Gå til innhold

Skal til legen neste uken for å ta opp psykiske vansker. Råd ❤️

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har bestilt legetime, og jeg har en del plager. Skrev på bestillingen at jeg ville ta opp pms, mulig pmdd. 

Jeg har slitt lenge , helt siden ungdomsalder. jeg har symptomer som minner om add, men det ble feiet bort av min mor. Jeg har samtidig opplevd en del vanskelige ting og følt meg ensom, så har ikke hatt det helt a4. Hatt av og på med depresjoner, og perioder med angst. 

Jeg giftet meg da jeg var 22, og alt ble en del bedre. Gikk til psykolog et halvt år, men følte ikke jeg fikk noe hjelp, bare gravde opp i gamle sår. Fikk så to barn. Er nå skilt ti år senere. 

Depresjonen har vært veldig sterk det siste året, det samme har angsten har bare toppet seg. Jeg hallusinerer når jeg er sliten, overtenker og får hele dagen ødelagt om jeg tar feil vei hjem fra jobb. mye redd og ser edderkopper selvom jeg vet det ikke er ekte.

Jeg går på ovg stønad, jobber tre dager i uken og studerer deltid. Det er profesjonstudier, så er ganske lett å få seg jobb etter endt studie. Jeg jobber med noe som er relevant. Dette er det jeg vil og noe jeg faktisk kan få til.

Trodde alt skulle bli bedre da jeg begynte å jobbe og gjøre noe med livet , ettersom jeg har vært hjemmeværende mange år med barna og stelt hjemme. 

Men den siste uken har jeg bare gråtet og kvier meg for å gå ut døra , men jeg må jo det for ungene skal på skole og bhg og sånt.

I hverdagen gjør jeg jo det jeg skal , middag,måltider,hjelpe til med lekser . 

Men jeg har sendt dem til pappaen en helg ekstra og hele romjulen fordi jeg er så ødelagt. 

Jeg er så utrolig sliten av å ha det kjipt inni meg. Vil bare reise vekk og aldri komme tilbake. Det er kaldt, hater folk, hater alt. Jeg angrer på at pappaen til barna og jeg gikk fra hverandre. Vi skal prøve igjen, men om noen måneder for vi har litt å snakke om. det tror jeg blir fint for barna. En bekymring ut av verden..

Vil bare stikke av til mannens hjemland selvom det ikke er ideelt mtp økonomi.

Jeg hater å gå rundt å være nervøs og bære som et fjær som ikke tåler noen ting. Jeg lar alt gå inn på meg og blir stressa av hver minste ting. Jeg synes det er slitsomt å gjøre tiltak så jeg skal huske på noe så banalt som å skru av lyset før jeg drar. Og hva skjer om jeg ikke skrur av lyset ? Jo, det kan eksplodere, det kan begynne å brenne, det kan bli høy strømregning som gjør at jeg plutselig ikke har råd til noe .. ekstremt mye katastrofetanker. 

Sykemelding er uaktuelt , jeg jobber som ringevikar og hvis jeg blir borte fra jobb, må jeg selvsagt bli borte fra studiet, og det kan jeg ikke pga fravær. Jobben liker jeg, jeg kan ikke slutte for nav sine regler. Det er alt eller ingenting, og jeg kan ikke velge ingenting pga fremtiden. 

Jeg håper jeg kan få til noe utredning eller en eller annen medisin som gjør det litt lettere.. 

Jeg trenger noen råd, uansett hva, for jeg begynner å få mørke tanker.

Anonymkode: aed31...e2d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opp?

Skrevet

Du kan jo lesa opp for legen det har skrive her

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at du kan ta med innlegget ditt og lese det til legen din. Klem ❤️

Anonymkode: 80c41...29a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er enig i at du kan ta med innlegget ditt og lese det til legen din. Klem ❤️

Anonymkode: 80c41...29a

Capazitet skrev (21 minutter siden):

Du kan jo lesa opp for legen det har skrive her

Ja, eller skrive det i stikkordvis for jeg er ikke så god til å ordlegge meg om sånt..

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar foresten ❤️

Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen i nesten alt du skriver. Jeg skal utredes for adhd (forhåpentligvis). Har prøvd adhd-medisiner (som ikke er lov egentlig, så jeg mener ikke å anbefale det) og har sett hvordan livet kan se ut hvis jeg får hjelpen jeg trenger. Anbefaler deg sterkt å skrive ned alt du kommer på som plager deg og lese det opp til fastlegen din. Det gjorde jeg. Det er ikke noe godt å ha det slik. Ikke noe rart at du er helt utslitt!!

Anonymkode: cc719...860

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kjenner meg så godt igjen i nesten alt du skriver. Jeg skal utredes for adhd (forhåpentligvis). Har prøvd adhd-medisiner (som ikke er lov egentlig, så jeg mener ikke å anbefale det) og har sett hvordan livet kan se ut hvis jeg får hjelpen jeg trenger. Anbefaler deg sterkt å skrive ned alt du kommer på som plager deg og lese det opp til fastlegen din. Det gjorde jeg. Det er ikke noe godt å ha det slik. Ikke noe rart at du er helt utslitt!!

Anonymkode: cc719...860

Hvordan kan man be om en utredning ? Kan man bare liste opp symptomene og si hvor plagsomme de er og du vil vite hva det er. Du mistenker adhd, pmdd og bipolar feks (i mitt tilfelle) og vil gjerne finne ut hva det er ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan man be om en utredning ? Kan man bare liste opp symptomene og si hvor plagsomme de er og du vil vite hva det er. Du mistenker adhd, pmdd og bipolar feks (i mitt tilfelle) og vil gjerne finne ut hva det er ? 

Det er lurt å skrive ned konkrete eksempler på hvorfor du tror du har diagnosen, og hvordan det påvirker din evne til å fungere og livskvaliteten din.

For eksempel at du har store konsentrasjonsproblemer, og det gjør det vanskelig å fungere i jobb fordi du stadig vekk gjør feil, men også som mamma, ettersom du glemmer å sende med barna matpakke (som et eksempel)

Få med hvordan det påvirker din evne til arbeid, utdanning, som mor og hva det fjør med deg psykisk.

Husk at hvis du får avslag fra DPS så kan du klage. Du kan skrive klagen selv, eller få hjelp fra legen eller noen andre.

❤️

Anonymkode: 2f74b...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...