AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Da barnet ble født bodde vi ikke sammen. Jeg leste at mor har da mulighet å velge foreldreansvar alene hvis hun søker om det i løpet av et år etter farskap ble signert. Er det virkelig så «lett» å få da 100% foreldreansvar? Ble far varslet i forkant når mor søker om det? Noen som kan dele erfaring rundt dette? Anonymkode: 9e55b...a25
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Har dere skrevet under på farsskapspapirer og krysset av for felles foreldreansvar så er det ikke så lett nei. Da må far skrive under på et papir hvor han frivillig gir fra seg foreldreansvaret. Anonymkode: cd58a...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har dere skrevet under på farsskapspapirer og krysset av for felles foreldreansvar så er det ikke så lett nei. Da må far skrive under på et papir hvor han frivillig gir fra seg foreldreansvaret. Anonymkode: cd58a...bb0 «Foreldre som ikke er gift eller bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, melde fra til Folkeregisteret at mor ønsker foreldreansvaret alene. » Her trenges det ikke samtykke av far. Anonymkode: 9e55b...a25
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 51 minutter siden, AnonymBruker said: «Foreldre som ikke er gift eller bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, melde fra til Folkeregisteret at mor ønsker foreldreansvaret alene. » Her trenges det ikke samtykke av far. Anonymkode: 9e55b...a25 Det er lett å melde, men så lett er det ikke. Du glemte en viktig del. Dersom far likevel ønsker foreldreansvaret, kan han bringe saken inn for retten. Anonymkode: 50e54...c74
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 Barnefar flyttet ut da ungen var 9 måneder, og da fikk jeg foreldreansvar alene. Vi har felles for de eldre ungene. Egentlig så var verken jeg eller far helt klar over dette. Da hun skulle ha pass så stilte vi begge opp og politidamen trakk meg til side og sa at kun jeg hadde foreldreansvar. Og jeg husker ikke helt hvordan det gikk til ... Anonymkode: ee311...603
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Barnefar flyttet ut da ungen var 9 måneder, og da fikk jeg foreldreansvar alene. Vi har felles for de eldre ungene. Egentlig så var verken jeg eller far helt klar over dette. Da hun skulle ha pass så stilte vi begge opp og politidamen trakk meg til side og sa at kun jeg hadde foreldreansvar. Og jeg husker ikke helt hvordan det gikk til ... Anonymkode: ee311...603 Var det før eller etter 2020? Mener der kom noe andre regler etter 2020. Anonymkode: 9e55b...a25
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 Ingen flere mødre her som har endret foreldreansvar til 100% etter fødsel?!? Anonymkode: 9e55b...a25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå