller annen slags mindreverdighetsfølelse og redsel for å ikke være kul nok. Men du hjelper ikke på det ved å tilføre farger i interiøret. Vær heller et godt forbilde. Naboen har kanskje annen stil, men du er fornøyd med deres. Anonymkode: fc9d3...bf9 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Datteren min synes vi har det så stygt hjemme. Hun synes alle venninnene uavhengig om dem bor i stor enebolig eller liten leilighet, har det mye finere enn oss. Vi bor i rekkehus, og flere rom er nyoppusset. De rommene som ikke er det, er likevel i god stand. Vi har møbler og pyntelig av kvalitet. Hun synes jeg har dårlig stil fordi jeg liker rene toner, det går mye i grått og hvitt, med innslag av grønne og blå toner i interiøret. Hun synes vi skulle hatt mer farger uten å komme med noe særlig tips om hva hun mener. Jeg blir lei meg over å høre at hun synes vi har det så lite fint, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken. Det er alltid ryddig og fint her også, jeg tenner lys for stemning og det lukter godt her. Er datteren min bortskjemt, eller burde jeg gjøre om stilen i huset så hun liker den? Masse farger og skrimskrams har aldri vært meg. Jeg tenkte jeg skulle møte det eneste konkrete ønske hennes, mer planter i hjemmet. Grunnen til lite planter er rett og slett at jeg mangler grønne fingre. Anonymkode: 17c5e...159 Kjøp noen kunstige grønnplanter av god kvalitet. Anonymkode: fa5f8...a19
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 Vi er voksne og har det veldig fint hjemme. Det er mange andre som har det helt annerledes hjemme hos seg, som jeg også syns har det veldig fint hjemme. Folk og hus er forskjellige og sånn er det. Anonymkode: 5be92...d40
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 Er helt vanlig at de sier sånn. Hun får vel gjøre som hun vil på sitt eget rom? Da kan hun innrede det etter hva hun synes er fint, og når hun flytter hjemmefra så kan hun få det akkurat som hun vil ha det. Anonymkode: 09730...730 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 Datteren min blir ikke helt enig med seg selv 😄 I det ene øyeblikket har vi det ikke så fint (rettere sagt, vi har ulik smak; jeg liker hennes, hun liker ikke min så godt), i det neste liker hun at vi har en litt eklektisk stil (mye blanding av gamle ting og IKEA). På rommet sitt får hun styre som hun vil, hun kjøper en del brukt, og hun har faktisk veldig god smak. Jeg tar meg ikke nær av det, kan være enig på enkelte ting også, men det er jo lov å si ifra om at det går an å være litt mer diplomatisk i tilbakemeldingene. Anonymkode: 97d4e...342
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Jeg tror dette er helt normalt og vanlig. Jeg ser det hjemme hos oss selv. Jeg jobber med farger og interiør, og har sikkert helt motsatt stil fra deg. Personlig synes jeg at jeg har det kjempefint hjemme, og både jeg og mannen min trives. Vi har grønn stue, rosa soverom, lilla-toner i gang etc etc. Høres sikkert helt banakas ut, men jeg eier ikke et eneste sort eller hvitt møbel og vil ikke ha det på noen annet måte. Voksne barnet vårt som bor hjemme har innredet sitt eget rom, og bestemt at helt selv. og der er det GRÅTT. ALT er grått, vegger, gulvteppe, sengetøy, og ALLE møblene er sorte. Jeg blir deprimert av å se på det, haha. Når du tenker på generasjoner så virker det jo også som at alle generasjoner gjør det motsatte av hverandre. Mine foreldre elsket strukturerte vegger, jeg vil ha glatte vegger, jeg vokste opp i et beige hjem, jeg har ikke et snev av beige eller hvitt i huset mitt. Du får ta det som en mulighet til å snakke om forskjellige stiler, og det å respektere andre menneskers stil og personlighet, og la henne sette preg på eget rom. Anonymkode: d93ec...891 2 1
PITTY Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er datteren min bortskjemt, eller burde jeg gjøre om stilen i huset så hun liker den? Masse farger og skrimskrams har aldri vært meg. Jeg tenkte jeg skulle møte det eneste konkrete ønske hennes, mer planter i hjemmet. Grunnen til lite planter er rett og slett at jeg mangler grønne fingre. Du må jo gjerne gjøre dette på hennes premisser, for da har du mest sannsynlig klart å produsere en bortskjemt datter. Hvis hun ikke allerede var det fra før. Lurt.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 Svaret på dette er "Så bra. Tenåringer skal gjøre opprør og ikke ha lik smak som foreldrene. Du utvikler deg akkurat som du skal". Haha. Anonymkode: d75cd...86c 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 Det er vanlig og helt i tråd med riktig utvikling at barna skal ta avstand fra foreldre i holdninger, smak og verdier - for en periode. Dette er for at man skal bli voksen og finne sitt eget verdisystem, smak, osv., og ikke bare overta sine foreldres syn på alt. De fleste kommer etter noen år frem til at ens egne foreldre tross alt ikke var så verst, og man har overtatt en del av verdier og smak likevel. Anonymkode: 11b4a...16f 1
Gjest Chicchi Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 Synes hun høres litt frekk ut, men fint at du møter henne på det med planter. Si at hun kan velge hvordan hun vil style rommet sitt, så får hun la resten være. Hun kan få bakoversveis om noen år når hun flytter for seg selv og innser at interiør koster penger.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Datteren min synes vi har det så stygt hjemme. Hun synes alle venninnene uavhengig om dem bor i stor enebolig eller liten leilighet, har det mye finere enn oss. Vi bor i rekkehus, og flere rom er nyoppusset. De rommene som ikke er det, er likevel i god stand. Vi har møbler og pyntelig av kvalitet. Hun synes jeg har dårlig stil fordi jeg liker rene toner, det går mye i grått og hvitt, med innslag av grønne og blå toner i interiøret. Hun synes vi skulle hatt mer farger uten å komme med noe særlig tips om hva hun mener. Jeg blir lei meg over å høre at hun synes vi har det så lite fint, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken. Det er alltid ryddig og fint her også, jeg tenner lys for stemning og det lukter godt her. Er datteren min bortskjemt, eller burde jeg gjøre om stilen i huset så hun liker den? Masse farger og skrimskrams har aldri vært meg. Jeg tenkte jeg skulle møte det eneste konkrete ønske hennes, mer planter i hjemmet. Grunnen til lite planter er rett og slett at jeg mangler grønne fingre. Anonymkode: 17c5e...159 Samme her. Hun synes det er kjedelig og med lite farger. Og så liker hun ikke minimalisme. Hun er maksimalist og er glad i nips, farger og kreative innslag. Men sånn er det bare, vi er forskjellige. Anonymkode: 88ae6...c00 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 Heldigvis kan hun ha sin helt egne stil når hun flytter for seg selv, og på rommet sitt. Men det er ditt hjem, så du bestemmer. Ville ikke endret noe nei. Men akkurat det med planter er jo bare fint da, velg noe enkelt du ikke kan drepe hvis du vil ha det. Jeg har null grønne fingre, og alle mine må tåle litt vanskjøtsel, men jeg har en monstera, noen aloe vera, flere orkidéer, en pengeplante og en china rose. Den sistnevnte står på stuebordet og er min påminnelse på vanning da den blir litt slapp når den trenger vann, og da gir jeg alle litt. Det funker gull. Er kanskje en gang i uken nå på vinteren. Anonymkode: 12ff3...9b6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Svaret på dette er "Så bra. Tenåringer skal gjøre opprør og ikke ha lik smak som foreldrene. Du utvikler deg akkurat som du skal". Haha. Anonymkode: d75cd...86c Heilt sant! Las ein artikkel av ein psykolog som skreiv akkurat det du skriv her. Anonymkode: 13db1...574
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Datteren min synes vi har det så stygt hjemme. Hun synes alle venninnene uavhengig om dem bor i stor enebolig eller liten leilighet, har det mye finere enn oss. Vi bor i rekkehus, og flere rom er nyoppusset. De rommene som ikke er det, er likevel i god stand. Vi har møbler og pyntelig av kvalitet. Hun synes jeg har dårlig stil fordi jeg liker rene toner, det går mye i grått og hvitt, med innslag av grønne og blå toner i interiøret. Hun synes vi skulle hatt mer farger uten å komme med noe særlig tips om hva hun mener. Jeg blir lei meg over å høre at hun synes vi har det så lite fint, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken. Det er alltid ryddig og fint her også, jeg tenner lys for stemning og det lukter godt her. Er datteren min bortskjemt, eller burde jeg gjøre om stilen i huset så hun liker den? Masse farger og skrimskrams har aldri vært meg. Jeg tenkte jeg skulle møte det eneste konkrete ønske hennes, mer planter i hjemmet. Grunnen til lite planter er rett og slett at jeg mangler grønne fingre. Anonymkode: 17c5e...159 Tips: smaragdpalme er udødelig. Den trenger knapt lys eller vann. Men dersom den er så heldig å få det så vokser den raskt og villig. Jeg hadde flere slike da jeg var ung og ikke hadde grønne fingre. De er også ganske billige. Anonymkode: 88ae6...c00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå