Gå til innhold

9 åring og fotball..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurer på om noen her har lignende erfaringer. Guten vår er 8 år. Blir 9 til våren. 

Jeg forstår ikke helt talentet hans i fotball. Eller mangel på talent rettere sagt. 

I andre idretter er han flink. Veldig god til å svømme, sikkert blant de beste i klassen sin. Akrobatisk sett er han en racer på å klatre, er ikke redd for høyder og han er veldig sånn turn-aktig når han klatrer i lekestativer. Han er kjempeflink på slalom også. Er helt normal med tanke på høyde og vekt. 

Så kommer vi til fotballen. Ikke for å latterliggjøre, men det blir nesten litt morsomt 😅. Der er han helt talentløs. Altså du ser at de andre barna er bedre teknisk sett. Han er litt sånn ut av koordinasjon når han sparker ballen, å drible eller prøve på noe mer er bare å glemme. 

Når det er sagt, så har han ikke vært med å spille like mye som de andre. Vi ga oss på fotballen halvveis i 1. klasse da han ikke trivdes. Med andre ord så har de andre barna trent i 1 1/2 år mer enn han. Nå vil han prøve igjen og vi har vært med på noen treninger allerede. Han vil være med, men sier at fotball er sånn  midt på treet for han. Han er også litt redd for at noen skal sparke ballen hardt mot han.. 

Jeg prøver å motivere han slik st han blir litt mer på og at det ikke er farlig å få en ball mot seg. Sånn er fotball... 

Vi tenker å kjøre løpet ut dette semesteret frem til sommeren før vi ser videre. Tenker at det ikke er lurt å bare gi opp før man har i det minste prøvd en stund. 

Er det andre her som har lignende erfaring? Barn som startet sent med fotball? Blei det bedre etter hvert? 

Anonymkode: 6e36d...458

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bedre? Han må vel ikke være best i fotball for å gå der. Kan han ikke bare gå der fordi det er gøy? Alle kan ikke være flinke i alt. 

Mitt barn begynte i barnehagen så har dessverre ikke svar på det resten. 

Anonymkode: e085a...ab5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte igjen etter 1års pause. Han gikk på en annen idrett han mestret bra, men ville begynne på fotball igjen med vennene sine. Her hjalp det med mye egentrening og lek med ball. Vi et heldige å har en balløkke bak huset, der det er barn i alle aldre fra nabolaget som spiller sammen. Pluss pappaen og andre naboer slang seg ofte med.. så han fikk leke med ballen der. Han kom seg, sakte men sikkert.. og er nå brukbar ving 😅 mitt tips er å leke med ballen, spille for gøy hjemme.. Dra på fotballbanen i helgene.  De som blir gode er ofte de som har lekt mye med ball på fritiden.

Anonymkode: df5da...656

AnonymBruker
Skrevet

Halvveis i første klasse er vel egentlig ikke så sent å starte? ☺️ han blir helt sikkert bedre av å trene, og så er det jo noe med å tåle at man ikke nødvendigvis er best i det man stiller opp i. Mener ikke at han eller dere er der, men han er jo tydeligvis flink i mye annet motorisk. Ballidrett krever noe annet enn andre idretter, og noen har mer talent der enn andre. Hvis gutten din syns det er greit hadde jeg bare latt han holde på litt til, for plutselig løsnet det for han. Har selv ei datter som spiller fotball, hun har vært blant de minst «flinke» siden starten, men ser det har begynt å løsne litt nå. Hun er nok litt som din gutt, flink til å løpe, svømme, klatre osv. det har tatt endel tid før den hurtigheten har blitt med over i fotballen. Der har hun mye stått stille og ventet på at ballen skal komme hennes vei, og blitt sur når den ikke gjør det 🙈

et annet poeng her jeg bor vertfall, er at fotballen er den største sosiale arenaen, så på mange måter er det fint å være med av den årsak også.

Anonymkode: 8fe0a...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss gikk det fort bedre når vi begynte å spille litt hjemme i hagen på fritida. Ungene slipper seg mye mer løs hjemme med oss, og da mestret de mye mer enn på banen. Da gikk det ikke så mange månedene før vi så tydelig fremgang. Så var det jo en bonus at vi hadde en gøy familieaktivitet sammen ☺️

Anonymkode: 8fe0a...5c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min begynte igjen etter 1års pause. Han gikk på en annen idrett han mestret bra, men ville begynne på fotball igjen med vennene sine. Her hjalp det med mye egentrening og lek med ball. Vi et heldige å har en balløkke bak huset, der det er barn i alle aldre fra nabolaget som spiller sammen. Pluss pappaen og andre naboer slang seg ofte med.. så han fikk leke med ballen der. Han kom seg, sakte men sikkert.. og er nå brukbar ving 😅 mitt tips er å leke med ballen, spille for gøy hjemme.. Dra på fotballbanen i helgene.  De som blir gode er ofte de som har lekt mye med ball på fritiden.

Anonymkode: df5da...656

Har skjønt det slik også. 😅 vi skal prøve å gjøre det så gøy som mulig for han.. men vil ikke presse eller noe. Riktignok er det vinter nå så det er litt begrenset.. det er mest det at fotball er den idretten som er mest sosial.. derfor tenker vi at det er fint å være med. Han.må absolutt ikke være best, bare det er artig. Men er redd for at det ikke blir så artig om alle er så mye bedre enn han.. 

AnonymBruker
Skrevet

Har erfaring med meg selv. Jeg var også en "late bloomer". Startet i 5. klasse. Det er noe eget med ballidretter og teknikk. Baller som spretter "villt" før man knekker koden med øye-kropp-koordinasjon. Har inntrykk av at de andre som ble gode startet i 1. eller 2. Det som gjorde at ballkontrollen brått ble bedre, i tillegg til de vanlige treningene og spill i friminutter, var egentrening med ball mot en stor høy murvegg nær hjemmet. Terping i time etter time med å sparke ballen mot veggen og ta i mot! Oftest alene. Var litt nerd. Til slutt gikk det på autopilot. Man må bryte barrieren så man ikke blir stresset men i stedet går i planleggingsmodus når en ball kommer fykende din vei. Spilte i 3. divisjon på det beste med to innhopp/reserve i 2. Langt fra proff, men bedre enn de fleste.

Anonymkode: f75d9...ba7

Skrevet

Det er en veldig lik beskrivelse av vår eldstemann. Han er 8, svært god i svømming, turn og parkour og teknisk sett ok i fotball men han mangler totalt agressiviteten som trengs for at man ikke bare skal bli rundingsbøye. Han er omtrent like mye til hjelp som en kjegle ville vært. MEN det er fotball han liker å drive med fordi det er sosialt. De andre aktivitetene synes han er kjedelig siden det er soloidretter og ikke noe kameratskap. Har ikke noe godt råd til trådstarter annet enn å la humla suse og se hvor det bærer. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Lurer på om noen her har lignende erfaringer. Guten vår er 8 år. Blir 9 til våren. 

Jeg forstår ikke helt talentet hans i fotball. Eller mangel på talent rettere sagt. 

I andre idretter er han flink. Veldig god til å svømme, sikkert blant de beste i klassen sin. Akrobatisk sett er han en racer på å klatre, er ikke redd for høyder og han er veldig sånn turn-aktig når han klatrer i lekestativer. Han er kjempeflink på slalom også. Er helt normal med tanke på høyde og vekt. 

Så kommer vi til fotballen. Ikke for å latterliggjøre, men det blir nesten litt morsomt 😅. Der er han helt talentløs. Altså du ser at de andre barna er bedre teknisk sett. Han er litt sånn ut av koordinasjon når han sparker ballen, å drible eller prøve på noe mer er bare å glemme. 

Når det er sagt, så har han ikke vært med å spille like mye som de andre. Vi ga oss på fotballen halvveis i 1. klasse da han ikke trivdes. Med andre ord så har de andre barna trent i 1 1/2 år mer enn han. Nå vil han prøve igjen og vi har vært med på noen treninger allerede. Han vil være med, men sier at fotball er sånn  midt på treet for han. Han er også litt redd for at noen skal sparke ballen hardt mot han.. 

Jeg prøver å motivere han slik st han blir litt mer på og at det ikke er farlig å få en ball mot seg. Sånn er fotball... 

Vi tenker å kjøre løpet ut dette semesteret frem til sommeren før vi ser videre. Tenker at det ikke er lurt å bare gi opp før man har i det minste prøvd en stund. 

Er det andre her som har lignende erfaring? Barn som startet sent med fotball? Blei det bedre etter hvert? 

Noen har latente fotballferdigheter om det kun er fotball det går i og noen er multitalent innenfor flere idretter og noen knekker aldri koden når det kommer til kroppskontroll/koordinering og ser mest ut som Bambi på glattisen. Kan utmerket godt være han knekker koden da han er fremdeles i en alder hvor han plukker opp læring og det er uorganisert lek med ball i skolegården eller etter skoletid så jeg hadde stått i det om guttungen selv vil. Selv om han skulle være blant de svakeste så er det likevel god karakterbygging at alle ikke kan være best i alt, tap og vinn, det sosiale (det viktigste) osv så det er bare å fortsette om guttungen ikke hater det for det blir bedre om nødvendigvis ikke samme mestring som i andre idretter.

Anonymkode: 68350...931

AnonymBruker
Skrevet

Se litt på fotstillingen til gutten når han spiller fotball om beina er veldig tett sammen og føttene står veldig rett frem. Da vil man slite med å bevege seg sidelengs i fotball/håndball. Så øv på ganske bred fotstilling hvor føttene peker litt utover. Da får man det lave tyngdepunktet som er vesentlig for god teknikk.  

Så det går an å løpe kjempefort og være dårlig i fotball fordi teknikken er ulik. 

Kikk også litt på hvor gutten plasserer stamfot ved pasninger så det ikke er for langt bak eller foran.   Det er masse små øvelser å gjøre inne med ball for å øve opp ballkontroll.

Så er det litt om synet, mange sliter litt med koordinasjon mellom fot og ball.

Her er noe å gjøre hjemme inne om vinteren for å få litt futt i beina. Ingen fare for baller overalt. 

Anonymkode: 8aa4d...f87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...