Gå til innhold

Barn som er livredd nesespray++

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et ganske engstelig barn på 2,5 år.

I går tok hun nesespray for første gang, og det gikk kjempebra. I dag skvatt hun til da jeg prøvde å spraye i det første neseboret, og så var det null sjangs, hun syns den er skummel sier hun. Har prøvd alle pedagogiske triks, hun fikk til og med spraye i min nese. Jeg ga opp til slutt, da det ikke er så viktig.

Problemet er at hun reagerer sånn på så mye. Hårvask f.eks, så vi vasker med shampo bare 1gang i mnd fordi det er så mye styr. Jeg har tenkt at det blir verre av å tvinge, så det går ofte en halvtime først på å vaske håret til dukka, hun får vaske mitt, bruker svømmebriller og holder dusjen selv. Én gang fikk jeg lagt henne slik at hun ikke fikk vann i øynene, men hun nekter å ligge slik nå. Så det blir alltid gråt likevel. 

Jeg lurer på hvordan vi skal gjøre det om hun må gjøre noe som er viktigere, og nekter. Er redd for å skape ennå mer motstand om jeg tvinger ting gjennom, noe jeg tror vil skje. 

Noen som har noen supertriks til, ja, nesespray f.eks.? 

Anonymkode: 09c00...1c5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min unge med adhd har stooore problemer med slike ting. Nesespray måtte vi droppe, eller gi i søvne. Men det er kjipt å gjøre det så vi droppa det med mindre han ikke hadde sovet flere netter på rad. Medisiner som antibiotika og smertestillende ved feber over 40,5 tvang vi gjennom. Hyl og skrik, men det velger han ikke selv. Ei heller blodprøver. Sånt MÅ man bare gjøre. Vi tvangsvasker håret annenhver uke, men det hjalp med sånn «åpen badecaps» om du skjønner?😅 Vanskelig😬

Aner ikke hva som funker best for «vanlige barn».

Anonymkode: 0adc7...662

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min unge med adhd har stooore problemer med slike ting. Nesespray måtte vi droppe, eller gi i søvne. Men det er kjipt å gjøre det så vi droppa det med mindre han ikke hadde sovet flere netter på rad. Medisiner som antibiotika og smertestillende ved feber over 40,5 tvang vi gjennom. Hyl og skrik, men det velger han ikke selv. Ei heller blodprøver. Sånt MÅ man bare gjøre. Vi tvangsvasker håret annenhver uke, men det hjalp med sånn «åpen badecaps» om du skjønner?😅 Vanskelig😬

Aner ikke hva som funker best for «vanlige barn».

Anonymkode: 0adc7...662

Datteren min er også sånn. Hun har også store problemer med alt som er "uvant". Nesespray, medisiner, sprøyter (forståelig nok), smøring i ansiktet, av med plaster, rense sår, øyedråper, prøve klær.. 

Det nytter heller ikke forklare henne, selvom hun nå er seks år og forstår mer enn før. 

Vi har heller funnet en del alternativer som fungerer bedre. Paracet med banansmak og ingen plaster feks. 

Men noen ganger må man jo gjennomføre kjipe ting til barnets beste. Jeg synes dette er vanskelig selv, for jeg ser jo at hun ikke vil. Men har selv stusset over det som ts gjør. Og når du skriver adhd, så begynner jeg å tenke det samme. Datteren min er også veldig ukonsentrert på ting hun synes er kjedelig, går fort fra aktivitet til aktivitet uten noe kvalitet og har veldig vanskelig for p følge beskjeder feks.. vet ikke om det har noe med adhd å gjøre, men jeg spør deg siden du nevner adhd her, er det lurt p få sjekket det opp på bakgrunn av det jeg beskriver her ?

Merker den yngre sønnen min har null problemer med slike ting jeg tror blir vanskelige. Han kan sette seg litt på bakbena, men han velger heller å stole på det jeg sier og så går det bedre og bedre for hver gang. Han tar nesespray, medisin, klipper neglene og tar imot trøst uten problemer.

Anonymkode: f4f7d...b8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...