Gå til innhold

Hun har ikke knekt lesekoden enda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om jeg skal ta et møte med læreren til datteren min, men jeg lurer egentlig først på om dette er "normalt"?

Hun har ikke knekt lesekoden enda. Hun klarer ikke sette sammen en og en bokstav. Eller lyder da. 

Hun gjenkjenner alle bokstavene, mer eller mindre, og kan gjengi lydene på store og små bokstaver.

Jeg har ikke villet presse, men har altså ikke sittet ved siden av henne hver dag med lekser heller. Jeg har lagt frem leksene, forklart hva hun skal gjøre, fulgt med litt og hjulpet hvis hun har trengt hjelp. Leseleksene har jeg alltid sittet med henne, men har hun begynt å miste konsentrasjonen og begynner å tulle, så legger vi det vekk. 

Hun klarer ikke konsentrere seg om det er kjedelig, og sitter urolig og begynner å tegne på arket og surrer egentlig. 

Og nå begynner jeg å tenke om det er vanlig at vi foreldre skal sitte mye med barna å lære dem å lese ?  

Jeg setter jo grenser i forhold til tull rundt lekser, men ser kanskje at terskelen min er lav for å legge det vekk, og da begynner jeg å tenke om det er min feil at hun ikke har lært å lese enda ?  

Hun er god på mange andre ting, særlig matte og engelsk:) 

Anonymkode: db22b...5a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke alder på barnet? 

Anonymkode: 48fbf...e95

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hun leser engelsk, men ikke norsk? 

Anonymkode: 9893d...3f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver ikke alder på barnet? 

Anonymkode: 48fbf...e95

Oj, glemte det, beklager.

Hun går i første klasse, så hun er seks år, fyller syv om en mnd..

AnonymBruker
Skrevet

Er hun over 10 år er det bekymringsverdig. Er hun 7-8 eller yngre er det godt innenfor normalen. 

Anonymkode: e9da4...be8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hun leser engelsk, men ikke norsk? 

Anonymkode: 9893d...3f2

Nei, hun leser ikke engelsk. 

Jeg sier bare hun er god i engelsk og matte. Dvs god i muntlig engelsk da, og tall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør legge til rette for mer lek med bokstaver. Hun tar dette tydeligvis ikke av seg selv, så da må du bidra til at hun får mer eksponering mot lesetrening. Lekser er ikke nok - dere må bruke tid på lek. Det er foreldrenes ansvar at ungene lærer seg å lese - og man skal kunne dette når første klasse er ferdig. 

Anonymkode: a3cff...843

• Liker 2
Skrevet (endret)

Edit: Spurte om alder, men du hadde svart på det innen jeg postet 🙂 

Endret av Mezzosoprena
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er hun over 10 år er det bekymringsverdig. Er hun 7-8 eller yngre er det godt innenfor normalen. 

Regner med det er normalt, men det er ikke spørsmålet. 

Gjest Kanino
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oj, glemte det, beklager.

Hun går i første klasse, så hun er seks år, fyller syv om en mnd..

Herlighet hun har jo nettopp begynt på skolen. Slapp av, det er helt normalt

Kan også være at hun har prestasjonsangst for å lese for andre. Inkl foreldrene

Endret av Kanino
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør legge til rette for mer lek med bokstaver. Hun tar dette tydeligvis ikke av seg selv, så da må du bidra til at hun får mer eksponering mot lesetrening. Lekser er ikke nok - dere må bruke tid på lek. Det er foreldrenes ansvar at ungene lærer seg å lese - og man skal kunne dette når første klasse er ferdig. 

Det har ikke skolen sagt noe om. 

Men hva slags lek da egentlig ? 

AnonymBruker
Skrevet
Kanino skrev (1 minutt siden):

Herlighet hun har jo nettopp begynt på skolen. Slapp av, det er helt normalt

Jeg vet det er normalt, men spørsmålet er om det er meningen at vi foreldre skal bruke mye tid på dette utenom skoletid..

(nå begynner jeg å tenke om det er vanlig at vi foreldre skal sitte mye med barna å lære dem å lese ?)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innafor normalen å ikke klare å sette sammen lyder? Helt opp til 8 år? Hva skal de andre 25 elevene i klassen holde på med når disse åtteåringene strever med å lese Siri les, Erle ler 😫

• Liker 1
Gjest Kanino
Skrevet

Jeg vet det er normalt, men spørsmålet er om det er meningen at vi foreldre skal bruke mye tid på dette utenom skoletid..

(nå begynner jeg å tenke om det er vanlig at vi foreldre skal sitte mye med barna å lære dem å lese ?)

Jeg la inn mer tekst i kommentaren min om at det kan hende hun har prestasjonsangst for å lese for andre enn seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Kanino skrev (1 minutt siden):

Jeg la inn mer tekst i kommentaren min om at det kan hende hun har prestasjonsangst for å lese for andre enn seg selv.

Det virker ikke helt sånn, men det kan hende. Jeg ser at hun visker litt og prøver. Hun greide å lese "se" i går, etter å ha prøvd seg frem. Hun ble veldig stolt 😊

• Hjerte 4
Skrevet

De forventer at de skal lese i  slutten av 2 klasse. Noen kan det før skolestart, andre bruker lenger tid. Av oss foreldre forventer de at vi gjør lekser med de, leser for de og hjelper barna gjennom teksten. Mye læring i høytlesning der du viser med fingeren hvor du er i teksten 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så klart skal du være der og hjelpe henne med leksene. Du skal engasjere deg og følge med. Hjelpe henne når det trengs. Du kan ikke bare pakke bort leksene så fort hun kjeder seg. Hva lærer hun av det?

Jeg følger fortsatt med på 10 åringen. Det er fordi jeg vil vite fremgangen hennes.

Så når læreren spør hva du gjør for å hjelpe jenta de? Har du et bra nok svar da.

Skolen alene har ikke ansvar for utdanning.

Anonymkode: 61e94...473

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så klart skal du være der og hjelpe henne med leksene. Du skal engasjere deg og følge med. Hjelpe henne når det trengs. Du kan ikke bare pakke bort leksene så fort hun kjeder seg. Hva lærer hun av det?

Jeg følger fortsatt med på 10 åringen. Det er fordi jeg vil vite fremgangen hennes.

Så når læreren spør hva du gjør for å hjelpe jenta de? Har du et bra nok svar da.

Skolen alene har ikke ansvar for utdanning.

Anonymkode: 61e94...473

Men leste du hi ? Nei. Ser ikke sånn ut. 

(Jeg har ikke villet presse, men har altså ikke sittet ved siden av henne hver dag med lekser heller. Jeg har lagt frem leksene, forklart hva hun skal gjøre, fulgt med litt og hjulpet hvis hun har trengt hjelp. Leseleksene har jeg alltid sittet med henne, men har hun begynt å miste konsentrasjonen og begynner å tulle, så legger vi det vekk. )

SPørsmålet mitt er om vi skal sitte mer med barna å lære dem å lese . Altså utover det jeg allerede gjør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Folk er så hysteriske. Det er svært ulikt når de er klar for å lære dette. Når vårt barn var 6 år så var lesing en glemmesak. Tror vårt barn var nærmere 8 år før lesingen var i gang. Og nå noen år etter leser barnet vårt bedre enn mange voksne. 

La barn spille spill og skrive til hverandre når de blir litt større, det hjelper mye.

Anonymkode: dc208...8b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Leseleksene på skolen er jo dørgende kjedelig da. Her går vi på biblioteket en gang i måneden og finner bøker h*n vil lese selv. Anbefaler også sommerles til sommeren da de får premie for å lese.

Anonymkode: 6568a...9f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...