Gå til innhold

Fikk disse rådene fra en sykepleier ang slanking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kontaktet legen min for å prate om å starte på ozempic/wegovy/saxenda, og fikk da beskjed om å gå til spesialistsykepleier før hun ville gå videre med å skrive ut resept.

(Ja, jeg er overvektig, ja jeg la om kostholdet for ca 1år siden, og ja jeg trener regelmessig. Tråden handler ikke om legemidler for slanking, så jeg vil ikke ha diskusjoner ang det)

Jeg har hatt to samtaler med denne sykepleieren og på disse to samtalene har jeg fått noen råd jeg stusser litt på. Rådene har vært å bevege meg mer og å velge sunne matvarer, skrive kaloridagbok og å sette meg mål.

Men også dette: 

-Hvis du skal spise pizza en lørdagskveld skal du ikke spise noe annet den dagen. 

-Drikk eplesidereddik eller sitronvann ca 8-10 glass om dagen.

-Drikk 5dl vann før måltider.

-Før du spiser knyter du en tråd rundt magen, når du kjenner at tråden strammer til slutter du å spise. 

Hun ville at jeg skal starte med dette og ha neste samtale om 3 uker. 
Er det noen andre som har opplevd det samme? 
Det virket veldig uprofesjonelt, eller er det bare meg?

Anonymkode: 659f0...adb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som trolling.

Hvis ikke ville jeg faktisk ha klaget henne inn til Statsforvalteren, for dette høres veldig uprofesjonelt ut, hvis hun ikke har beskrevet det du gjengir i mer detaljer.

Jeg tror faktisk jeg hadde gått tilbake til henne en gang til, bedt om å få alt hun har anbefalt deg å gjøre skriftlig. Da har du beviser å legge frem til Statsforvalteren.

Det opplegget hun skisserer kan kaste mange rett ut i en spiseforstyrrelse, eller til og med vannforgiftning (om du ikke utelater eventuelle spesifiseringer hun har kommet med).

Å drikke 5 dl med vann før hvert måltid, det vil dessuten gjøre at man fordøyer maten dårligere.

Om denne påståtte spesialistsykepleieren er virkelig så viser det bare at en tittel ikke nødvendigvis betyr at man har særlig kunnskap og kompetanse.

Anonymkode: c976e...9eb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres ut som trolling.

Hvis ikke ville jeg faktisk ha klaget henne inn til Statsforvalteren, for dette høres veldig uprofesjonelt ut, hvis hun ikke har beskrevet det du gjengir i mer detaljer.

Jeg tror faktisk jeg hadde gått tilbake til henne en gang til, bedt om å få alt hun har anbefalt deg å gjøre skriftlig. Da har du beviser å legge frem til Statsforvalteren.

Det opplegget hun skisserer kan kaste mange rett ut i en spiseforstyrrelse, eller til og med vannforgiftning (om du ikke utelater eventuelle spesifiseringer hun har kommet med).

Å drikke 5 dl med vann før hvert måltid, det vil dessuten gjøre at man fordøyer maten dårligere.

Om denne påståtte spesialistsykepleieren er virkelig så viser det bare at en tittel ikke nødvendigvis betyr at man har særlig kunnskap og kompetanse.

Det var flere ting hun gjorde som jeg syns var rart. Da jeg sa at jeg hadde bytta ut stekesmør med kokosolje sa hun «oj, men det har jeg lest noe om nyligen» og så googlet hun og leste fra Google 🙈 at det ikke var bra og for mye mettet fett.

Jeg har det faktisk skriftlig, jeg får A5-kort med alle tipsene og oppgavene. Takk for svar, jeg tar med meg det jeg har til fastlegen min. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som en tidsreisende sykepleier fra 1978 😅 Det er sånne opplegg moren min har fortalt at de holdt på med da hun var ung og ville passe inn i buksene. 

Selvfølgelig er dette fullstendig useriøst. Du vet det sikkert selv. 

Anonymkode: 4f743...faa

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det var flere ting hun gjorde som jeg syns var rart. Da jeg sa at jeg hadde bytta ut stekesmør med kokosolje sa hun «oj, men det har jeg lest noe om nyligen» og så googlet hun og leste fra Google 🙈 at det ikke var bra og for mye mettet fett.

Jeg har det faktisk skriftlig, jeg får A5-kort med alle tipsene og oppgavene. Takk for svar, jeg tar med meg det jeg har til fastlegen min. 

Bare sånn tips iforhold til steking av grønnsaker etc, du behøver ikke smør/oljer. 

Du kan bruke vann istedenfor 😊 litt å litt i gangen 

Anonymkode: 3b7c3...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

).

Nei det stemmer ikke. Grunnen for det ble anbefalt er nok for å fylle opp magen slik at du blir mettere fortere 

Skrevet

De rådene der høres jo ut som noe fra et ukeblad i 1982! Hvis dette stemmer bør vedkommende klages på. Det er verken tidsmessig eller vitenskapelig fundert. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Ullvott skrev (1 time siden):

De rådene der høres jo ut som noe fra et ukeblad i 1982! Hvis dette stemmer bør vedkommende klages på. Det er verken tidsmessig eller vitenskapelig fundert. 

Ja forferdelig mye dårlige slankeråd på 1980-tallet.

Anonymkode: 1d8b5...6f9

Skrevet

Veldig uprofesjonelt!  Har selv mye med overvekts-klinikken å gjøre, da jeg skal snart ta slankeoperasjon. 
Disse rådene er jo helt på viddene??  Mulig de funket i 80 årene....?  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kontaktet legen min for å prate om å starte på ozempic/wegovy/saxenda, og fikk da beskjed om å gå til spesialistsykepleier før hun ville gå videre med å skrive ut resept.

(Ja, jeg er overvektig, ja jeg la om kostholdet for ca 1år siden, og ja jeg trener regelmessig. Tråden handler ikke om legemidler for slanking, så jeg vil ikke ha diskusjoner ang det)

Jeg har hatt to samtaler med denne sykepleieren og på disse to samtalene har jeg fått noen råd jeg stusser litt på. Rådene har vært å bevege meg mer og å velge sunne matvarer, skrive kaloridagbok og å sette meg mål.

Men også dette: 

-Hvis du skal spise pizza en lørdagskveld skal du ikke spise noe annet den dagen. 

-Før du spiser knyter du en tråd rundt magen, når du kjenner at tråden strammer til slutter du å spise. 

Pizza trenger ikke være så kaloririkt at man ikke skal spise noe annet den dagen. Spørs jo helt på pizzaen og mengden. Dessuten er ikke fasting for alle, spesielt ikke en hel dag.

Å drikke så mye sitron eller eplecidereddik vil potensielt gjøre vondt verre. Et glass om morgningen holder. Det er også en ekstrem syrefest på tennene som kan skade emaljen. Drikk rent vann.

Å drikke 5dl vann slik vil også utvide magesekken = plass til mer mat på sikt. Bedre å drikke jevnt.

Denne tråden høres ut som et dårlig kjerringråd. Hva pokker skal det være godt for?

• Liker 4
Skrevet
Blåttvann skrev (17 minutter siden):

Pizza trenger ikke være så kaloririkt at man ikke skal spise noe annet den dagen. Spørs jo helt på pizzaen og mengden. Dessuten er ikke fasting for alle, spesielt ikke en hel dag.

Å drikke så mye sitron eller eplecidereddik vil potensielt gjøre vondt verre. Et glass om morgningen holder. Det er også en ekstrem syrefest på tennene som kan skade emaljen. Drikk rent vann.

Å drikke 5dl vann slik vil også utvide magesekken = plass til mer mat på sikt. Bedre å drikke jevnt.

Denne tråden høres ut som et dårlig kjerringråd. Hva pokker skal det være godt for?

Har møtt på en sykepleier av den gamle skole...

Anonymkode: 1d8b5...6f9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men også dette: 

Noen av disse tiltakene hørtes totalt utdatert ut og ikke basert på faglig kunnskaper. Ville gått så langt som å sende mail/brev til legen som har anbefalt henne med denne informasjonen. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette virker litt alternativt ja... Det er ikke noe som helst bevis på at eplecidereddik har noe gunstig innvirkning på vekttap, men jeg husker at det var et populært råd for noen år siden. 

Og det med den tråden virker nokså fjernt. 

Endret av Disco
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet

Det hun sa om kokosfett er faktisk riktig! Ellers høres rådene helt avleggs ut, ja.

Anonymkode: 6e3bc...a8b

Skrevet

Hvor gammel var denne sykepleieren?

Anonymkode: d698e...a2f

Skrevet

Her var det mange råd som jeg mener kan være helseskadelige, syntes du burde melde ifra til lederen hennes om rådene du fikk. 

Anonymkode: b0397...502

Skrevet

Regelrett festlig😂😂

Skrevet
Disco skrev (3 timer siden):

Dette virker litt alternativt ja... Det er ikke noe som helst bevis på at eplecidereddik har noe gunstig innvirkning på vekttap, men jeg husker at det var et populært råd for noen år siden. 

Og det med den tråden virker nokså fjernt. 

Dette drev moren min med tidlig 90-tall mener jeg 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 21.33):

Men også dette: 

Jeg har aldri trengt slike råd. Men det å droppe øvrige måltider eller i hvertfall redusere disse på dager du vet at du skal skeie ut, er noe jeg alltid har gjort. Så det er et godt råd.

Å drikke vann før måltider fyller opp magen og hjelper på. I tillegg er det mange som identifiserer tørste som sult, og dermed spiser eller snacker når de egentlig trenger veske.

Eplesider eddik og sitron er ikke vitenskapelig bevist.

Bånd/ tråd rundt magen er det noen som bruker ja. Men er nok ikke så vanlig her i norge.

Anonymkode: 56c28...53e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...