AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Min samboer gikk bort i fjor og hadde skrevet testamente, siden han har barn og ønsket at jeg også skulle arve. Barna er under 18 år og deres mor er verge. Jeg har brukt en del timer på å rydde og sortere frem eiendeler som tilhørte deres far, og som har affeksjonsverdi for barna, i tillegg til leker, tegninger, julepynt, påskepynt osv som de har laget til faren og som de skal få tilbake som minner. Det har vært mye papirer til offentlige kontorer, og mer blir det når skatteoppgjøret skal ordnes til våren. Er det meningen at jeg som bobestyrer skal gjøre alle disse oppgavene gratis? Det er barna som er hovedarving og da tenker jeg det er like naturlig at deres verge gjør jobben som bobestyrer, men det ønsket hun ikke. Anonymkode: 24250...5c5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 I utgangspunktet ikke, iflg advokat. Jeg har prøvd å kreve det da det har vært ufattelig mye arbeid å styre 2 selskaper, samt privatøkonomi til avdøde , og trodde vi skulle være to om dette. Den andre arvingen arver alt av eiendom, det meste av verdier, 2/3 av det hele. Vedkommende har meldt seg helt ut av prosessen og flyttet inn i dødsboet. Nektet å ta ansvar for noe av papirarbeidet og organiseringen. Hverken vedkommende eller advokat mener det skal honoreres. det straffer seg å ta ansvar, og lønner seg å ikke bidra/ eller melde seg ut når det kommer til dødsbo og arv. Av respekt for den avdøde har det ivært umulig for meg å ikke ta ansvar. get over it, og move on er mitt beste råd. Anonymkode: 3b122...127 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har brukt en del timer på å rydde og sortere frem eiendeler som tilhørte deres far, og som har affeksjonsverdi for barna, i tillegg til leker, tegninger, julepynt, påskepynt osv som de har laget til faren og som de skal få tilbake som minner. Dette hadde jeg overlatt til moren til barna. Selv hadde jeg kun gjort det jeg følte var viktig for samboeren at du personlig ryddet og overlatt resten til vergen (moren). Eventuelt laget en avtale hvor du ble tilgodesett økonomisk for timene du bruker. Anonymkode: e7290...424 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I utgangspunktet ikke, iflg advokat. Jeg har prøvd å kreve det da det har vært ufattelig mye arbeid å styre 2 selskaper, samt privatøkonomi til avdøde , og trodde vi skulle være to om dette. Den andre arvingen arver alt av eiendom, det meste av verdier, 2/3 av det hele. Vedkommende har meldt seg helt ut av prosessen og flyttet inn i dødsboet. Nektet å ta ansvar for noe av papirarbeidet og organiseringen. Hverken vedkommende eller advokat mener det skal honoreres. det straffer seg å ta ansvar, og lønner seg å ikke bidra/ eller melde seg ut når det kommer til dødsbo og arv. Av respekt for den avdøde har det ivært umulig for meg å ikke ta ansvar. get over it, og move on er mitt beste råd. Anonymkode: 3b122...127 Siden jeg heller ikke er livsarving, synes jeg det er en utakknemlig jobb å ordne alt når jeg sitter nedgravd i sorg og har nok med meg selv. Ts Anonymkode: 24250...5c5 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette hadde jeg overlatt til moren til barna. Selv hadde jeg kun gjort det jeg følte var viktig for samboeren at du personlig ryddet og overlatt resten til vergen (moren). Eventuelt laget en avtale hvor du ble tilgodesett økonomisk for timene du bruker. Anonymkode: e7290...424 Jeg spurte flere ganger og hun ønsker det ikke. Hun henviser til testamentet der det står at jeg bestemmer over de tingene til min avdøde samboer som ikke livsarvingene har rett på, men det betyr jo ikke at all jobben er min? Ts Anonymkode: 24250...5c5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spurte flere ganger og hun ønsker det ikke. Hun henviser til testamentet der det står at jeg bestemmer over de tingene til min avdøde samboer som ikke livsarvingene har rett på, men det betyr jo ikke at all jobben er min? Ts Anonymkode: 24250...5c5 Du kunne valgt offentlig skifte. Anonymkode: d733d...518 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Om ingen vil gjøre jobben, så ta offentlig skifte. Anonymkode: 5d68e...093 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kunne valgt offentlig skifte. Anonymkode: d733d...518 Hva hadde vært annerledes med offentlig skifte? Jeg visste egentlig ikke forskjellen bortsett fra at det er dyrt. Ts Anonymkode: 24250...5c5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg spurte flere ganger og hun ønsker det ikke. Hun henviser til testamentet der det står at jeg bestemmer over de tingene til min avdøde samboer som ikke livsarvingene har rett på, men det betyr jo ikke at all jobben er min? Ts Anonymkode: 24250...5c5 Nei, hvorfor rydder du da i sakene som ikke "tilhører" deg? Hvorfor bestiller du ikke bare noen som kan rydde opp og sender fakturaen til boet? Du har lagt en tråd tidligere om dette og fikk akkurat samme spørsmål der. Anonymkode: e7290...424 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, hvorfor rydder du da i sakene som ikke "tilhører" deg? Hvorfor bestiller du ikke bare noen som kan rydde opp og sender fakturaen til boet? Du har lagt en tråd tidligere om dette og fikk akkurat samme spørsmål der. Anonymkode: e7290...424 Jeg har ikke laget en tråd om dette før. Jeg bor i vår bolig og hadde ikke ønsket at fremmede skulle rote rundt i våre/hans ting, men det er papirarbeidet jeg lurer på og særlig skatteoppgjøret som er vanskelig synes jeg, da jeg er ganske grønn med alt som har med skatt og økonomi å gjøre. Ts Anonymkode: 24250...5c5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 Dette med arv og booppgjør er krevende både følelsesmessig og fysisk, men ikke noe som lønnes om ikke arvingene er enige om det. Jeg syns det er så merkelig at de som er mest logisk til å være ansvarlig , ikke bidrar. Det greier jeg ikke å forstå. Man tar det ansvaret, det er en del av livets utfordringer. Når man skal se på dette spesielle tilfellet her er det ikke så rart at ikke barnas mor vil begynne å rote i eksen sin økonomi eller personlige eiendeler.Når det da betød at hun måtte rote gjennom fellesting og . Det er samboer som har best oversikt her, det er det vel ikke tvil om. Jeg har prøvd å satt meg inn i situasjonen og jeg hadde definitivt ikke villet gått inn i andre folks hus og liv for å ordne opp. Samlivsbrudd og død skaper utvilsomt nye utfordringer. Anonymkode: 388db...f75 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette med arv og booppgjør er krevende både følelsesmessig og fysisk, men ikke noe som lønnes om ikke arvingene er enige om det. Jeg syns det er så merkelig at de som er mest logisk til å være ansvarlig , ikke bidrar. Det greier jeg ikke å forstå. Man tar det ansvaret, det er en del av livets utfordringer. Når man skal se på dette spesielle tilfellet her er det ikke så rart at ikke barnas mor vil begynne å rote i eksen sin økonomi eller personlige eiendeler.Når det da betød at hun måtte rote gjennom fellesting og . Det er samboer som har best oversikt her, det er det vel ikke tvil om. Jeg har prøvd å satt meg inn i situasjonen og jeg hadde definitivt ikke villet gått inn i andre folks hus og liv for å ordne opp. Samlivsbrudd og død skaper utvilsomt nye utfordringer. Anonymkode: 388db...f75 Jeg tenker på papirarbeidet etter hans død som det har vært mye av for meg, og ikke minst regnskap og selvangivelse som jeg må ordne i tillegg til min egen og som har tatt og tar mye tid og energi. Ts Anonymkode: 24250...5c5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker på papirarbeidet etter hans død som det har vært mye av for meg, og ikke minst regnskap og selvangivelse som jeg må ordne i tillegg til min egen og som har tatt og tar mye tid og energi. Ts Anonymkode: 24250...5c5 Men tenker du ikke at du er den nærmeste til å gjøre det? Eksen hans kjenner ikke hans økonomi og slik... Som jeg sa ; klart det tar tid og energi men slik er det bare. Vi er mange som har kjent på det. Men det går over, du blir ferdig. Anonymkode: 388db...f75 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Men tenker du ikke at du er den nærmeste til å gjøre det? Eksen hans kjenner ikke hans økonomi og slik... Som jeg sa ; klart det tar tid og energi men slik er det bare. Vi er mange som har kjent på det. Men det går over, du blir ferdig. Anonymkode: 388db...f75 Hun trenger ikke ha kjennskap til avdødes økonomi, men kontakte de offentlige instanser som var involvert i hans liv og sende inn den dokumentasjonen de krever. Som barnas verge må hun godkjenne/ sende inn sin id i forhold til all korrespondanse bobestyrer foretar seg, og da hadde det vært like greit at hun gjorde jobben siden barna er hovedarving. Jeg lurer fremdeles på om jeg skal godtgjøres for den jobben jeg legger ned i år og ikke minst til neste år ikke minst i forhold til Skattetaten som krever regnskap og skattemeldinger både for 2023 og 2024. ts Anonymkode: 24250...5c5
Illuminatum Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hun trenger ikke ha kjennskap til avdødes økonomi, men kontakte de offentlige instanser som var involvert i hans liv og sende inn den dokumentasjonen de krever. Som barnas verge må hun godkjenne/ sende inn sin id i forhold til all korrespondanse bobestyrer foretar seg, og da hadde det vært like greit at hun gjorde jobben siden barna er hovedarving. Jeg lurer fremdeles på om jeg skal godtgjøres for den jobben jeg legger ned i år og ikke minst til neste år ikke minst i forhold til Skattetaten som krever regnskap og skattemeldinger både for 2023 og 2024. ts Anonymkode: 24250...5c5 Nei, du skal ikke godtgjøres om det ikke skjer etter avtale med andre arvinger. Du får gi melding da om at du ikke gjør regnskap og skattemeldinger, så får det bli skjønnsmessig ligning og dere får det som er igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 Illuminatum skrev (3 minutter siden): Nei, du skal ikke godtgjøres om det ikke skjer etter avtale med andre arvinger. Du får gi melding da om at du ikke gjør regnskap og skattemeldinger, så får det bli skjønnsmessig ligning og dere får det som er igjen. Hva menes med skjønnsmessig ligning? ts Anonymkode: 24250...5c5
Illuminatum Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva menes med skjønnsmessig ligning? ts Anonymkode: 24250...5c5 Da tar skatteetaten utgangspunkt i det de vet og setter inntekt og utgifter ved skjønn. (dvs de gjetter) 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 Grunnen til at noen tar på seg denne utakknemlige oppgaven, er jo som oftest ut ifra respekt for avdøde ❤️ at noen har samvittighet til å bare melde seg helt ut av prosessen og overlate alt til den som ( heldigvis / uheldigvis?) er et anstendig menneske er for meg en gåte, men har desverre sett det flere ganger.. Kondolerer Ts, og all sympati til deg. Jeg tror likevel at dersom du står løpet ut nå vil du ha det bedre med deg selv i etterkant, og barna kommer til å være takknemlig når de blir voksne og forstår mer ❤️ Anonymkode: 4e8f7...c14 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette hadde jeg overlatt til moren til barna. Selv hadde jeg kun gjort det jeg følte var viktig for samboeren at du personlig ryddet og overlatt resten til vergen (moren). Eventuelt laget en avtale hvor du ble tilgodesett økonomisk for timene du bruker. Anonymkode: e7290...424 Ikke mulig å lage noen avtale, da hun mener det er min jobb siden jeg var sammen med avdøde. ts Anonymkode: 24250...5c5
velociraptor Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva hadde vært annerledes med offentlig skifte? Jeg visste egentlig ikke forskjellen bortsett fra at det er dyrt. Ts Anonymkode: 24250...5c5 Hvilken rolle spiller det for deg at det er dyrt, når det uansett er barna hans som er hovedarvingene? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå