Gå til innhold

Hvorfor bruker noen feil beskrivelse om seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det ikke. Ei jente kaller seg vi. Og de rundt bruker de/dem om denne ene personen. 

En person kan jo ikke være i et flertall. Å bruke flertall på en person, er fra en tid jeg vokst opp, ment som ikke hyggelig å kalle noen, fordi du da antyder at vedkommende er psykisk ustabil på en negativ måte.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke tok hensyn, fordi jeg sa hun og ikke de/dem.

Forøvrig sa jeg fra at å endre språket mitt sånn,  det klarer jeg ikke, og det blir for, forvirrende. 

Anonymkode: c9742...c24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å lære hva kjønnspronomen er...som en start 

Anonymkode: bfa4e...f97

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig å endre på språket. Er så vant til å si hun eller han. Og vant til å bruke "de" i entall. 

Tenker at folk som ønsker å bli referert til som "de", må ha forståelse for at det blir kunstig og rotete for mange. Det er ikke nødvendigvis sånn at folk ikke tar hensyn -  noen får det ikke til. 

Anonymkode: beee7...ff3

• Liker 2
Skrevet

De bruker nok ikke feil beskrivelse om seg selv. De definerer seg bare ikke som gutt eller jente, og vil derfor ikke bli referert til som hun eller han. Derfor blir det vi eller de istedenfor. Så for dem det gjelder så beskriver de seg selv mere riktig på den måten. Ikke feil. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes det er veldig fint at det er kommet nye måter å vise sin sosiale intentligens på. Tunga rett i munnen, riktig pronomen på riktig menneske.

Selvfølgelig er jeg akkurat like klossete på dette som alt annet sosialt. Men jeg forstår følelsene bak det med pronomen, og jeg har dyp respekt for at det gjør hele verden til ett bedre sted om folk kan være åpen om hva som betyr noe for de.

Endret av Sparkling_Pink
Uenig med autocorrect om skrivemåte
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er en motesak og kommer til å gå over. Det kan ta tid, kanskje ingen av oss er her mer da, men det går over.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er beskrivelsen feil? Fordi den ikke er slik DU vil den skal være? Jeg synes også det er litt vanskelig å venne seg til å bytte pronomen på folk, men det er en tilvenningssak. Det var nok en del som syntes det var ganske vanskelig å forholde seg til når damer begynte å gå med bukser også, men så ble det vanlig, og verden går framover. Vi får bare stå i det og øve oss 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De bruker nok ikke feil beskrivelse om seg selv. De definerer seg bare ikke som gutt eller jente, og vil derfor ikke bli referert til som hun eller han. Derfor blir det vi eller de istedenfor. Så for dem det gjelder så beskriver de seg selv mere riktig på den måten. Ikke feil. 

Hva de definerer seg som iht kjønn har da hel ingenting iht om du uttaler deg selv i et flertallsord eller ikke. 

Nå er jeg fra 70 tallet og i så  måte brukte de og dem, istedenfor deg og du. Men vi, brutke man ikke som jeg.

Vi er jo et flertallsord. Hvis en  faller i elva, og du ringer nødetatene, og sier de falt i elva,  jeg finner dem ikke. Da vil jo nødetaten tro det er snakk om flere som har falt i elva. 

Dette blir fir meg litt voldtekt på språket.  Og tenker at vil man være ljønnsnøytral, da bruker man hen, isåfall 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva de definerer seg som iht kjønn har da hel ingenting iht om du uttaler deg selv i et flertallsord eller ikke. 

Nå er jeg fra 70 tallet og i så  måte brukte de og dem, istedenfor deg og du. Men vi, brutke man ikke som jeg.

Vi er jo et flertallsord. Hvis en  faller i elva, og du ringer nødetatene, og sier de falt i elva,  jeg finner dem ikke. Da vil jo nødetaten tro det er snakk om flere som har falt i elva. 

Dette blir fir meg litt voldtekt på språket.  Og tenker at vil man være ljønnsnøytral, da bruker man hen, isåfall 

Tidligere bruk av de og dem i språket 

I en tall, nå må de roe dem ned. Se leif juster, brukte ofte de og dem i språkey sitt.

Der det er flertall: de der bør roe seg ned. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det gir da enda mindre mening. Da må du forklare.  De og dem er kjønnsnøyralt, men viser forskjell på om det er en eller flere

Skrevet

Jeg kommer aldri til å si de/dem om eller til én person, da bruker jeg "hen". Om hen blir lei seg over det, får vedkommende ta en runde med seg selv. Man bruker De/Dem/Dere til kongelige, og ikke til vanlige folk. 

Jeg er forøvrig kvinne selv, fordi jeg er født som kvinne og alt det dét innebærer, men har ofte følt meg mer maskulin. Har null problemer med å innrømme at jeg er kvinne med kvinnelige kjønnsorganer/kropp, da jeg ser det som ren fakta at det er dét kjønnet jeg er. At jeg noen ganger FØLER meg som en mann haemr fint lite å si. Er fortsatt kvinne.

Anonymkode: c8307...970

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å si de/dem om eller til én person, da bruker jeg "hen". Om hen blir lei seg over det, får vedkommende ta en runde med seg selv. Man bruker De/Dem/Dere til kongelige, og ikke til vanlige folk. 

Jeg er forøvrig kvinne selv, fordi jeg er født som kvinne og alt det dét innebærer, men har ofte følt meg mer maskulin. Har null problemer med å innrømme at jeg er kvinne med kvinnelige kjønnsorganer/kropp, da jeg ser det som ren fakta at det er dét kjønnet jeg er. At jeg noen ganger FØLER meg som en mann haemr fint lite å si. Er fortsatt kvinne.

Ja. Og kongelige bruker "vi" om seg selv.

Jeg føler meg heller ikke særlig "feminin". Men jeg betviler da ikke at jeg er kvinne.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om de føler seg som  et annet kjønn enn fødekjønn eller ingen kjønn i det heletatt, spiller jo ingen rolle, men man blander jo ikke sammen entall og flertallsord, med mindre du har flere personligheter da, slik som gollum. 

Og mener nan bruker hen som er et mer riktog ord som føle seg kjønnsløs. Og et ord som ikke fucker med språkforståelse

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de føler seg som  et annet kjønn enn fødekjønn eller ingen kjønn i det heletatt, spiller jo ingen rolle, men man blander jo ikke sammen entall og flertallsord, med mindre du har flere personligheter da, slik som gollum. 

Og mener nan bruker hen som er et mer riktog ord som føle seg kjønnsløs. Og et ord som ikke fucker med språkforståelse

Om du får en telefon fra kommunen, utført av en person hvis kjønn er ukjent, irrelevant eller du ikke husker, hvilket pronomen bruker du da når du skal gjenfortelle samtalen til en tredjeperson?

'De ringte fra kommunen og sa..'

'Jeg ble oppringt fra kommunen, de sa'.

De som personlig pronomen entall er ikke et nytt fenomen, jeg er relativt sikker på at de aller fleste nordmenn har brukt det opptil flere ganger i løpet av sitt liv uten engang å registrere det.

Anonymkode: ac3f8...2ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lei av at noen føler seg berettiget til å kjefte på andre fordi man ikke innretter hele språket sitt etter en liten majoritet! 

Anonymkode: 43110...e43

• Liker 2
Skrevet

Minoriter, skulle det være 😂

Anonymkode: 43110...e43

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Om du får en telefon fra kommunen, utført av en person hvis kjønn er ukjent, irrelevant eller du ikke husker, hvilket pronomen bruker du da når du skal gjenfortelle samtalen til en tredjeperson?

'De ringte fra kommunen og sa..'

'Jeg ble oppringt fra kommunen, de sa'.

De som personlig pronomen entall er ikke et nytt fenomen, jeg er relativt sikker på at de aller fleste nordmenn har brukt det opptil flere ganger i løpet av sitt liv uten engang å registrere det.

Anonymkode: ac3f8...2ff

Men «de» i denne sammenheng henviser til kommunen, og ikke til den ansatte i kommunen konkret. Akkurat som når jeg skriver brev på vegne av etaten. Da bruker jeg etatsnavnet og «vi», fordi det er ikke på vegne av meg selv jeg skriver.

Men De og Dem har tidligere vært brukt om enkeltpersoner i formelle sammenhenger, som en høflighetsform. Det har vi heldigvis gått bort fra.

Anonymkode: 1ae7b...0d9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pringle skrev (På 10.1.2024 den 12.09):

Ja. Og kongelige bruker "vi" om seg selv.

Jeg føler meg heller ikke særlig "feminin". Men jeg betviler da ikke at jeg er kvinne.

Nei, verken Harald, Sonja, Haakon eller noen andre kaller seg selv "vi". De sier "jeg".

Skrevet
On 1/10/2024 at 12:48 AM, AnonymBruker said:

Det finnes allerede personlige pronomen, det holder.

Anonymkode: 4154f...61f

• Liker 1
Skrevet

I gamle dager brukte vi De/Dem (med stor forbokstav) til de som var "høyere på rangstigen" enn oss. F.eks fine fruer, voksne om vi var barn, eller kongelige.

I dag har jeg kun hørt det om flertall. Om noen identifiserer seg selv som flertall, så må de respektere at utenforstående ikke vil delta i slikt sirkus. Jeg kan til nøden kalle folk for hun/han/det om en jente/gutt identifiserer seg selv som gutt/jente eller ingen av delene.

Spør hvorfor hun vil kalles de/dem. Jeg mistenker at hun enten føler seg overlegen deg eller at hun ikke har peiling på norsk språk.

Anonymkode: 7cadc...2f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...