Gå til innhold

Vindusspylervæske har frosset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fylt på vindusspylervæske som tåler ned til -15. Ikke vanlig her jeg bor, men temperaturen gikk ned til -22. Nå et det tilbake til -8. Kan jeg forvente at vindusspylervæsken tiner igjen i -8? Har litt møkkete vinduer og kjører over 3 mil en vei til jobb. 

Noen råd eller triks?

Anonymkode: a2f8f...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp konsentrat og hell på en liten slump så tiner det fort. Samme skjedde her. Nesten full tank som Frøys. En god klunk og Tina på ett par timer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevde det samme som deg, iskaldt i helga og fryst spylevæske. Bare minus 10 i dag, nå funker det igjen.

Anonymkode: 8b831...cc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøver å finne konsentrat, men det er søren meg utsolgt flere steder 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil?

På min oljefyrte er det kjølevanns-sløyfe i spylervæsketanken, når motoren er varm fryser det ikke. Ellers er jo tanken i motorrommet og blir varmet opp. Men spylervæske fryser på vinduet uansett når man kjører og det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har fylt på vindusspylervæske som tåler ned til -15. Ikke vanlig her jeg bor, men temperaturen gikk ned til -22. Nå et det tilbake til -8. Kan jeg forvente at vindusspylervæsken tiner igjen i -8? Har litt møkkete vinduer og kjører over 3 mil en vei til jobb.

Men har den faktisk fryst? Har selv en som tåler -15, og har vært ned mot -30 her det siste. Null problem det, jeg unngår bare å spyle når det er så kaldt, så det ikke fryser i et tynt lag utover ruta. 

Anonymkode: 9413a...0e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 9.1.2024 den 23.01):

Elbil?

På min oljefyrte er det kjølevanns-sløyfe i spylervæsketanken, når motoren er varm fryser det ikke. Ellers er jo tanken i motorrommet og blir varmet opp. Men spylervæske fryser på vinduet uansett når man kjører og det er kaldt.

Jeg bare elsker frontrute med varmetråder. ❤️ 

Anonymkode: 944ec...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bare elsker frontrute med varmetråder. ❤️ 

Jeg og, hadde det første gang rundt 1998. Fantastisk. Særlig når man bor et sted der det er kaldt og fuktig, og naboen hugger seg gjennom det tykke islaget på frontruta.... 

Men det har aldri blitt veldig utbredt, er vel bare Ford og Jaguar som har det som "nesten standardutstyr"? (ikke noe galt med Jaguar altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (3 minutter siden):

Jeg og, hadde det første gang rundt 1998. Fantastisk. Særlig når man bor et sted der det er kaldt og fuktig, og naboen hugger seg gjennom det tykke islaget på frontruta.... 

Men det har aldri blitt veldig utbredt, er vel bare Ford og Jaguar som har det som "nesten standardutstyr"? (ikke noe galt med Jaguar altså...)

Jeg mener å ha hørt at det er et Ford-patent. Visste ikke at Jaguar også har det, men de har kanskje laget sitt eget patent? 

Googlet litt kjapt, og i følge TV2 Broom er den moderne versjonen en Ford-patent, som Ford har rullet ut på merker de har eid: Jaguar, Volvo og Land Rover. Jeg har ingen forutsetninger for å vite om det stemmer. :) 

Varmetråder i frontruta, oppvarmet ratt og setevarme gjør uansett vinteren veldig mye mer levelig for en frossenpinn som meg. :D  (Og når jeg tenker meg om var det en Ford som var mitt første møte med setevarme også. Det var rene himmelriket for ei frøsen ungjente å sette seg inn i naboens flunkende nye Sierra en iskald vintermorgen. :D ) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener å ha hørt at det er et Ford-patent. Visste ikke at Jaguar også har det, men de har kanskje laget sitt eget patent? 

Googlet litt kjapt, og i følge TV2 Broom er den moderne versjonen en Ford-patent, som Ford har rullet ut på merker de har eid: Jaguar, Volvo og Land Rover. Jeg har ingen forutsetninger for å vite om det stemmer. :) 

Varmetråder i frontruta, oppvarmet ratt og setevarme gjør uansett vinteren veldig mye mer levelig for en frossenpinn som meg. :D  (Og når jeg tenker meg om var det en Ford som var mitt første møte med setevarme også. Det var rene himmelriket for ei frøsen ungjente å sette seg inn i naboens flunkende nye Sierra en iskald vintermorgen. :D ) 

Det stemmer at Jaguar fikk varme i frontruta når de var eid av Ford, på en måte det beste av to verdener :) 

Varme i rattet er mer vanlig, og som du nevner noe som gjør vinteren litt mer levelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 20.32):

Prøver å finne konsentrat, men det er søren meg utsolgt flere steder 😞

Fyll på med rødsprit eller blåsprit. Spylerveskekonsentrat til biltema feks er ethanol, vann, sodium laureth sulfat, parfyme og farge.

Sprit til biopeiser funker også. (Obs, ikke bruk whitesprit, det er ikke sprit). 

Eventuelt varm opp spylervesken (ville brukt et vannbad) før du fyller på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...