pernille198 Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Trenger hjelp! Opplever at mye av klærne jeg vasker ender opp med sur lukt etterpå. Tidligere har jeg unngått dette, men har nå flyttet og har en annen vaskemaskin. Jeg har prøvd å rense vaskemaskinen på 90 grader med rensetablett, jeg har brukt eddik ved vask, jeg henger klær med stor avstand slik at de skal tørke raskere, har prøvd å ha varmekabler på/av på vaskerommet - samt vindu på gløtt. Jeg forstår ikke hva det er som forårsaker dette.. er det noen som har gode råd? 🥹
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Henger du opp klærne rett etter at maskinen er ferdig? Lar du også døren til vaskemaskinen stå åpen, slik at det ikke blir så fuktig der inne? Mye vaskemiddel i vaskeskuffen, som ikke er skylt vekk etter vaskingen? Anonymkode: cb36b...fe6 1
pernille198 Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Henger du opp klærne rett etter at maskinen er ferdig? Lar du også døren til vaskemaskinen stå åpen, slik at det ikke blir så fuktig der inne? Mye vaskemiddel i vaskeskuffen, som ikke er skylt vekk etter vaskingen? Anonymkode: cb36b...fe6 Henger opp straks maskinen er ferdig. Er påpasselig med at døren alltid står åpen etter vask. Skyller vaskeskuff regelmessig.. 1
Gjest Kanino Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 pernille198 skrev (Akkurat nå): Henger opp straks maskinen er ferdig. Er påpasselig med at døren alltid står åpen etter vask. Skyller vaskeskuff regelmessig.. Om det ikke er god nok lufting på badet og klærne bruker flere dager på å tørke så kan det komme sur lukt
pernille198 Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2024 Tidligere har det vært hettegensere som har blitt sure, men når jeg nå tok på mitt nye superundertøy og det luktet veldig surt så ble jeg oppgitt. Det er såpass tynt plagg så forstår ikke..
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Unngå bruk av tøymykner👍🏼 Anonymkode: aa626...b1b 1
pernille198 Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2024 Kanino skrev (2 minutter siden): Om det ikke er god nok lufting på badet og klærne bruker flere dager på å tørke så kan det komme sur lukt Der jeg bodde før var det mye dårligere lufting.. har prøvd med vindu på gløtt og døra litt åpen for å få gjennomtrekk. Klærne virker å tørke relativt raskt. Hettegensere bruker jeg å vrenge etter noen timer slik at hetten tørker ordentlig
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 Det kan komme fra maskinen. Jeg hadde det problemet før med en annen maskin enn den jeg har nå. Byttet altså maskin, fikk det ikke bort. Anonymkode: e4504...51d 1
7v8 Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 Vask på sterkere varme. Minst 60 grader, uavhengig av hva vaskelappen sier. Du kan jo uansett ikke bruke klærne som lukter surt, så verdt et forsøk. Bare still ned sentrifugen. Vask med blanding av såpe og eddik første gang, deretter en gang uten noe. Dette fungerte hos meg da jeg hadde samme problemet for et par år siden. 4 1
Gjest Kanino Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 pernille198 skrev (1 minutt siden): Der jeg bodde før var det mye dårligere lufting.. har prøvd med vindu på gløtt og døra litt åpen for å få gjennomtrekk. Klærne virker å tørke relativt raskt. Hettegensere bruker jeg å vrenge etter noen timer slik at hetten tørker ordentlig Og allikevel sur lukt ?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 Jeg har akkurat samme problemet, enkelte plagg blir sure uansett. Hos meg er det singletene mine som stinker surt. Det jeg nylig gjorde, som har funka, er å la de ligge natta over i eddikvann, så vaske de på 60 grader og tromle de helt tørre. Nå lukter de helt vanlig. Jeg bruker aldri tøymykner, har alltid døra åpen, og vasker en tom maskin nå og da. Klarer ikke å se hva jeg egentlig gjør feil. Anonymkode: 0e7d8...b80 2
pernille198 Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #12 Skrevet 9. januar 2024 Kanino skrev (2 minutter siden): Og allikevel sur lukt ? Ja.. som sagt så har jeg opplevd at tykkere plagg kan få sur lukt, men når tynne plagg som t-skjorter blir sure så er det svært plagsomt.. henger for eksempel alltid plagget over to strenger på tørkestativ slik at det kommer mest luft mellom og rundt. Har sentrifugering på 1400 så de er ikke dryppende våt heller akkurat..
pernille198 Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #13 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har akkurat samme problemet, enkelte plagg blir sure uansett. Hos meg er det singletene mine som stinker surt. Det jeg nylig gjorde, som har funka, er å la de ligge natta over i eddikvann, så vaske de på 60 grader og tromle de helt tørre. Nå lukter de helt vanlig. Jeg bruker aldri tøymykner, har alltid døra åpen, og vasker en tom maskin nå og da. Klarer ikke å se hva jeg egentlig gjør feil. Anonymkode: 0e7d8...b80 Høres ut som det samme problemet jeg har, veldig plagsomt! Er din vaskemaskin gammel? Har opplevd at klær blir mindre sure av å vaske på 60 grader, men det er enkelte plagg det ikke frister å skulle vaske på det når vaskelappen sier 30/40 grader
sommerfugl154 Skrevet 9. januar 2024 #14 Skrevet 9. januar 2024 Jeg har erfart at det gjerne er klærne som vaskes på 40 grader som risikerer å bli sure, og har man først fått lukt i dem så må de vaskes på minst 60 grader for å få bort lukten. Så jeg forsøker å vaske på 60 grader sø mye som mulig, henge raskt opp og med god lufting:) 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #15 Skrevet 9. januar 2024 Du kan ha hardt vann der du bor, dvs mye kalk i vannet, prøv å vaske med dette her. Jeg bodde en periode i utlandet med hardt vann og alle klærne mine stinket surt helt til venner av meg ga meg en boks avkalkningtabletter og sa putt de i vaskemaskina, det gjorde underverk. https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-oppvaskmaskin/bosch-avkalking-for-vasker-og-oppvaskmaskin-00312213/612302?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-f38zpXRgwMV8xaiAx1a3w7OEAQYASABEgJaNfD_BwE Anonymkode: 2a0de...9bb 1
pernille198 Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #16 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan ha hardt vann der du bor, dvs mye kalk i vannet, prøv å vaske med dette her. Jeg bodde en periode i utlandet med hardt vann og alle klærne mine stinket surt helt til venner av meg ga meg en boks avkalkningtabletter og sa putt de i vaskemaskina, det gjorde underverk. https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-oppvaskmaskin/bosch-avkalking-for-vasker-og-oppvaskmaskin-00312213/612302?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-f38zpXRgwMV8xaiAx1a3w7OEAQYASABEgJaNfD_BwE Anonymkode: 2a0de...9bb Takk, skal teste! 😃 1
Annie33 Skrevet 9. januar 2024 #17 Skrevet 9. januar 2024 Jeg tømte og renset filteret. Det hjalp med sur lukt. Ellers er det tipset med eddik over natta gull hvis klærne lukter surt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #18 Skrevet 9. januar 2024 Ta ut filteret og skyll det. Det funka her. Anonymkode: c5741...3c9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #19 Skrevet 9. januar 2024 Lukter klærne surt når du tar de ut, eller etter at de har lufttørket? Anonymkode: fef07...24d
pernille198 Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #20 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ta ut filteret og skyll det. Det funka her. Anonymkode: c5741...3c9 Det filteret nede på maskinen som man skrur ut så renner det litt vann ut? Har isåfall rengjort det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå