AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Jeg har jobbet 100%, men har før nyåret vært 40% sykemeldt. Vi løste det slik at jeg jobbet 7,5 timer 3 dager i uka, også 2 dager "fri". Jeg måtte være hjemme med barnet mitt pga omgangssyke en av de dagene jeg var satt opp på jobb, og brukte da sykt barn dag på dette. Nå får jeg plutselig beskjed om at jeg bare får betalt 60% av denne dagen da jeg har vært 40% sykemeldt. Hadde forstått dette hvis jeg hadde jobbet 60% hver dag, men ikke nå som jeg har jobbet 100% 3 dager i uka. Jeg mister jo altså 40% av lønna denne dagen. Dette kan jo ikke være riktig?? Anonymkode: 0c333...085
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Det er ikke riktig. De burde lagt deg på fraværsdag og at du jobbet inn igjen den dagen du var hjemme med sykt barn. Har dere ikke tariff? Anonymkode: d1c3c...855 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 Får du de andre 40% fra NAV? Hvem betaler sykepengene dine? Ps. Selv om du jobber 100% tre dager er det fremdeles kun 60% hvis stillingen din er 100%. Anonymkode: 1af64...626 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 Man du har vel ikke lov til å bruke syk barn dager når du selv er delvis sykemeldt? Anonymkode: afe32...ebb 1
Forvirret23 Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 Veldig spesielt! Sykt barn har ingenting med eget fravær å gjøre, du skal ha 100% betalt selvfølgelig den dagen. Jeg jobber 70% og har alle mine 20 dager likevel med omsorgsdagene, altså omsorgsdagene er barna sitt fravær eller barnepasser, lege eller sykehustimer. Dette må du si ifra om, ta det med tillitsvalgt 1
Julie97 Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Dette var siste arbeidsdag hos denne arbeidsgiveren (takk gud for det), så da ble det uansett vanskelig å sette den på en fraværsdag for å så jobbe inn den dagen senere. Desuten er det jo en grunn til at jeg har vært sykemeldt, og man får ikke akkurat hentet seg inn og få vært syk når man selv må ta vare på et sykt barn. Som jeg har forstått så har man krav på sykt barn dager selv om man er sykemeldt, men ikke egenmelding ved egen sykdom. Dette er det jeg fant om det på nett. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Får du de andre 40% fra NAV? Hvem betaler sykepengene dine? Ps. Selv om du jobber 100% tre dager er det fremdeles kun 60% hvis stillingen din er 100%. Anonymkode: 1af64...626 Jeg får 40% betalt av NAV ja, men får da under 60% av arbeidsgiver hvis jeg bare får 40% betalt av den ene dagen. Ja, skjønner at jeg jobber 60%, var bare for å forklare antall timer jeg jobber.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 Dette er ikke riktig. Du har rett til å være hjemme med sykt barn på tross av delvis sykmelding og du skal selvsagt ikke trekkes i lønn fordi du benytter deg av retten til å være hjemme for å føre tilsyn med syke barn. Anonymkode: 9e2db...517
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 Men vil du ikke få 40% fra NAV som skal dekke opp resten av dagen? Anonymkode: da9ac...b98
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 47 minutter siden, Julie97 said: Dette var siste arbeidsdag hos denne arbeidsgiveren (takk gud for det), så da ble det uansett vanskelig å sette den på en fraværsdag for å så jobbe inn den dagen senere. Desuten er det jo en grunn til at jeg har vært sykemeldt, og man får ikke akkurat hentet seg inn og få vært syk når man selv må ta vare på et sykt barn. Som jeg har forstått så har man krav på sykt barn dager selv om man er sykemeldt, men ikke egenmelding ved egen sykdom. Dette er det jeg fant om det på nett. Jeg får 40% betalt av NAV ja, men får da under 60% av arbeidsgiver hvis jeg bare får 40% betalt av den ene dagen. Ja, skjønner at jeg jobber 60%, var bare for å forklare antall timer jeg jobber. Men da får du jo de 40% utbetalt av NAV? Siden arbeidsgiver har bare presisert at de betaler 60% - som du jobber. Da må du søke til NAV. Alt står her: https://www.nav.no/omsorgspenger#slik-tar-du-ut-omsorgsdagene Anonymkode: 1af64...626
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 49 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ikke riktig. Du har rett til å være hjemme med sykt barn på tross av delvis sykmelding og du skal selvsagt ikke trekkes i lønn fordi du benytter deg av retten til å være hjemme for å føre tilsyn med syke barn. Anonymkode: 9e2db...517 Men arbeidsgiver betaler bare de 60%. Det er ikke trekk i lønn. Ts får de andre 40% fra NAV. Anonymkode: 1af64...626
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #12 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man du har vel ikke lov til å bruke syk barn dager når du selv er delvis sykemeldt? Anonymkode: afe32...ebb Jo. Det er egenmelding du tenker på. Sykt barn og egenmelding(og sykemelding) går på forskjellige trygdeytelser. Anonymkode: 77762...bb3 1
Julie97 Skrevet 9. januar 2024 #13 Skrevet 9. januar 2024 Ja jeg får 40% av nav for de 2 dagene jeg har vært hjemme og hatt fraværsdag. Altså får jeg betalt for 15 timer av Nav. Men jeg var satt opp 7,5 timer den dagen, og hadde jobbet 15 timer tidligere i uka. Hvis jeg da bare får betalt 60% av dagen så får jeg altså betalt for 4,5 timer, og mangler betaling for de resterende 3 timene. Som sagt så skjønner jeg at jeg skulle fått betalt 60% hvis jeg hadde jobbet 60%/4,5 timer hver dag, men det gjør jeg jo ikke, og mister derfor penger for å være hjemme med sykt barn.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #14 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men arbeidsgiver betaler bare de 60%. Det er ikke trekk i lønn. Ts får de andre 40% fra NAV. Anonymkode: 1af64...626 Ja, men det er jo ikke dette TS beskriver i åpningsinnlegget ? 🤷♀️ Julie97 skrev (45 minutter siden): Ja jeg får 40% av nav for de 2 dagene jeg har vært hjemme og hatt fraværsdag. Altså får jeg betalt for 15 timer av Nav. Men jeg var satt opp 7,5 timer den dagen, og hadde jobbet 15 timer tidligere i uka. Hvis jeg da bare får betalt 60% av dagen så får jeg altså betalt for 4,5 timer, og mangler betaling for de resterende 3 timene. Som sagt så skjønner jeg at jeg skulle fått betalt 60% hvis jeg hadde jobbet 60%/4,5 timer hver dag, men det gjør jeg jo ikke, og mister derfor penger for å være hjemme med sykt barn. Dette lager heller ikke mening. Du får jo ikke «40% av NAV for de to dagene du har bært hjemme». Du får 40% av inntektsgrunnlaget ditt i hele perioden du er sykmeldt (ut over arbeidsgiverperioden) Anonymkode: 9e2db...517 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #15 Skrevet 9. januar 2024 Du skal ha vanlig lønn, eller 60% av den, av arbeidsgiver. Vent til lønnslippen kommer du. Mest sannsynlig er dette bare dårlig forklart. Selvfølgelig skal du ikke bli trukket for sykt barn dag. Anonymkode: a0e7e...12c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 7 hours ago, Julie97 said: Ja jeg får 40% av nav for de 2 dagene jeg har vært hjemme og hatt fraværsdag. Altså får jeg betalt for 15 timer av Nav. Men jeg var satt opp 7,5 timer den dagen, og hadde jobbet 15 timer tidligere i uka. Hvis jeg da bare får betalt 60% av dagen så får jeg altså betalt for 4,5 timer, og mangler betaling for de resterende 3 timene. Som sagt så skjønner jeg at jeg skulle fått betalt 60% hvis jeg hadde jobbet 60%/4,5 timer hver dag, men det gjør jeg jo ikke, og mister derfor penger for å være hjemme med sykt barn. Du har en pott timer i din stilling. 40t. Du er sykemeldt 40%. 16t. Hvordan du disponerer de gjenværende 24t er irrelevant egentlig. Din graderte stilling er nå 60% siden du jobber og får inntekt fra arbeidsgiver, og NAV utbetaler resten på 40%. Du får samme sum. Du får bare 60% av summen fra arbeidsgiver og 40% fra nav = 100%. 60% er 4.5 time hver dag, 60% er tre dager i uka. Det er samme tidsbruk. Anonymkode: 1af64...626
Julie97 Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 Dere skjønner jo ikke hva som er greia 🤦♀️ jeg får ikke de 60% for resten av uka betalt fra jobben, de trekker bort 40% av dagen på sykt barn dagen. Jeg får betalt for 4,5 time den dagen, pluss 15 timer for de to andre dagene. Jeg fikk 40 % betalt av Nav, altså betalt for 15 timer. Dette blir jo til sammen 34,5 time betalt for uka. En hel arbeidsuke er 37,5 da jeg til vanlig jobber 100%. Altså jeg mangler å få betalt for 3 timer. Jeg fikk lønnsslippen min i dag så jeg har ikke misforstått noe. Det hadde altså lønt seg for meg å jobbet 4,5 time hver dag heller da, fordi jeg da hadde blitt satt opp de resterende timene en annen dag. Men jeg hadde jo fraværsdag 2 dager tidligere i uken, og jeg kan jo ikke akkurat gå tilbake i tid å jobbe 3 ekstra timer?? Jeg mener at jeg skal få betalt for de timene jeg er satt opp til den dagen jeg hadde sykt barn dag.
Ny Bruker Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har jobbet 100%, men har før nyåret vært 40% sykemeldt. Vi løste det slik at jeg jobbet 7,5 timer 3 dager i uka, også 2 dager "fri". Jeg måtte være hjemme med barnet mitt pga omgangssyke en av de dagene jeg var satt opp på jobb, og brukte da sykt barn dag på dette. Nå får jeg plutselig beskjed om at jeg bare får betalt 60% av denne dagen da jeg har vært 40% sykemeldt. Hadde forstått dette hvis jeg hadde jobbet 60% hver dag, men ikke nå som jeg har jobbet 100% 3 dager i uka. Jeg mister jo altså 40% av lønna denne dagen. Dette kan jo ikke være riktig?? Anonymkode: 0c333...085 Du får 40% fra NAV. Hvorfor skal du kreve 140% dekkning? Du blir ikke trukket i sykepenger fordi du var i omsorgspermisjon 1 dag. NAV beregner ikke utifra konkrete datoer. Du får i snitt 40% dekning fra NAV og 60% dekning fra arbeidsgiveren alle dager. Du er jo ikke 100% syk noen dager og 100% frisk de andre dagene i uka. Det er bare arbeidsdagene som er fordelt slik. Men du er 40% sykmeldt og 60% i jobb på uke/månedsbasis.
Julie97 Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 Ny Bruker skrev (5 minutter siden): Du får 40% fra NAV. Hvorfor skal du kreve 140% dekkning? Du blir ikke trukket i sykepenger fordi du var i omsorgspermisjon 1 dag. NAV beregner ikke utifra konkrete datoer. Du får i snitt 40% dekning fra NAV og 60% dekning fra arbeidsgiveren alle dager. Du er jo ikke 100% syk noen dager og 100% frisk de andre dagene i uka. Det er bare arbeidsdagene som er fordelt slik. Men du er 40% sykmeldt og 60% i jobb på uke/månedsbasis. Se innlegget mitt over. Så du mener det er riktig at jeg taper penger? For det er det jeg gjør. Får ikke 140% dekning hvis jeg taper penger vel??
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 1 hour ago, Julie97 said: Se innlegget mitt over. Så du mener det er riktig at jeg taper penger? For det er det jeg gjør. Får ikke 140% dekning hvis jeg taper penger vel?? Jeg forstår fremdeles ikke. Du sier du jobbet 15 timer. Dag 1: 7,5 t - jobb betaler Dag 2: 7.5 t - jobb betaler Dag 3: 7.5 t - 4.5 (60%) jobb betaler, 3 (40%) NAV betaler. Og du har to dager til i uka som NAV betaler av de 40% sykepengene. Du sier du mangler betaling for 3 timer. Det er de 3 timene fra NAV. Da må du ta det med NAV. Du forstår du må søke til dem….? De vet ikke du har tatt sykt barn på en dag du jobbet. Anonymkode: 1af64...626
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå