AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 På grunn av en ganske alvorlig psykisk lidelse blir jeg nå sykemeldt og har blitt forespeilet at det vil være langvarig, og at dette er nødvendig for at jeg skal kunne bli bedre og jobbe meg gjennom ting. Problemet er at jeg ikke tør å være langtidssykemeldt. Jeg ender i stedet vanligvis opp med mange korte sykemeldinger, siden jeg «holder ut» og så bare ikke klarer mer. Jeg er redd for aap/ufør og redusert lønn, for bli mislikt på jobb, miste jobben osv. Andre som har vært i samme situasjon? Hva gjorde du? Anonymkode: e48ff...bfc 7
Millinea Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Det er jo 1 år du har før de kan sparke deg. Så hvis du ikke liker å være sykemeldt hele tiden så kan du vel investere litt tid i å bli bedre nå så du kan droppe korte sykmeldinger i fremtiden? Tenk fremover og lytt til kroppen. 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Samme som deg, ts. ❤️ Er sykememeldt nå fordi jeg ikke klarte å fortrenge gamle minner lenger. Fortsatt livredd annenhver dag, men lener meg så godt jeg kan på det psykologen sa: - Nå har du prøvd taktikken med å «løpe videre/ignorere følelsene og signalene kroppen har gitt deg i over 15 år, så kanskje det ikke skader å prøve en ny metode? Hvis ikke du ønsker det, finnes den gamle metoden der, akkurat som før. Min strategi har vært å være i gang, jobbe knallhardt, gjennom traumatiske ting også. Det har gitt meg en kroppslig kollaps hvert tredje år. Er vanskelig å gjøre noe så brutalt nytt som det å ikke gjøre «noenting», som jeg gjør nå (som eksponeringsterapi) og jeg får ofte veldig hig etter å gå tilbake til jobben fordi det kan jeg - og har lenge/fortsatt identifisert meg med den, med verdens største angst for aap/ufør. Likevel har jeg etter noen mnd nå, følt at mye har løsnet mentalt. Den dårlige samvittigheten er der, men jeg har begynt å føle mer omsorg for meg selv. Det var i grunn på høy tid 😇 Higen kommer nok igjen, men forhåpentligvis - etter hvert, ikke fordi det er en overlevelsesstrategi. sender en klem din vei! Anonymkode: efc9d...522 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: På grunn av en ganske alvorlig psykisk lidelse blir jeg nå sykemeldt og har blitt forespeilet at det vil være langvarig, og at dette er nødvendig for at jeg skal kunne bli bedre og jobbe meg gjennom ting. Problemet er at jeg ikke tør å være langtidssykemeldt. Jeg ender i stedet vanligvis opp med mange korte sykemeldinger, siden jeg «holder ut» og så bare ikke klarer mer. Jeg er redd for aap/ufør og redusert lønn, for bli mislikt på jobb, miste jobben osv. Andre som har vært i samme situasjon? Hva gjorde du? Anonymkode: e48ff...bfc Det er mer sannsynlig de omplasserer deg på sikt pga behov i stillingen, hvis du er ofte fraværende, og manglende prestasjon i rollen på grunnlag av det samme, for du får ikke fulgt opp og gjort jobben din, enn at de gjør det innen 1 år fordi du er fast borte. Du gjør deg selv og arbeidsgiver kun en bjørnetjeneste ved å holde på på denne måten. Å få tid til å jobbe med problemene dine, gjør at du blir mer stabil arbeidsgiver også. Du kommer fortere tilbake til jobben. Ved kortere uforutsigbart fravær, her og der, og ofte, belaster du både arbeidsgiver og kollegaer mer. Jeg skriver det på denne måten for du skriver jobb er viktig, og det forstår jeg, men for at du skal kunne være på jobb må du prioritere seg selv nå. Anonymkode: d0703...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 Millinea skrev (10 timer siden): Det er jo 1 år du har før de kan sparke deg. Så hvis du ikke liker å være sykemeldt hele tiden så kan du vel investere litt tid i å bli bedre nå så du kan droppe korte sykmeldinger i fremtiden? Tenk fremover og lytt til kroppen. De kan ikke sparke etter et år en gang. Mye lengre tid om man er fast ansatt. Bruk sykemeldingsperioden på ett år ts om lege mener det er rett. Skjer ikke noe med jobb eller økonomi på det året Anonymkode: 2ee96...916 3 1
*Mocca* Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 Å være langtidssykemeldt er jo ikke noe man tør eller ikke, eller velger selv eller ikke. Legen sykmelder så lenge legen mener det ikke er helsemessig forsvarlig å jobbe. Snakk heller med legen om ønsket om å tilbake i jobb så snart som mulig, og mulighet for gradert sykemelding så snart som mulig. Det viktigste er å fungere bra og bli friskere, ikke begynne å jobbe fullt så fort som mulig. Men å kunne gradvis gå tilbake kan være en god strategi, så ikke for mye av hverdagen forsvinner for lenge. Men samtidig at man ikke overbelaster for mye for tidlig. Du har allerede erfart at korte sykmeldinger og holde ut, ikke har fungert og nå trenger du lengre sykmelding og grundigere behandling. Ta imot, hold seg aktiv, gjør ting som er godt for deg og din psykiske helse. I andre enden venter kanskje en arbeidshverdag hvor du ikke trenger å holde ut og stadig ha korte sykmeldinger. 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Jeg tørr heller ikke ta ut sykmelding, men holder bare ut. Jobber på høgskulen på Vestlandet og vi har en fagseksjonsleder fra helvete….. Anonymkode: 71b32...f71 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 *Mocca* skrev (5 minutter siden): Snakk heller med legen om ønsket om å tilbake i jobb så snart som mulig, og mulighet for gradert sykemelding så snart som mulig. Det viktigste er å fungere bra og bli friskere, ikke begynne å jobbe fullt så fort som mulig. Noe av problemet er at jobben gjør meg sykere. Det er ting der som jeg ikke klarer å være i uten å bli dårlig, ikke en time en gang. Så gradert sykemelding er ikke noe poeng. Anonymkode: e48ff...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De kan ikke sparke etter et år en gang. Mye lengre tid om man er fast ansatt. Bruk sykemeldingsperioden på ett år ts om lege mener det er rett. Skjer ikke noe med jobb eller økonomi på det året Anonymkode: 2ee96...916 Nei. Men perioden jeg har blitt forespeilet er 2-3 år. Anonymkode: e48ff...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Samme som deg, ts. ❤️ Er sykememeldt nå fordi jeg ikke klarte å fortrenge gamle minner lenger. Fortsatt livredd annenhver dag, men lener meg så godt jeg kan på det psykologen sa: - Nå har du prøvd taktikken med å «løpe videre/ignorere følelsene og signalene kroppen har gitt deg i over 15 år, så kanskje det ikke skader å prøve en ny metode? Hvis ikke du ønsker det, finnes den gamle metoden der, akkurat som før. Min strategi har vært å være i gang, jobbe knallhardt, gjennom traumatiske ting også. Det har gitt meg en kroppslig kollaps hvert tredje år. Er vanskelig å gjøre noe så brutalt nytt som det å ikke gjøre «noenting», som jeg gjør nå (som eksponeringsterapi) og jeg får ofte veldig hig etter å gå tilbake til jobben fordi det kan jeg - og har lenge/fortsatt identifisert meg med den, med verdens største angst for aap/ufør. Likevel har jeg etter noen mnd nå, følt at mye har løsnet mentalt. Den dårlige samvittigheten er der, men jeg har begynt å føle mer omsorg for meg selv. Det var i grunn på høy tid 😇 Higen kommer nok igjen, men forhåpentligvis - etter hvert, ikke fordi det er en overlevelsesstrategi. sender en klem din vei! Anonymkode: efc9d...522 Uff, jeg kjenner meg igjen. Jeg er redd for å bli stadig mer passiv og asosial. Jeg har ingen venner/nettverk og jobb har liksom skjult det. Der har jeg fått sosial kontakt, selv om det bare er på nivå med «hallo» og «hadet». Hva gjør du når du er sykemeldt? Vet du hvor lenge du skal være sykemeldt? Jeg fikk høre flere år, kanskje aldri tilbake til jobb. Anonymkode: e48ff...bfc 2
*Mocca* Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Noe av problemet er at jobben gjør meg sykere. Det er ting der som jeg ikke klarer å være i uten å bli dårlig, ikke en time en gang. Så gradert sykemelding er ikke noe poeng. Anonymkode: e48ff...bfc Da skal du ikke tenke på hva arbeidsplassen mener om din langtidssykemelding. Fokuser på deg selv og egen helse fremover, gjør deg nytte av behandlingen, bli bedre. Så kan du heller søke ny jobb når du skal ut i arbeid igjen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Det er nok større sjanse for at du blir mislikt på jobben om du tar mange korte sykemeldinger hele tiden enn om du tar en langtidssykemelding. Anonymkode: a36dc...6d5 6
NakenPanda Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 2-3 år med sykdom er garantert å lande deg på AAP, så får du se om det er veien du vil gå.
Duff Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 Det er enklere for jobben at du er langtidssykemeldt og blir frisk enn at du er av/på sykemeldt hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tørr heller ikke ta ut sykmelding, men holder bare ut. Jobber på høgskulen på Vestlandet og vi har en fagseksjonsleder fra helvete….. Anonymkode: 71b32...f71 Samme her. Flere sier jeg burde vært sykemeldt nå. Senest fysio i går. Men da får jeg sjefen på nakken igjen. Hadde det senest i desember. Anonymkode: 43716...9e5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 Om du tar korte, hyppige sykemeldinger så er det mere uforutsigbart for arbeidsgiver og dine kollegaer. Og vil være til større irritasjon enn lantidssykemelding. Da har de iallefall mulighet til å innrette seg lettere enn om du tar korte, hyppige sykemeldinger. Og det er bedre for din egen del. Anonymkode: 2b7cc...f01 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 Man har ikke råd til aap eller ufør. Da måtte jeg solgt huset mitt. Jeg går på jobb året rundt, men er heldigvis sjelden syk. 0 fravær på 8 år. T.o.m under pandemien jobbet jeg hver eneste dag uten sykdom. Anonymkode: bfb30...e19
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 Jeg er i samme situasjon som deg ts. Er snart på 5. mnd sykemelding pga psykisk sykdom og medfødt funksjonshemming. Legen forespeiler AAP og prøver å trøste meg med at jeg går jo bare *litt* ned i lønn. Nei, det er ikke litt, det er mye og det vil ikke ramme bare meg, men også mann og barn. Jeg MÅ tilbake i jobb og har ikke råd til AAP. Blir superstresset av dette. Er alltid sykere psykisk på vinteren, så kommer til å trumfe igjennom at jeg skal jobbe fullt igjen så fort det blir vår, lyst ute og hodet er litt bedre. Må jobbe minimum 6 mnd for å få ny «kvote», så får bare bite tennene sammen det halvåret. Ta ut ferie og bruke de egenmeldingene jeg trenger. Anonymkode: 3476c...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 Jeg måtte bare drite i jobben på det området. Man må tenke på seg selv. Og det er bedre for arbeidsplassen at du tar deg langtidssykmelding. For da kan dem ta inn vikar for en lenger periode. Enn at du skal ta deg små sykmeldinger hele tiden. For da må dem betale hele tiden kontra at nav dekker. Anonymkode: 812d5...0d7 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Om du tar korte, hyppige sykemeldinger så er det mere uforutsigbart for arbeidsgiver og dine kollegaer. Og vil være til større irritasjon enn lantidssykemelding. Da har de iallefall mulighet til å innrette seg lettere enn om du tar korte, hyppige sykemeldinger. Og det er bedre for din egen del. Anonymkode: 2b7cc...f01 I tillegg til at med mange, korte sykefravær, koster det mer for arbeidsgiver fordi de må betale for arbeidsgiverperioden om og om igjen. Anonymkode: 234f5...1b0 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå