Gå til innhold

Er det en god idé å dra på ferie med en "bare bestem du" venninne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En god venninne foreslo i romjulen at vi to skulle dra på vårtur til et sted vi begge har hatt lyst å dra til. Nå er planleggingen i gang. Men hun bidrar ingenting. Jeg kommer med forslag til bosted, og hun svarer "det ser bra ut!" til alt. Jeg "det er praktisk å bo sentralt, men om vi leier bil så kan det være vanskelig å finne parkering, så kanskje det er en bedre idé å bo nærmere stranden?" Hun "begge deler er greit for meg". Hun har ingen forslag til noe selv om reisen var hennes idé. 

Jeg har reist med andre venner og kjærester (aldri med henne), og alle er med å bidrar, bestiller og organiserer. Her er det veldig ensidig, og det er litt frustrende. 

Sånn er det alltid med henne i vennskapet. Har kjent henne i mange år, og hun er alltid pålitelig, betaler tilbake om jeg legger ut, men det er alltid vi andre som foreslår hva vi skal finne på utover hjemmebesøk. Hun er behagelig å være med, og er positiv og generelt happy av å være "dratt med" på alt. Det fungerer hjemme, men vil det fungere på tur? Redd jeg kommer til å være frustrert når jeg allerede er det.

Anonymkode: b36f3...25a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør henne:

Er det sånn at du oppriktig ikke bryr deg, eller er du redd for å si fra?

Hva er det viktigste for deg på denne turen (strand, by, mat, museer osv)?

Hva er tre ting du veldig gjerne vil gjøre på denne turen? 

Anonymkode: c5feb...83c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kommer ann på dere begge. For det første, er DU komfortabel med å planlegge turen alene (altså, er det noe du finner glede i, eller er det et ork?). Om det er sånn at det for deg er et ork å gjøre, så må du få henne på banen ASAP ellers blir du bare sur (med rette) og dette blir kjipt.

OM det er slik at du digger å ordne tur, så kommer det ann på venninna di. Er hun av typen som vil la deg planlegge alt og at er "samme for meg", for å så gi deg skylden alene om noe går galt (hotellet har kakkelakker, dere blir matforgiftet av restauranten, etc.)? Ved å gi fra seg ansvaret for å planlegge turen til en annen, sier man også fra seg all klagerett.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det galt å være fornøyd med alt også? Ikke lett å være menneske.

Anonymkode: f32f1...c49

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fint være som venninna di 🤣

Jeg har en krevende jobb hvor jeg må ta mange beslutninger. Jeg elsker å dra på tur med en av mine venninner som elsker å planlegge. Det lengste vi har vært borte, er to uker biltur. Da hadde jeg tre ønsker. 

Når hun ville ha svar fra meg, la hun fram to alternativer og ba meg velge (og da gjorde jeg selvfølgelig det). 

Anonymkode: dc6c5...911

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun oppriktig er sånn som person, så faller det nok ikke henne inn at du finner det irriterende - så sånn sett gjør jo ikke hun noe feil. Du må enten ta dette opp med henne, og forklare din side - eller akseptere at sånn er hun 😊

Anonymkode: 26687...c82

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig hun tror hun hjelper deg med å stille lite krav. 

Akkurat som mannen min svarer "hva som helst!" når jeg spør om hva vi skal ha til middag. 

Etter 15 år har jeg fått forklart at han overlater all tenking og oppfinnsomhet til meg. Det siste jeg ønsker hver dag etter jobb! 

Så du kan jo prøve å være tydelig på at du trenger mer initiativ og meninger fra henne. 

Anonymkode: f64f6...57c

• Liker 4
Skrevet

Det kan gå begge veier - jeg har reist på ferie med flere venninner som var sånn mens selve ferien ble planlagt. 

Kun én av dem endte med å være helt ubrukelig på tur også 🤪 Det var veldig slitsomt å være den eneste som tenkte og sjekket ting hver dag hele dagen i en helt ny by.  

De andre var kjempefine å være med på selve turen, og bidro aktivt. 

Dersom du er bekymret ville jeg snakket med henne om det på en fin måte.

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis du synes det er slitsomt ville jeg snakket om det nå med en gang, at hun også må bidra til avgjørelser ellers gidder du ikke. 

Jeg elsker å bestemme, så for meg er det helt topp med sånne turvenner. 

Skrevet

Jeg er litt sånn både og - på en side kan du (tilsynelatende) planlegge turen etter det du vil gjøre og hun blir med på lasset. På en annen side føler jeg en person sitter på hele ansvaret, da å velge ut overnatting, aktiviteter, spisesteder, transport, finne frem.

Jeg og min venninne har jentetur en gang i året, da til festival eller konsert. Vi blir enige om "aktiviteten" først, så velger hun overnattingssted, jeg velger rom kategori/standard. Siden vi bor på 2 forskjellige steder så velger vi hver vår "reiserute" og møtes på typ flyplass/hotell på destinasjons stedet og tar stort sett resten på sparket derfra. Funker fint for oss 😄

Med samboeren derimot så bestiller jeg hotell og flybilletter så sitter vi å ser på/planlegger aktiviteter/ting vi vil dra innom sammen. 

Anonymkode: 31f76...be2

Skrevet

Takk for svar. Har landet på at folk er forskjellige, og at de jeg er vant med å reise med er mer lik meg. Men det er ikke hun, og det går egentlig greit. Jeg liker å ha kontroll, så da får det bli jeg som organiserer alt her. Det viktigste er som folk påpeker, er at jeg har et positivt reisefølge. Og det er venninnen min ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg er den som alltid må planlegge ferie, samme om det er med familie, venner, kjærester osv. Og alt jeg spør om, er de fornøyd med. Og når vi er på ferien, så må jeg ha funnet ut alt vi kan gjøre der, og gode restauranter. Men alle jeg har reist med, har vært veldig godt selskap, og vi har en veldig bra tur. 

Tror nok det bare er sånn, at familie og de nære forventer at jeg skal planlegge, siden jeg alltid har gjort det. Og samtidig så tror jeg ikke jeg hadde klart, at noen skulle planlegge en hel ferie for meg, hvor jeg hadde lite å si.

Anonymkode: e1d37...a38

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar. Har landet på at folk er forskjellige, og at de jeg er vant med å reise med er mer lik meg. Men det er ikke hun, og det går egentlig greit. Jeg liker å ha kontroll, så da får det bli jeg som organiserer alt her. Det viktigste er som folk påpeker, er at jeg har et positivt reisefølge. Og det er venninnen min ❤️ 

Så fint å lese hvor raus og vis du er! 

Jeg ville dele et eksempel på dette. Med noen venninner endte jeg i rollen din. Og jeg syntes det var så stressende, for jeg gikk og overtenkte alle beslutningene, fordi jeg ville alle skulle bli fornøyd. Så jeg gjettet meg frem til hva de egentlig ønsket, så det ikke skulle bli noen sure miner. Og følte meg så tatt for gitt da planlegging og organisering ikke ble verdsatt. 

Så innså jeg at jeg faktisk likte å planlegge, organisere og ha kontroll og hadde en del meninger om hvordan ting skulle være siden jeg hadde reist mer enn dem. Jeg bestemte meg for å gjøre det jeg selv foretrakk og la de andre bære ansvaret for at de ikke hadde involvert seg. En mye mer hyggelig opplevelse! 

Jeg har lært at jeg må ta ansvaret for å gi slipp på kontrollen på andres følelser og tanker om meg. Og andre må ta ansvaret for sin egen deltagelse. 

God tur og planlegging. 💃🏼

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det er litt ubalanse i forholdet deres der du styrer mye? Eller at hun alltid har vært i relasjoner der hennes meninger enten blir motsagt eller er redd andre ikke blir fornøyd. En typisk pleaser. Gi henne to alternativ så hun kan velge? 

Anonymkode: 982fb...215

• Liker 1
Skrevet
Rainstorm2.0 skrev (7 timer siden):

Så fint å lese hvor raus og vis du er! 

Jeg ville dele et eksempel på dette. Med noen venninner endte jeg i rollen din. Og jeg syntes det var så stressende, for jeg gikk og overtenkte alle beslutningene, fordi jeg ville alle skulle bli fornøyd. Så jeg gjettet meg frem til hva de egentlig ønsket, så det ikke skulle bli noen sure miner. Og følte meg så tatt for gitt da planlegging og organisering ikke ble verdsatt. 

Så innså jeg at jeg faktisk likte å planlegge, organisere og ha kontroll og hadde en del meninger om hvordan ting skulle være siden jeg hadde reist mer enn dem. Jeg bestemte meg for å gjøre det jeg selv foretrakk og la de andre bære ansvaret for at de ikke hadde involvert seg. En mye mer hyggelig opplevelse! 

Jeg har lært at jeg må ta ansvaret for å gi slipp på kontrollen på andres følelser og tanker om meg. Og andre må ta ansvaret for sin egen deltagelse. 

God tur og planlegging. 💃🏼

Min venninne, som jo liker å planlegge, tok det heldigvis opp med meg. "Er det virkelig sånn at du ikke har meninger om dette?" 

Og det var det jo. Samtidig var jeg klar på at hvis hun virkelig var usikker, så måtte hun bare si at hun ønsket en mening fra meg. 

Nå skal det sies at jeg hadde tre ønsker til en toukerstur. De tok hun selvfølgelig hensyn til. Et av dem ble forkastet av praktiske hensyn, men det diskuterte vi selvfølgelig. 

Hun er en planlegger, jeg er det ikke. Når vi gjorde det sånn, fikk hun planlegge, og jeg opplevde turen som nesten spontan fordi jeg visste lite om hva som var planen 🤣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje det er litt ubalanse i forholdet deres der du styrer mye? Eller at hun alltid har vært i relasjoner der hennes meninger enten blir motsagt eller er redd andre ikke blir fornøyd. En typisk pleaser. Gi henne to alternativ så hun kan velge? 

Anonymkode: 982fb...215

Det finnes helt klart sånne forhold. 

Samtidig er det veldig slitsomt for de av oss som bare ikke bryr oss så mye om ting. Jeg vet det er vanskelig for en del å forstå at enkelte av oss ikke har det, men folk er forskjellige. Lurt å være direkte og spørre om dette rett ut 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er en planlegger, og jeg liker å delta med alt fra å sjekke priser på fly til valg av hotell. Tidligere har jeg hatt full rolle, hvor de jeg har reist med kun har «godtatt» og overført penger. Tidvis så kunne kanskje føle litt på irritasjon (om jeg var sliten i utgangspunktet), av at alt ansvar falt på meg. Men mine venninner var jo som din, de var på tur, med godt humør, ikke noe klaging, og på tur hadde vi det veldig fint. 

Nå har vi blitt litt eldre, de har reist litt mer og prøver å bidra mer i planlegging. Men jeg savner tilbake til slik det var 😂 jeg liker jo planlegging, og må uansett sjekke om det virkelig er det beste flyalternativet hun ene foreslår, og jeg vet at om jeg bruker litt mer tid på leting så kan jeg finne et enda bedre hotell. Særlig hotell er jeg god på, så føler jo at jeg blir den sure som «dreper» forslag, frem til alle tilslutt synes at det jeg finner er best. Så vær glad hun ikke er som meg du 😂

Anonymkode: 35931...9ef

Skrevet

Det spørs hva du trives med! Tenker det kan være deilig hvis man liker planlegge og ordne, og at man får en ganske behagelig person som er med på alt man vil oppleve. Kunne fint trivdes med en slik reise :) Verre med de som har enormt mye meninger om alt. 

Anonymkode: b1d21...076

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke gi henne en oppgave TS? Kanskje hun syntes det er litt vanskelig å «ta kontrollen»? Om du f.eks sier: Kan du sjekke om det er noen ok spisesteder i nærheten av dette hotellet, og se hva som kommer ut av det? Kanskje det er lettere for henne å bidra om hun vet nøyaktig hva hun skal bidra med :)

Eventuelt kan det være at hun oppriktig stoler fult og helt på dine avgjørelser 😅

God tur!

• Liker 1
Skrevet

Ååå sånn er mannen min og! Vi har noen turer sammen og jeg må planlegge og organisere alt! Hvor i europa vil du reise? "samma for meg bestem du :)" skal vi bo i sentrum eller litt utenfor " samma for meg, det du synes er best:)"  hvor skal vi overnatte. "du er flinkere til å velge hotell en meg:)" gi han alternativer "å alt er bra. Velg du. :)" wæææ!! Prøver å forklare at jeg synes det er vanskelig å velge! Hadde det vart enkelt hadde jeg bare fikset alt selv 🤣 verste er når vi går til hotellet og han kommer med" hvorfor valgte du et hotell så langt unna, er det ikke lurere med et hotell nærmere? 🤔" eller" hvorfor er vi i Skottland? Hvorfor reiste vi ikke til italia? Hadde det ikke vært finere der? 🤔"🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: cea8a...abd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...