Gå til innhold

Fra hus til leilighet. Når og prioriteringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke der ennå at det er aktuelt, men så ulike som jeg og mannen min er må forventninger avklares i god tid på forhånd for å ikke bli krøll, så vi diskuterer dette allerede, men ønsker litt innspill og erfaringer. For vi antar at det vil bli en stor overgang på mange måter. 

Dere som har gjort overgangen fra hus til leilighet, hva var tidspunktet for valget, og vurderer du tidspunktet i etterkant som godt, eller for tidlig/for sent? 

Hva var de store utfordringene ved denne overgangen? Er det noe du ikke tenkte godt nok over som du ville gjort annerledes? 

Litt om vår situasjon, om det gjør det enklere å gi råd. Vi har leilighet i utlandet vi med tiden vil bo i deler av året. Vi har ikke stor nok bolig i utlandet til å kunne samle storfamilien der når barna får partnere og barn, men det vil være på plass før vi bytter hus med leilighet her i Norge. Det meste kapital vi har er bundet i eiendom, men vi tenker begge at å bytte hus med leilighet skal frigi en del kapital til barna. Vi er noe uenige om hvor stor og dyr leilighet vi trenger i Norge. Det er ingenting som tyder på at barn vil etablere seg i andre byer, så jeg tenker rundt 60- 70 m2 med minst 10m2 uteplass, og ett ekstra rom til når vi skal passe barnebarn, han tenker 80-100 m2 og tre soverom. Jeg tenker at da spiser vi opp kapital tiltenkt barna, og at det i vår situasjon er unødvendig med så stor plass i Norge sommerhalvåret, når vi har plass til å samle hele familien i utlandet, og neppe kommer til å gjøre det i Norge utover kortere besøk, samt pass av barnebarn. Vi har så lenge mine foreldre lever også tilgang til stor familiehytte i Norge hvor alle kan samles. Denne skal med tiden min søster overta, men planen er at hun skal overta den noe gunstig økonomisk mot at også min familie kan låne den innimellom. (Likevel litt usikker på om vi faktisk kommer til å benytte oss noe særlig av det når den blir hennes.)

Jeg la dette i denne kategorien fordi det i hovedsak handler om økonomisk prioritering, men ønsker også praktiske råd og erfaringer. Tidspunkt byttet er lurt, eller for sent/tidlig, og hva man kanskje ikke har tenkt godt nok over angående en slik overgang. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50, har hus i bra stand med 150 kvm garasje og stor tomt.

Kjøpte meg leilighet på ca 90 kvm (nybygd) I høst som jeg tenker å bli gammel i. Denne ligger rett slik til at det er under 100m å gå til dagligvare, klesforretninger, apotek, tannlege, legesenter etc.

Denne leier jeg ut og regner med at jeg kommer til å gjøre det i 10-20 år til, men ville ha leiligheten i bakhånd så jeg har en lettstelt plass å bo om jeg blir lei av vedlikehold eller får dårligere helse.

Så jeg tenker flytt før dere må, det er stusselig å se hvordan mange av de flotte husene her har forfalt de siste årene pga de som bor der ikke har helse til å vedlikeholde lenger, men er så stedbundene at de absolutt ikke skal flytte på seg.

Anonymkode: 8ff1c...b93

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville som din mann gått for 80-100 kvm. Det er en stor overgang å gå fra hus til en leilighet på 60 kvm. Har dere tre soverom er det lettere å passe barnebarn og ha andre overnattingsgjester. Selv om dere har stort hus i Syden, så vil skolegang til barnebarna begrense mulighetene til å være sammen med dere. 

Når det gjelder å hjelpe barna med penger, så tenker jeg at det viktigste vil være å sikre egen økonomi først. Det å gå fra hus til en sentral og nyere leilighet kan fort bli et tapsprosjekt, litt avhengig av hvor dere bor.  Dere kan jo vurdere å være medlånere i stedet for å gi rene penger til barna.

Anonymkode: cee56...453

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vil flyttet fra hus til leilighet da alle barna var ferdig på vgs og flyttet hjemmefra.  Vi valgte en leilighet på 86 m2. Vi ønsket hvert vårt egne hobby/arbeidsrom, som kan brukes som soverom. Totalt 3 soverom. 

Den største utfordringen var helt klart alt vi måtte kvitte oss med, og barn som ikke kunne fortsette å bruke vårt hus som lagringsplass. Mange turer til loppemarked, Fretex og gjenvinningsstasjonen.

Anonymkode: a1fd5...2b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil flyttet fra hus til leilighet da alle barna var ferdig på vgs og flyttet hjemmefra.  Vi valgte en leilighet på 86 m2. Vi ønsket hvert vårt egne hobby/arbeidsrom, som kan brukes som soverom. Totalt 3 soverom. 

Den største utfordringen var helt klart alt vi måtte kvitte oss med, og barn som ikke kunne fortsette å bruke vårt hus som lagringsplass. Mange turer til loppemarked, Fretex og gjenvinningsstasjonen.

Hvor stort hus flyttet dere fra? 

Vi har tenkt på det samme, så jeg følger tråden.

Anonymkode: a9c2f...fd8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skal du være hjemme med din ektefelle/samboer mesteparten av tiden? Behold huset.

Er planen å reise mer eller være mer ute på ting? Avklar med din "halvpart" om han/hun planlegger det samme.

75 m2 er grensen hvor 3 personer lever trangbodd. Klarer du og din mann/dame bo på 75 m2? Er dere avhengige av alle de tomme rommene og kanskje etasjene i eneboligen? 

Mitt valg var enkelt: Hage og plantestell er jeg veldig ferdig med, men turer til Italia for å besøke vingårder, gallerier og spisesteder er helt ok. 

Endret av Silvia515
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 50, har hus i bra stand med 150 kvm garasje og stor tomt.

Kjøpte meg leilighet på ca 90 kvm (nybygd) I høst som jeg tenker å bli gammel i. Denne ligger rett slik til at det er under 100m å gå til dagligvare, klesforretninger, apotek, tannlege, legesenter etc.

Denne leier jeg ut og regner med at jeg kommer til å gjøre det i 10-20 år til, men ville ha leiligheten i bakhånd så jeg har en lettstelt plass å bo om jeg blir lei av vedlikehold eller får dårligere helse.

Så jeg tenker flytt før dere må, det er stusselig å se hvordan mange av de flotte husene her har forfalt de siste årene pga de som bor der ikke har helse til å vedlikeholde lenger, men er så stedbundene at de absolutt ikke skal flytte på seg.

Anonymkode: 8ff1c...b93

Dette var veldig lurt, og noe vi ikke engang har tenkt på. Litt usikker på om vi klarer å finansiere denne løsningen, siden større i sydlige strøk nå er prioriteringen, men absolutt noe jeg har lyst til å tenke litt mer på. Det gir jo en mulighet til å bruke tid på å mentalt innstille seg på hva man skal flytte til. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ville som din mann gått for 80-100 kvm. Det er en stor overgang å gå fra hus til en leilighet på 60 kvm. Har dere tre soverom er det lettere å passe barnebarn og ha andre overnattingsgjester. Selv om dere har stort hus i Syden, så vil skolegang til barnebarna begrense mulighetene til å være sammen med dere. 

Når det gjelder å hjelpe barna med penger, så tenker jeg at det viktigste vil være å sikre egen økonomi først. Det å gå fra hus til en sentral og nyere leilighet kan fort bli et tapsprosjekt, litt avhengig av hvor dere bor.  Dere kan jo vurdere å være medlånere i stedet for å gi rene penger til barna.

Anonymkode: cee56...453

Vi er begge to bestemt på å ikke kjøpe dyrere leilighet enn hus. Det har egentlig alle i forrige generasjon gjort, og vi ser ikke helt vitsen i det. De fleste nybygg ligger ikke engang så sentralt som vi satser på, og vi synes det er unødvendig dyrt rett og slett. Eller bare unødvendig. Vi har allerede sett oss ut noen borettslag vi kunne tenke oss, og kommer sikkert til å pusse opp også, så det blir jo nytt likevel, men vi går nok ikke for nybygg. 

Vi ønsker begge å gi ungene litt starthjelp i livet, og da må huset ryke. Enten det eller å ikke kjøpe større sør i verden, og det ønsker vi mer enn å beholde huset. 

Ja kanskje jeg tenker litt for lite. En stor overgang blir det uansett, men jeg gjør det kanskje til for stor overgang slik jeg tenker. At vi ikke trenger mer, fordi det er sommerhalvåret vi skal være her, og da er vi mest ute eller på farten. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Forberedt på at å kvitte seg med blir største utfordringen. Det gjorde vi imidlertid sist vi flyttet også, fordi det vi hadde ikke passet så godt inn her, og vi har heldigvis ikke så sentimental holdning til møbler og ting. Det er mer en jobb som må gjøres enn at det blir mentalt vanskelig.

Selvfølgelig litt bra om ungene trenger mye omtrent samtidig som vi skal kvitte oss med mye, men det finnes jo kjappe løsninger for å gi bort. Å selge bit for bit vet jeg at vi ikke orker. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke veldig stort, og ble faktisk kjøpt med tanken på at det ikke var altfor stort for bare to, når den tiden kommer, men det er et gammelt og upraktisk hus å bli gammel i. Byhus over fire etasjer. Hver etasje er ikke stor, men mye trapper. Dessuten litt unødvendig stort og mye vedlikehold om vi skal bo store deler av året i utlandet. Alt er nyoppusset nå, men det forblir jo ikke slik. Tror det er rundt 130 m2 totalt. Noe større gulvflate. Stor hage. 

Synes vi jobber på med huset konstant, selv om vi renoverte hele da vi flyttet hit. Var nok ikke helt bevisst på hva et gammelt hus og stor hage krever av kontinuerlig innsats. Dessuten hadde det vært greit å hente litt kapital ut til ungene i alderen de trenger det. Ikke når de er 40-50 år. 

Silvia515 skrev (25 minutter siden):

Skal du være hjemme med din ektefelle/samboer mesteparten av tiden? Behold huset.

Er planen å reise mer eller være mer ute på ting? Avklar med din "halvpart" om han/hun planlegger det samme.

75 m2 er grensen hvor 3 personer lever trangbodd. Klarer du og din mann/dame bo på 75 m2? Er dere avhengige av alle de tomme rommene og kanskje etasjene i eneboligen? 

Mitt valg var enkelt: Hage og plantestell er jeg veldig ferdig med, men turer til Italia for å besøke vingårder, gallerier og spisesteder er helt ok. 

Vi er sammen det meste av tiden ja, men vi er begge to rastløse og reiser mye. Tror vi blir ganske gamle før vi sitter mye i boligen, dag etter dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ca 230 m2, 5 soverom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...