Gå til innhold

Kan jeg bare la en venn flytte inn hos meg gratis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som sliter økonomisk og holder på å bli kastet ut av utleier. Har jeg lov til å bare la hen bo hos meg sånn uten videre? Jeg eier selv og hadde ikke sagt nei til litt ekstra selskap. Det er ikke sånn at hen må betale noen avgifter, eller? Jeg snakker sånn offentlig, folkeregistrert addresse og hele pakka.

Anonymkode: 7bb72...36d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du det.

Anonymkode: ff645...4d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig du kan hjelpe en venn! 

Anonymkode: b5690...f21

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du. Økonomisk ufornuftig, men fullstendig lovlig. 

Anonymkode: 6c95d...367

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det fullt lovlig å ta lite smarte økonomiske beslutninger. :) 

Anonymkode: 6542d...45b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en venn som sliter økonomisk og holder på å bli kastet ut av utleier. Har jeg lov til å bare la hen bo hos meg sånn uten videre? Jeg eier selv og hadde ikke sagt nei til litt ekstra selskap. Det er ikke sånn at hen må betale noen avgifter, eller? Jeg snakker sånn offentlig, folkeregistrert addresse og hele pakka.

Tenkt deg veldig godt om…

Skal du forsørge denne personen? Er dette en person du kjenner godt? Hvor lenge skal vedkommende bo der? Jobber vedkommende?

Det er 1 eller flere grunner til at hen blir kastet ut. 

Anonymkode: a42c5...398

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Om det er lovlig å la noen bo hos deg gratis, i din egen bolig? Selvfølgelig er det det ❤️ Dersom du hadde leid måtte du avklart med eier ( dersom det gjalt lengre perioder), men i ditt hus bestemmer selvsagt du. Hva er det du tenker som skulle vært «ulovlig»? 😊

Anonymkode: 019f0...254

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan du. Økonomisk ufornuftig, men fullstendig lovlig. 

Anonymkode: 6c95d...367

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt er det fullt lovlig å ta lite smarte økonomiske beslutninger. :) 

Anonymkode: 6542d...45b

Hva er ufornuftig med det?

- TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som kan nekte deg det. Men det kan være lurt å tenke over hvor lenge du ønsker å ha vedkommende boende hos deg, og hva hen skal bidra med i huset. 

Ta også en prat med hen før innflytting og skriv evt en kontrakt.

Anonymkode: 2a676...10c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke sånn uten videre dersom du leier og leieforholdet gjelder for en person. Det vil eventuelt fremkomme i kontrakten/avtalen din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenkt deg veldig godt om…

Skal du forsørge denne personen? Er dette en person du kjenner godt? Hvor lenge skal vedkommende bo der? Jobber vedkommende?

Det er 1 eller flere grunner til at hen blir kastet ut. 

Jeg vil ikke røpe for mye, men hen er veldig ansvarlig. Hen lider av noen helseproblemer som gjør det vanskelig å jobbe. Grunnen til at hen blir kastet ut er fordi utleier vil gjøre hybelen hens til en del av huset sitt igjen.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil ikke røpe for mye, men hen er veldig ansvarlig. Hen lider av noen helseproblemer som gjør det vanskelig å jobbe. Grunnen til at hen blir kastet ut er fordi utleier vil gjøre hybelen hens til en del av huset sitt igjen.

Så da har hen blitt sagt opp? Da er det jo bare å lete og finne en ny leilighet / hybel? Har vel oppsigelsestid? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rødstrupa said:

Ikke sånn uten videre dersom du leier og leieforholdet gjelder for en person. Det vil eventuelt fremkomme i kontrakten/avtalen din.

Det går fint! Jeg eier huset mitt selv.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så fint av deg å hjelpe en venn siden du har anledning til det ❤️ alt her i verden kan ikke måles i kr og ører. 

Anonymkode: 019f0...254

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er ufornuftig med det?

- TS

Det kan bli ufornuftig om du nærmest skal forsørge vennen. Det kan gå utover din økonomi, og det kan bli vanskelig å få vennen til å flytte ut om/når du går lei av å ha denne personen boende.

Anonymkode: 29850...63a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går fint! Jeg eier huset mitt selv.

Da skjønner jeg ikke spørsmålet ditt.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så da har hen blitt sagt opp? Da er det jo bare å lete og finne en ny leilighet / hybel? Har vel oppsigelsestid? 

Tja, det er ikke så mange hybler hen har råd til her, og mange av dem som er innafor prismessig, er ikke veldig... pene.

Jeg tror jeg vil spørre hen i morgen. Det gjør meg ingenting å forsørge for hen i en stund.

Takk for svar, alle sammen!

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Rødstrupa said:

Da skjønner jeg ikke spørsmålet ditt.

Jeg visste bare ikke om det var lov å bo med noen du ikke har noe sånn offisielt forhold til (gift med/forelder til), 😅.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg visste bare ikke om det var lov å bo med noen du ikke har noe sånn offisielt forhold til (gift med/forelder til), 😅.

Hæ? 
Bor du kanskje i en omsorgsbolig eller noe?

Anonymkode: b2c7a...2f0

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Typisk norsk å være kald og tenke på seg selv først, det ser vi her i kommentarfeltet. Herremin, ts vil hjelpe noen nær som sliter! Skjerp dere!! 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...